131639

کرمانشاه 50 میلیون تن ذخیره سنگ تزئینی دارد

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه میزان ذخایر سنگ تزئینی استان کرمانشاه را 50 میلیون تن برآورد کرد و گفت: احداث واحدهای سنگ بری مدرن در استان در برنامه قرار دارد.

حمیدرضا اسکندری با اشاره به پتانسیل های فراوان معدنی استان کرمانشاه، اظهار کرد: یکی از مهمترین مواد معدنی موجود در استان کرمانشاه سنگ تزئینی است.

وی میزان ذخایر سنگ تزئینی استان کرمانشاه را حدود 50 میلیوتن برآورد کرد که حدود دو درصد از ذخایر کشور را به خود اختصاص می دهد.

به گفته این مسئول، بر اساس ظرفیت اسمی سالانه حدود 600 هزار تن سنگ تزئینی از معادن استان کرمانشاه استخراج می شود.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی از انواع سنگ تزئینی در استان کرمانشاه کیفیت بسیار قابل توجهی دارند، خاطرنشان کرد: مرمریت و دولومیت از جمله این سنگ ها است.

اسکندری افزود: حتی می توان گفت مرمریت فرامان و هرسین در کشور برند است.

وی در خصوص فرآوری سنگ تزئینی در استان کرمانشاه، عنوان کرد: متاسفانه در حوزه فرآوری خوب کار نکرده ایم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه معتقد است، میزان ذخیر سنگ تزئینی استان با فرآوری که روی آن انجام می شود همخوانی ندارد.

اسکندی از فعالیت حدود 36 واحد سنگ بری در کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: ظرفیت اسمی این واحدها 600 هزار مترمربع در سال است که ظرفیت مناسبی نیست و فقط چهار درصد از ظرفیت کارخانه های سنگ بری کشور را به خود اختصاص می دهد.

وی در خصوص دلایل پایین بودن ظرفیت فرآوری واحدها سنگ تزئینی نیز گفت: یکی از مهمترین این دلایل فرسوده بودن تجهیزات و ماشین آلات واحدهای سنگ بری است.

به گفته این مسئول، خط تولید بسیاری از واحدهای سنگ بری در کرمانشاه به روز نیست.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه امسال قرار است از محل طرح رونق تولید تسهیلاتی برای بازسازی واحدها در نظر گفته شود، افزود: واحدهای سنگ بری در اولویت دریافت این تسهیلات هستند.

اسکندری تصریح کرد: علاوه بر نوسازی واحدهای موجود، ایجاد چند واحد مدرن و به روز سنگ بری نیز در برنامه قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید