131386

افزایش قیمت آلومینیوم از کجا آب می خورد؟

عبور آلومینیوم از ۲۱۰۰ دلار

دنیای معدن -اگرچه روند افزایش قیمت آلومینیوم از مدت ها قبل در بازارهای جهانی آغاز شده بود، اما زمانی از مرز ۲۰۰۰ دلار در هر تن فراتر رفت که بازار با اخبار و حاشیه های جدیدی مواجه شد.

قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن هفته گذشته از 2100 دلار در هر تن هم گذشت. رویترز در واکنش به افزایش قیمت این فلز در هفته های اخیر نوشت: افزایش قیمت به دلیل کاهش 8.2 درصدی ظرفیت تولید در چین بوده است. چین که بزرگ ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان محسوب می شود، جولای امسال 2 میلیون و 690 هزار تن آلومینیوم تولید کرد که به گفته اداره ملی آمار این کشور در مقایسه با تولید 2 میلیون و930 هزار تنی این فلز در ژوئن با کاهش مواجه شد.

کاهش تولید آلومینیوم چین که ناشی از انجام برخی اصلاحات در بخش تولید است، قیمت فلز را هفته گذشته به بالاترین میزان در پنج سال اخیر افزایش داده است.

ایالت شرقی شاندونگ که بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم چین به شمار می رود، باید بیش از 3.2 میلیون تن ظرفیت های غیرمجاز تولید را تا پایان جولای تعطیل می کرد. با این وجود، میزان تولید آلومینیوم در این کشور همچنان بالاست، چراکه اداره ملی آمار این کشور خبر داده که تولید این فلز طی هفت ماهه امسال (از ابتدای سال 2017 تا پایان جولای) 7.5 درصد افزایش یافته است.

استان شاندونگ چین دستور تعطیلی 3.2 میلیون ظرفیت ذوب آلومینیوم را صادر کرده و همزمان دولت چین به شدت پیگیر برنامه کاهش آلودگی هوا در صنایع سنگین است. چین، اوایل امسال به تولیدکنندگان در 28 شهر دستور داده بود تا از میزان تولید آلومینیوم و فولاد بکاهند. چین در ماه جولای 440 هزار تن آلومینیوم صادر کرد. اطلاعات گمرکی نشان می دهد که این میزان نسبت به ژوئن 4.3 درصد کاهش یافته است.

نمودار 1- روند یک ماهه قیمت آلومینیوم

عصر بازار


قانون مالیات بر حفاظت از محیط زیست چین از اول ژانویه سال آینده اجرایی می شود. موسسه SP Angel مستقر در لندن در این زمینه نوشت: این حرکت یک تغییر ساختاری در سیاست چین و مقاومت نسبت به صنایع آلاینده را نشان می دهد و احتمالا باعث افزایش قیمت برخی فلزات می شود.

رشد تقاضای آلومینیوم چین

ارقامی که از سوی موسسه «آنتایکه» در پکن منتشر شده نشان می دهد که تقاضای آلومینیوم این کشور در نیمه نخست 2017 نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 9.6 درصدی داشته است. مازاد آلومینیوم چین نیز در نیمه نخست امسال 1.1 میلیون تن برآورد شد، در حالی که در مدت مشابه پارسال 440 هزار تن کسری داشت.

این موسسه دولتی که در زمینه ارائه اطلاعات فلزات فعالیت دارد، اعلام کرد: عرضه آلومینیوم در چین طی نیمه نخست امسال 18 میلیون و 590 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 19.8درصد افزایش داشته و 17.5 میلیون تن آن آلومینیوم اولیه بوده است. همچنین سهم تولید داخلی از کل رقم عرضه، 18 میلیون و 550 هزار تن بوده است.

افزایش تقاضای آلومینیوم ناشی از بهبود در بخش ساخت وساز، تولید برق و خودرو بوده است. ظرفیت تولید آلومینیوم در نیمه نخست امسال به دلیل بهبود قیمت ها رشد داشت. برآورد این موسسه از ظرفیت سالانه تولید آلومینیوم چین 38 میلیون تن است که رشد 4 درصدی را نشان می دهد.

آنتایکه پیش بینی کرده که تقاضای آلومینیوم چین امسال به 35.8 میلیون تن برسد که رشد 9.1 درصدی نسبت به پارسال خواهد داشت. همچنین این موسسه پیش بینی کرد که تولید آلومینیوم تصفیه شده از تقاضا پیشی بگیرد و با رشد 12درصدی در سال 2017 به 36.6 میلیون تن برسد.

نمودار 2- موجودی آلومینیوم انبارهای LME

عصر بازار

دیدگاهتان را بنویسید