131518

تاثیر فراز و فرودهای بازار جهانی بر مس ایران

دنیای معدن - بازار فلزات پایه، روزهایی رویایی را پشت‌سر می‌گذارد. در چند هفته‌ای که سپری شد نرخ سنگ‌آهن به ۸۰ دلار در تن رسید و این ماده اولیه فولادسازی از ابتدای امسال میلادی در دی ۱۳۹۵ تا به حال ۵۰درصد افزایش نرخ را تجربه کرد،

زغال سنگ صادراتی استرالیا نیز برای نخستین بار پس از حدود ۳ ماه از ۲۰۰ دلار در هر تن فراتر رفت. نیکل و روی نیز افزایش نرخ داشتند. در کنار اینها مس نیز در جایگاه فلزی که طیف گسترده‌ای از کاربردها را در صنایع گوناگون جهان دارد، در بورس فلزات لندن به بالاترین نرخ خود در یک سال گذشته رسید و با نرخ بیش از ۶۶۰۰ دلار در هر تن معامله شد. کاهش عرضه و رشد اقتصاد جهانی مهم‌ترین عواملی است که منجر به این افزایش نرخ در بازار جهانی مس شده است. به گزارش صمت این روند رو به رشد نرخ فلزات پایه از سال گذشته تاکنون آغاز شده و پیش از این سایه‌ای از رکود بر این صنعت حاکم بود که تمام جهان از جمله بخش مس ایران از آن متاثر شده بود؛ آنچه بیش از همه در ایران بازار مس را از رکود سال‌های اخیر متاثر کرده بود، افت نرخ مس در ۶ سال گذشته بود که در جریان آن بهای این کامودیتی در بازار جهانی از ۵ تا ۶ هزار دلار در هر تن به ۴ هزار دلار افت کرد. این سقوط بهای مس در بازار جهانی، وضعیت این فلز سرخ را در ایران به شدت تحت‌تاثیر قرار داد و باعث شد علاوه بر تحریم‌ها فشار مضاعفی بر شرکت مس ایران وارد شود. این امر سبب توقف یا کندی طرح‌های توسعه‌ای این شرکت شد. احمد مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز چندی پیش، در تایید این شرایط رکودی گفت: در سال ۱۳۹۲ بدهی شرکت ملی صنایع مس ایران ۹۰۰ میلیارد تومان بود. صندوق این صنعت خالی بود و آخرین دور تحریم‌ها که در تیر ۱۳۹۲ (ژوئیه ۲۰۱۳) اعمال شد، هر نوع خریدوفروش مس را ممنوع کرد. در این شرایط، رکود جهانی نیز نرخ فلزات و سایر کامودیتی‌ها را به پایین‌ترین حد خود رساند. وی در ادامه افزود: به‌دلیل مشکلات زیادی که پیش روی صنعت مس وجود داشت، برای جلوگیری از توقف تولید، مجبور به افزایش بدهی‌ها با استقراض دوباره از بانک‌ها شدیم. بنابراین، مجموع بدهی‌های شرکت به ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید. با این پول در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ واحدهای تغلیظ جدید را راه‌اندازی کردیم و تولید را به ۲۸۵هزار تن رساندیم.


