131203

فسخ قرارداد پیمانکار معدن طلای زرشوران

دنیای معدن - اختلاف میان کارگران و پیمانکار معدن طلای زرشوران، این مجتمع را خبرساز کرده است، با وجود این اختلاف معدن زرشوران توانست در مرداد ماه رکورد تولید ماهانه را بشکند. حال مدیر این مجتمع برای حل این مشکل از برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جدید خبر می‌دهد.

مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران از خلع ید پیمانکار معدن طلای زرشوران به دلیل ضعف مدیریتی و ناتوان بودن خبر داد و گفت: به زودی با برگزاری مناقصه‌ای پیمانکار جدید معدن را انتخاب خواهیم کرد. به گزارش ماین نیوز، مهدی قدمی درباره اتفاق‌های رخ داده در معدن زرشوران گفت: اوایل بهمن گذشته به عنوان مدیرعامل شرکت طلای زرشوران منصوب شده و پس از حضور در شرکت متوجه شدم این معدن، پیمانکار پرمسئله‌ای دارد؛ درواقع زمانی که زرشوران در عمل تعطیل بود و کارگران اعتصاب کرده بودند چراکه ۴ماه حقوق خود را نگرفته بودند. بعد از حضور در مجموعه زرشوران، این قول را به کارگران دادیم که زمان تعویق در پرداخت حقوق آنها را به دو ماه کاهش دهیم و درست یک هفته بعد از این وعده، آن را اجرا کردیم. ما حتی به پیمانکار اعلام کردیم معنی ندارد دو ماه حقوق کارگر معوق شود که پیمانکار استدلال کرد چون ماشین‌آلات در اختیار کارگران است قصد دارند اگر این ماشین‌آلات دچار مشکل شوند از حقوق کارگر کسر کنند. ما نیز اعلام کردیم به جای به تعویق انداختن پرداخت حقوق کارگر از آنها چک و سفته گرفته و حقوق آنها به موقع پرداخت شود. وی ادامه داد: قرار شد از ابتدای امسال نیز این روش عملیاتی شود. ما نیز حقوق کارگران را مرتب به پیمانکار معدن پرداخت کردیم. دوباره در شب عید امسال به دلیل ضعیف بودن و ناتوانی پیمانکار، ناگهان به ما اعلام کردند ماشین‌آلات معدن دچار مشکل شده‌اند و کار در معدن متوقف شد. به گفته قدمی، در جلسه‌ای با آقای دکتر کرباسیان تزریق ۳ میلیارد تومان برای ماشین‌آلات و ناوگان معدن را تصویب کردیم که بلافاصله پرداخت شد. با این کار بهانه از پیمانکار گرفته شد. همچنین به پیمانکار اعلام شد، وضعیت را اعلام کند تا سریع نسبت به پرداخت آن اقدام کنیم. ضمن اینکه تعدادی نیروی نامناسب هم داشتند که خودشان آنها را تعدیل کردند و افراد مناسب آوردند.


پیمانکار حقوق کارگران را نمی‌داد
مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشت حدود ۴ ماه از امسال متوجه شدیم پیمانکار معدن حقوق کارگران را نداده که به شدت از این مسئله شاکی شدیم. پیمانکار دوباره مدعی شد پول ندارد و قادر به پرداخت حقوق کارگران نیست. در پی این بهانه‌جویی قرار شد دیگر یک ریال هم به پیمانکار پرداخت نکنیم و مهلت دادیم تا در یک هفته، پیمانکار معدن حقوق پرسنل را پرداخت کند. در این بین پیمانکار کارگاه معدن را تعطیل کرد. براساس قانون تا ۱۵ روز نمی‌توانستیم کاری کنیم و فقط اخطار دادیم تا فعالیت را از سر بگیرد.
قدمی اظهار کرد: براساس بررسی دستگاه نظارتی ۱/۳ میلیارد تومان اضافه‌پرداخت به پیمانکار داشتیم که شامل حقوق پرسنل هم می‌شد. این در حالی است که در قرارداد آمده، اگر ما هیچ پولی به پیمانکار ندهیم، پیمانکار باید توانایی پرداخت تا ۳ ماه حقوق پرسنل را داشته باشد. با وجود همه این اقدامات پیمانکار باز هم از انجام وظایف خود سرپیچی کرد و در نهایت پس از جلسات مختلف به این نتیجه رسیدیم که این پیمانکار دیگر به درد ما نمی‌خورد و ایمیدرو دیگر نباید به خواسته‌های بی‌مورد این پیمانکار پاسخ دهد. وی تصریح کرد: نمی‌شود ما مدام به مجموعه پول تزریق کنیم و پیمانکار حق کارگران را ندهد. در همین زمینه چند روز پیش به طور رسمی قرارداد پیمانکار معدن را فسخ کرده و آنها را خلع ید کردیم. به استناد قانون با استفاده از تضامین، پول پرسنل را پرداخت کردیم. پیمانکار در این بخش هم با ما همکاری لازم را نداشت و مدام در دادن فهرست و صورت وضعیت، ما را اذیت کرد. بنابراین ما حقوق تمامی کارگران و حتی حقوق نیروهای دفتر تهران پیمانکار را به مدت دو ماه پرداخت کردیم. قرار است مناقصه دوباره برای انتخاب پیمانکار جدید و توانمند برگزار شود. به گفته قدمی، در فاصله برگزاری مناقصه جدید و انتخاب پیمانکار جدید، با چند پیمانکار در حال مذاکره هستیم که تا زمان آغاز به کار پیمانکار جدید امور پیمانکاری معدن را انجام دهند. یکی از شروط مناقصه جدید این است که تمام پرسنل به شرکت پیمانکار جدید منتقل شوند. معدن و کارخانه طلای زرشوران از ابتدای امسال تاکنون تعطیل نبوده و فعال بوده است. هیچ کارگری هم از ما مطالبه‌ای بابت حقوق ندارد. البته یک‌سری از نیروها متعلق به پیمانکار قبلی هستند که ارتباطی با ما ندارد و نیروهای خودش است. با وجود اینکه نیروی ما نیستند، حقوق دو ماه آنها را نیز پرداخت کردیم. براین اساس تنها حقوق مرداد پرداخت نشده است و باید پیمانکار سابق فهرست بدهد تا ما در سریع‌ترین وقت پرداخت کنیم. در هر حال اجازه نخواهیم داد حقی از کارگران ضایع شود. این معدن حدود ۱۳۰نفر نیروی کاری دارد.


مدیریت کارخانه را مستقیم در دست گرفتیم
وی درباره آخرین وضعیت کارخانه معدن زرشوران گفت: شرکت پارس کانی پیمانکار آنجا بود که داستانی مشابه معدن داشت. به همین دلیل در فروردین کار از این پیمانکار گرفته شد و درحال‌حاضر مدیریت کارخانه، مستقیم بر عهده خودمان است. قدمی تاکید کرد: در این مدت نیز آقای کرباسیان مردانه وارد میدان شدند و کمک کردند، همواره هم تاکید کردند که باید هرچه سریع‌تر وضعیت این مجتمع سروسامان پیدا کند. وی با اشاره به تولید این کارخانه بیان کرد: تولید کارخانه در فروردین ماه حدود ۱۴ کیلوگرم بود. جالب است زمانی که کار را از پیمانکار گرفتیم به ما هشدار دادند ممکن است در کار کارخانه اختلال ایجاد شده و تولید متوقف شود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه روند صعودی تولید از فروردین ادامه یافت و ما در مرداد ماه موفق به شکستن رکورد تولید ماهانه در کل تاریخ از ابتدای تاسیس زرشوران تاکنون شده‌ایم. اگر معدن برای یک‌سال هم تعطیل بماند، کارخانه برای حدود یک‌سال خوراک دارد و حدود ۳۶۰ هزار تن دپوی خوراک برای تغذیه کارخانه وجود دارد.
قدمی درباره برگزاری مناقصه انتخاب جدید پیمانکار تصریح کرد: منتظر تنظیم اسناد مناقصه از سوی مشاور هستیم چرا که این مناقصه از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. بعد از تنظیم اسناد مناقصه، نسبت به اجرای فرآیند قانونی برگزاری آن اقدام خواهیم کرد. وی درباره طرح توسعه این معدن اضافه کرد: اجرای طرح توسعه همچنان در برنامه است و پیشرفت خوبی هم دارد. در طرح توسعه الزام شده است که مناقصه‌گران باید به همراه یک شریک خارجی در حوزه فناوری در مناقصه حضور یابند. قرار است پس از ۳بار مهلت‌گیری مناقصه‌گران به منظور هماهنگی بیشتر با شریکان خارجی‌شان، در نهایت تا پایان تابستان امسال مناقصه‌گران پیشنهادات خود را ارائه دهند و در مهر بتوانیم برنده مناقصه را اعلام و کلنگ‌زنی اجرای طرح توسعه را انجام دهیم. برنامه امسال تولید زرشوران حدود ۱ تن است که با اجرای طرح توسعه، ظرفیت تولید مجتمع به حدود ۳ تن خواهد رسید. مناقصه پیمانکار معدن برای طرح توسعه نیز به منظور تامین ۶۰۰ هزار تن کانسنگ ورودی به کارخانه برگزار خواهد شد.


حال معدن زرشوران خوب است
در ادامه مسائل مطرح شده درباره معدن طلای زرشوران و اختلاف میان کارگران و پیمانکاران، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) در گفت‌وگو با صمت، اظهار کرد: درحال‌حاضر وضعیت معدن خوب است و روند رو به بهبود را طی می‌کند. جمشید ملارحمان افزود: این معدن برای چند ماه دپوی ماده معدنی در اختیار دارد. خوشبختانه وضعیت، مناسب و خوب است و معدن تولید دارد. وی همچنین درباره مشکل ایجاد شده میان کارگران و پیمانکار، تصریح کرد: این موضوع مشکل چندان پیچیده‌ای نیست و باید مناقصه‌ای برای انتخاب پیمانکار جدید برگزار شود. به طور کلی چالش میان کارگران و پیمانکار در بخش معدن یک موضوع طبیعی است و جای نگرانی در این باره وجود ندارد. معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است مناقصه جدید به طور بین‌المللی برگزار شود، اظهار کرد: موضوع مهم در این بحث حجم و میزان عملیات معدنی است. این موضوع است که مشخص می‌کند پیمانکار داخلی یا خارجی باید مشغول به‌کار شود. زمانی که کاری در توان پیمانکاران داخلی باشد ترجیح ما بر این است که کار از سوی پیمانکار ایرانی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید