131384

آغازعملیات آماده سازی معدن زغالسنگ مزینو طبس

دنیای معدن -عملیات آماده سازی منبع تامین سوخت نیروگاه طبس با حضور مقامات وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت آغاز می شود.

علیرضا نصرالهی مجری طرح های بازتوانی نیروگاه های حرارتی کشور ضمن بیان این خبر افزود: پروانه بهره برداری از معدن مزینو جهت تامین سوخت نیروگاه طبس صادر شده است و شرکت تولید نیروی برق حرارتی برای انتخاب مشاور ذیصلاح برای طراحی تفصیلی طرح استخراج معدن به ظرفیت ١٢٣میلیون تن اقدام نموده که پس از تهیه اسناد مناقصه پیمانکار طرح انتخاب خواهد شد.

وی افزود: مطالعات اکتشافی صورت گرفته در زمینه زغالسنگ حرارتی طبس اولین گام در بررسی این نوع زغالسنگ است و این مطالعات نشان داده که حوزه زغالدار طبس تا عمق ٦٠٠ متر از سطح زمین ذخیره ای بالغ بر ٣ میلیارد تن زغالسنگ دارد که از این مقدار ٢میلیارد تن حرارتی است.

نصرالهی تصریح کرد: با انجام مطالعات مقدماتی و تفصیلی در منطقه زغالدار طبس، وجود زغالسنگ حرارتی به میزان مورد نیاز برای مصرف چند هزار مگاوات نیروگاه زغالسنگ سوز با اطمینان احراز شده است.

به گفته مجری طرح بازتوانی نیروگاه های شرکت، نیروگاه طبس تاکنون 55 درصد در زمینه عملیات اجرایی تجهیزات جانبی پیشرفت داشته است و قرار است در طراحی نیروگاه از تکنولوژی های نوین جهت کاهش مصرف آب بهره برداری شود وبا راه اندازی معدن و نیروگاه زغالسنگ سوز طبس زمینه اشتغال پنج هزار نفر فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: نیروگاه طبس دارای بالاترین امتیاز در امنیت انرژی در منطقه مرکزی ایران و اصول پدافند غیرعامل با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص مربوط به نیروگاه است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با حمایت بانک مرکزی، بانک عامل نیروگاه و سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران ظرف چند ماه آینده مراحل فاینانس پروژه نهایی خواهد شد و آماده افتتاح اعتبار اسنادی خواهیم بود.

وی افزود: پروژه نیروگاه طبس توسط کنسرسیوم مپنا و شانگهای الکتریک کشور چین انجام خواهد شد که گام بزرگی در راستای انتقال دانش فنی ساخت نیروگاههای ذغالسوز محسوب می شود.

شایان ذکر است معدن روباز مزینو در فاصله 5 کیلومتری نیروگاه طبس و 85 کیلومتری از شهرستان طبس قرار گرفته است و این شهرستان با 72 هزار نفر جمعیت و 57 هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین خراسان جنوبی است .

دیدگاهتان را بنویسید