131053

دلیل ناکامی استقلال در بازی های لیگ برتر چه بود؟

استقلال تهران ۴ هفته از رقابت‌‍‌های لیگ برتر را پشت سر گذاشته اما هنوز نتوانسته نتایج قابل قبولی بگیرد. فارغ از نتیجه، تیم منصوریان پرنوسان بازی می‌کند و نمی‌تواند ریتم یکسانی در طول بازی داشته باشد. البته این داشتن نوسان در طول بازی، یکی از مشکلات اصلی اکثر تیم‌های کشورمان است و فقط شامل استقلال تهران نمی‌شود. شاید بتوان گفت: این روزها پرسپولیس کم‌نوسان‌ترین تیم ایران در طول یک بازی است. علاوه بر عدم نتیجه‌گیری استقلال، منصوریان که در نیم فصل دوم فصل گذشته نتایج قابل قبولی را با استقلال گرفته بود در این فصل و با گذشته ۴ هفته از رقابت‌ها هنوز نتوانسته آرایش مناسب تیم خود برای حضور در لیگ برتر را پیدا کند.

معمولا در فوتبال روز دنیا مربیان ۲ دیدگاه برای بازی تیم‌های خود دارند. گروه اول به آرایش ثابت و بازیکنان ثابت با کمترین تغییرات اعتقاد دارند و گروه دوم هم به آرایش ثابت و تغییرات بازیکنان با توجه به آمادگی آن‌ها در هر هفته معتقد هستند. اینکه علیرضا منصوریان بارها گفته است: «استقلال در این فصل از نفرات ثابت در ترکیب خود استفاده نمی‌کند و هر کسی آماده‌تر باشد به زمین می‌رود.» فلسفه فوتبالی مورد علاقه او است اما یکی از اصلی‌ترین مشکلات استقلال آنجا است که منصوریان هنوز نتوانسته آرایش تیم خود را پیدا کند. تغییرات بازیکنان زمانی برای یک تیم نتیجه‌بخش می‌شود که آن بازیکنان در آرایشی مشخص تغییر کنند و سیستم که معنای قدرت انتقال توپ از خط دفاعی به خط حمله را می‌دهد، مشخص باشد تا یک تیم به موفقیت برسد.

اینکه تیمی با آرایش (۱-۴-۱-۴) لیگ را شروع کند، هفته دوم (۱-۳-۲-۴) را امتحان کند، هفته سوم (۲-۵-۳) بازی کند و هفته چهارم هم با آرایش (۲-۴-۴) به زمین بیاید و نتیجه قابل قبول هم نگیرد، بدون شک می‌تواند ناشی از عدم تصمیم‌گیری کادر فنی در انتخاب آرایش مناسب برای حضور در مسابقات باشد که یکی از مشکلات اصلی استقلال این فصل است.

مشکل دیگر استقلال در این فصل و به خصوص بازی آخر مقابل سایپا، استفاده از بازیکنان شبیه به هم در ترکیب این تیم است. بازیکنانی که در ترکیب تیم نمی‌توانند مکمل‌های خوبی برای هم باشند و باعث یکنواخت شدن و از ریتم افتادن بازی استقلال می‌شوند. منصوریان اگر می‌خواهد در بازی‌های این فصل موفق شود باید در خط حمله‌ی خود از بین "سجاد شهباززاده" و "حسن بیت سعید" دو مهاجمی که بازی آن‌ها شباهت زیادی به هم دارد و نمی‌توانند مکمل‌های خوبی برای هم باشند یکی را انتخاب کند. با وجود اینکه هنوز استقلال آرایش ثابتی در لیگ برتر ندارد و هر هفته آرایش تیمی آن‌ها تغییر می‌کند اما منصوریان اگر بخواهد با ۲ مهاجم بازی کند گزینه خوبی مانند مهدی قائدی جوان و با انگیزه را در تیم خود دارد که می‌تواند از او در کنار یکی از این دو مهاجم به عنوان مکمل استفاده کند و نتیجه بگیرد.

علاوه بر خط حمله، استقلال مشکل استفاده از بازیکنان شبیه به هم را در خط هافبک خود هم دارد. منصوریان در بازی مقابل سایپا همزمان از "مجتبی جباری و "سرور جباروف" ازبک استفاده کرد. ۲ بازیکنی که بازی آ‌ن‌ها شباهت زیادی به هم دارد و حضور همزمان آن‌ها در زمین باعث شد تا نتوانند کارایی لازم را برای استقلال در این بازی داشته باشند. با توجه به سن جباری و جباروف، منصوریان در خط هافبک خود هم باید برای موفقیت از بین این ۲ بازیکن با تجربه یکی را انتخاب کند.

با گذشت ۴ هفته از رقابت‌ها به نظر می‌رسد منصوریان برای موفقیت استقلال، در قدم اول باید آرایش تیم خود را پیدا کند و در قدم دوم هم از همزمان بازی دادن بازیکنانی که شبیه به هم هستند، پرهیز کند تا این تیم بتواند، در ادامه لیگ برتر به موفقیت برسد.

دیدگاهتان را بنویسید