حال خوب بازار داخلی
در همین رابطه مدیر طرح‌های توسعه منطقه آذربایجان شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در گفت‌وگو با صمت یادآور چنین افتی در بازار مس شد و گفت: این افت نرخ که برآمده از رکود جهانی بود، علاوه بر بازار ایران بازار جهان را نیز متاثر کرد و باعث شد شرکت‌های جهان در مقیاس‌های گوناگون در روند پروژه‌های خود تغییراتی اعمال کنند.حسین ثقفی درادامه توضیح داد: شرکت ملی صنایع مس ایران در این سال‌ها فعالیت خود را در مسیر توسعه ادامه داد. در واقع آثار برآمده از افت نرخ مس به ۴ هزار دلار به‌تدریج تعدیل شد، اما سایه‌ای از رکود تا ۶ ماه پیش بر شرکت‌های مس جهان از جمله شرکت صنایع مس ایران حاکم بود، اما این شرکت در تمام این مدت در راستای طرح‌های توسعه‌ای خود پروژه‌هایی که نیمه‌تمام یا از نظر اقتصادی به صرفه بودند را به انجام رساند. در نتیجه، روند توسعه شرکت ملی مس در این سال‌ها متوقف نشد و پروژه‌هایی که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر بودند عملیاتی شد. ثقفی در پایان گفت‌وگو و در برآورد خود از اوضاع کنونی بازار افزود: برآورد من از شرایط کنونی که بازار مس جهان و ایران در آن پیش می‌رود، مثبت است. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در مقام متولی تامین مس مصرفی کشور و صنایع پایین‌دستی در تلاش بوده که نه‌تنها همیشه بازار داخل را تامین کند، بلکه مازاد بر نیاز داخل نیز تولید داشته باشد، در نتیجه در سال‌های بحران نیز رسالت خود را به انجام رسانده است.


سال‌های بحران
از جمله طرح‌های توسعه‌ای که شرکت ملی صنایع مس ایران در این سال‌ها اقدام به پیشبرد آنها کرد، ادامه پیاده‌سازی سیستم ERP در شرکت ملی مس سرچشمه بود که از سال‌ها پیش در این شرکت آغاز شده بود و مربوط به سیستم داخلی گردش داده‌هاست. این طرح همچنان در حال به روز رسانی است. طرح دیگر، افزایش ظرفیت ذوب خاتون‌آباد است که در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. از ایجاد ظرفیت پالایشگاه خاتون‌آباد نیز در همان سال بهره‌برداری شد. توسعه تغلیظ سونگون نیز در این سال‌ها راه‌اندازی و در سال ۱۳۹۳ بهره‌برداری شد. توسعه ذوب سرچشمه دیگر پروژه شرکت ملی صنایع مس ایران است که به گفته ثقفی اکنون نزدیک به بهره‌برداری است. طرح جامع آب و طرح جامع برق نیز دو نمونه از طرح‌های شرکت ملی صنایع مس هستند که شامل پروژه‌های زیادی در مناطق کرمان و آذربایجان می‌شوند. از هر دوی این طرح‌ها در سال‌های یادشده بهره‌برداری شده است. این طرح‌ها از طرح‌های زیربنایی شرکت مس هستند. در همین زمینه و در ادامه طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس در سال‌های بحران می‌توان به فاز ۲ طرح توسعه تغلیظ سرچشمه اشاره کرد که در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. طرح نیروگاه نیز در سال ۱۳۹۴ بهره‌برداری شد و اکنون نیز در جریان است. طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه درآلو در کرمان در امسال کلید خورده ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. از طرح‌های تغلیظ معدن و احداث تغلیظ چهل‌کوره زاهدان در همین سال‌ها بهره‌داری شده و کارخانه لیچینگ سونگون هم در مرحله انتخاب پیمانکار برای شروع به کار است.


سیر صعودی مس
قیمت مس در ۱۱ شهریور سال گذشته (اول سپتامبر) در هر تن ۴۵۰۰ دلار بود که این رقم در یک سیر افزایشی در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) امسال به ۶۶۰۰ دلار رسید. چنین رونقی شرکت‌های معدنی استخراج‌کننده مس جهان را به تکاپو انداخته و در نتیجه آن شرکت‌های برجسته‌ای مانند بی‌اچ‌پی‌بیلتون و ریوتینتو به دنبال توسعه محصول مس خود هستند. شرکت استرالیایی اُزِدمینرالز نیز از بازگشایی یک معدن مس جدید خبر داده و شرکت شیلیایی آنتوفاگاستا از رشد ارزش سود سهام و افزایش ۸۸ درصدی درآمد خود می‌گوید. در نهایت، این اخبار حکایت از این واقعیت دارد که مس نیز در کنار سایر فلزات پایه، روزهای پررونقی را سپری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید