131448

رقابت منفی تولیدکنندگان، مهم‌ترین مشکل صنعت سیمان

دنیای معدن -صنعت سیمان را می‌توان یکی از موفق‌ترین صنایع معدنی دانست، اما با رکود بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی، میزان تقاضا در این حوزه با کاهش همراه و در نتیجه رقابت در بازارهای داخلی کمی دشوار شد،

به طوری که رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این باره می‌گوید، در برخی موارد گاه نرخ فروش از نرخ تولید کمتر است به همین دلیل تولیدکنندگان با مشکلات در زمینه نقدینگی روبه‌رو می‌شوند اما صادرات و یافتن بازارهای هدف نکته‌ای است که امروز تولیدکنندگان این صنعت به آن چشم دوخته‌اند.


رقابت منفی تولیدکنندگان
رکود در بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی باعث شد صنایع ساختمانی وابسته به آن با مشکلات بسیار روبه‌رو شوند. در این میان صنعت سیمان نیز از این خواب زمستانی بی‌نصیب نماند. رکود در بازار ساخت‌وساز باعث کاهش تقاضا در بازار سیمان شد و همین اتفاق، رقابت در بازار داخلی را سخت و دشوار کرد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره آخرین وضعیت صنعت سیمان در کشور به صمت گفت: خوشبختانه صنعت سیمان از نظر میزان تولید مشکلی نداشته و ندارد. درحال‌حاضر موضوعی که صنعت سیمان را دچار مشکل کرده است، رقابت منفی تولیدکنندگان و دخالت عوامل توزیع در بخشی از کارخانه‌هاست. این موارد باعث شده نرخ حمل‌ونقل در کشور افزایش یابد و شرایطی ایجاد شود که نرخ فروش سیمان در برخی موارد از نرخ تمام شده آن کمتر باشد. در این باره سید محمد اتابک معتقد است این موضوع برای آینده سیمان ایران، اتفاق خوبی نیست. بدون شک ادامه این روند می‌تواند تولیدکنندگان سیمان را با مشکل نقدینگی روبه‌رو کند. در این میان، فعالیت در بازارهای صادراتی اقدامی است که بار مشکلات مالی تولیدکنندگان را کم خواهد کرد. اما صادرات نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید از سوی دولت تامین شود. برای نمونه اقدامات سیاسی از مواردی است که می‌تواند صادرات را آسان کند. وی با اشاره به تامین داخلی این محصول معدنی، افزود: تامین داخلی مناسبی در حال انجام است اما در حوزه صادرات نه دیپلماسی صادراتی مناسبی دنبال می‌شود که بتوان براساس آن به تولیدکنندگان کمک کرد و نه زیرساخت‌های صادرات درحال‌حاضر به فعالان این صنعت کمک ویژه می‌کند. اتابک تصریح کرد: ما مجبور هستیم از کشورهای اطراف خودمان فاصله بگیریم از این نظر که بخشی از آن دامپینگ خود تولیدکنندگان بوده و بخشی دیگر به سیاست‌های خارجی و ایجاد تعرفه برای کالاهای وارداتی ایران بازمی‌گردد. به همین دلیل مجبور هستیم برای صادرات به بازارهای دوردست راه پیدا کنیم. رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین بیان کرد: برای ورود به بازارهای دوردست، قرار بر این بود که دولت در زمینه کشتیرانی کمک‌هایی به فعالان کند زیرا هزینه‌های حمل بسیار بالاست. این موضوع در ستاد اقتصاد مقاومتی که با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شد، تصویب شد اما همچنان این کمک‌ها انجام نشده و بازار صادراتی ایران به بازار صادراتی کشورهای اطراف محدود می‌شود. البته مقدار زیادی سیمان به کشورهای دوردست نیز صادر شده اما هزینه حمل، این کار را غیراقتصادی می‌کند. حضور گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه باعث شد بازار صادراتی ایران در این کشورها با مشکل همراه شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که دوران پس از جنگ که کشورها در حال بازسازی مناطق جنگ‌زده هستند باعث افزایش تقاضا می‌شود، اما صادرات به کشورهایی که با جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند دشوار و نیازمند تامین امنیت است.


قیمت‌گذاری به عرضه و تقاضا وابسته باشد
اما در این میان و در بازار داخلی، اختلافی که در صنعت سیمان وجود دارد به موضوع قیمت‌گذاری این محصول برمی‌گردد. بدون شک با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نمی‌توان از پیش قیمتی را برای این محصول مشخص کرد زیرا شرایط بازار در طول سال متفاوت است. اتابک درباره موضوع قیمت‌گذاری و افزایش نرخ در حوزه سیمان، اظهار کرد: درحال‌حاضر با توجه به شرایط موجود، نرخ سیمان به عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. امیدوار هستیم این موضوع نیز در ماه‌های پیش رو مطرح شود اما به طور کلی میزان قیمت، وابسته به عرضه و تقاضاست و خود انجمن نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده است. بی‌تردید خروج بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی از خواب زمستانی که سال‌هاست گرفتار آن هستند، باعث تغییراتی در بازار مواد معدنی به ویژه مصالح ساختمانی خواهد شد، اما همانطور که رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اشاره کرد در این شرایط باید به بازارهای جدید ورود پیدا کرد. البته موفقیت در صادرات نیازمند بازاریابی در کشورهای مختلف است.
امروز درگیری در کشورهای منطقه و همچنین ساخت‌وساز در کشورهایی که میزبان بازی‌های المپیک و جام جهانی فوتبال هستند، فرصت خوبی را در اختیار فعالان صنایع معدنی برای ورود به بازارهای جدید قرار می‌دهد، اما لازمه این کار ایجاد زیرساخت‌های اساسی است تا حضور در بازارهای بین‌المللی را توجیه‌پذیر کند.

دیدگاهتان را بنویسید