131037

فولاد مبارکه کمتر از سایرین آب مصرف می‌کند

دنیای معدن -مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در بیست و چهارمین همایش بهره‌وری شرکت گفت: مصرف آب و مواد نسوز فولاد مبارکه کمتر از سایر فولادسازان جهان است.

در این آیین بهرام سبحانی افزود: در بخش مصرف آب، فولاد مبارکه ضمن توجه به اهمیت افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف، با اجرای طرح‌های توسعه در تصفیه‌خانه‌های خود و بکارگیری سامانه‌های بازچرخانی آب در فرآیند تولید، مصرف آب را تا۳/۲۶ مترمکعب به ازای هر تن تولید کاهش داده است در حالی که به عنوان نمونه در شرکت آرسلر اوکراین، این میزان ۸/۵مترمکعب، در فولادسازی‌های آلمان ۸/۳ مترمکعب و در خطوط نورد گرم و تولیدکنندگان فولاد تخت در جهان ۸ مترمکعب است. علاوه بر این، فولاد مبارکه در بخش مواد نسوز ۷/۷۳ کیلوگرم به ازای تولید هر تن مذاب نسوز مصرف می‌کند؛ درحالی‌که میانگین مصرف دنیا ۲۵ کیلوگرم بر تن مذاب است.
وی با اشاره به اهمیت نقش بهره‌وری در ارتقای سازمان‌ها افزود: بهره‌وری، تعاریف گوناگونی دارد اما به طور خلاصه باید گفت بهره‌وری در سازمان‌ها کاهش هرچه بیشتر و به عبارت بهتر جلوگیری از هدررفت‌هایی است که نسبت خروجی به ورودی یا ستاده به داده را کاهش می‌دهد و در دنیای رقابتی امروز، این همان مسئله‌ای است که باعث ارتقا یا زوال سازمان‌ها می‌شود.
وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: سازمانی بهره‌ور است که نیروی انسانی آن چابک باشند و بتوانند خود را در مقابل تغییرات بیرونی از قبیل نرخ تمام شده، افزایش نرخ حامل‌های انرژی، رکود در بازار و... حفظ کنند. در غیر این صورت، همان‌گونه که در دو سال اخیر شاهد بودیم، بسیاری از سازمان‌ها به دلیل پایین بودن بهره‌وری و نداشتن راهبرد مناسب، زیان‌ده شدند؛ این در حالی است که فولاد مبارکه در سال‌های گذشته و به ویژه در دو سال اخیر که برای صنعت فولاد جهان از سخت‌ترین سال‌ها بود، نه‌تنها هیچ‌گونه زیانی نکرد، بلکه در کنار اجرای طرح‌های توسعه خود و به بهره‌برداری رساندن آنها، سود معقولی را نیز حاصل کرد.
مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه امروزه فرهنگ بهره‌وری، همدلی، انسجام سازمانی و نظم و انضباط در فولاد مبارکه به فرهنگ تبدیل شده است و هر یک از کارکنان در هر سطحی در بهره‌وری سازمان سهیم هستند، گفت: نتیجه همه این عوامل آن است که فولاد مبارکه همچون ستاره‌های درخشان بر آسمان صنعت فولاد کشور بدرخشد و در سطح جهانی نیز مطرح باشد.
مدیرعامل فولاد مبارکه در همین زمینه ادامه داد: موفقیت فولاد مبارکه در بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی ۵ میلیون تنی سنگان در شرق کشور، موفقیت‌های حاصل در فولاد هرمزگان و تکمیل توسعه مجتمع فولاد سبا، بخش دیگری از موفقیت‌های گروه فولاد مبارکه در ماه‌های اخیر بود.
سبحانی ضمن ابراز خرسندی از این دستاوردها خاطرنشان کرد: این توفیقات به نوعی کسب افتخار برای همه مردم شریف ایران و کل صنعت کشور است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ظرفیت‌های پایین در خطوط تولید و سازمان‌ها را یکی از مشکلات صنعت فولاد کشور و به طور کلی از عوامل کاهش بهره‌وری شرکت‌ها دانست و تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم در ظرفیت‌های پایین نمی‌توان کار اقتصادی انجام داد زیرا در بخش زیرساخت‌ها و نیروی انسانی موردنیاز، به همان اندازه که ایجاد این زیرساخت‌ها در یک کارخانه با ظرفیت بالا هزینه‌بر است، در یک واحد تولیدی کوچک نیز است. در این حالت، در سازمان‌های بزرگ با بهره‌وری بالا نرخ تمام‌شده به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین یکی از راه‌های برون‌رفت از این چالش‌ها و بهره‌ور کردن واحدهای فولادی این است که ظرفیت‌ها و مقیاس‌ها به شکل اقتصادمحور تعریف شوند؛ البته یکی از نقاط قوت فولاد مبارکه در مقایسه با سایر فولادسازان، مربوط به همین اصل است؛ به طوری که اکنون شرکت فولاد مبارکه نیمی از فولاد کشور را تولید می‌کند و باقیمانده را بیش از ۱۰ شرکت دیگر تولید می‌کنند که با توجه به هزینه‌های بالاسری و ظرفیت پایین، تولید اقتصادی در آنها با حاشیه سود کمتر و مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.


کمبود الکترود گرافیتی
وی در ادامه، کمبود الکترود گرافیتی را یکی از معضلات موجود فولادسازان جهانی دانست و تصریح کرد: یکی از مسائل بحرانی که درحال‌حاضر فولادسازان دنیا با آن روبه‌رو هستند، تامین الکترود گرافیتی است که می‌طلبد کارکنان بخش فولادسازی در این باره برای مصرف بهینه آن تمهیدات کاربردی‌تری بیندیشند.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به روند خوب شرکت در کاهش هرچه بیشتر مصرف انرژی، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در زمینه مصرف برخی اقلام مصرفی خود، از قبیل مصرف آب و مواد نسوز نسبت به سایر رقیبان جهانی، از شرایط مطلوب‌تری برخوردار است، هر چند باید برای بهتر شدن این فرآیند بیشتر برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.
سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود، کنترل خرید و مدیریت موجودی قطعات یدکی را راهی برای جلوگیری از خواب سرمایه شرکت دانست و در همین زمینه اضافه کرد: توجه به این امر در مدیریت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سازمان موثر است.


به رقیبان نزدیکیم
مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه در بخش بهره‌وری در تولید گندله، بخش احیای مستقیم و در ریخته‌گری و نورد گرم به سایر رقیبان نزدیک هستیم تصریح کرد: در همه این بخش‌ها و به ویژه در بخش محصولات انباری در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی کرده‌ایم؛ ولی هنوز می‌توان وضعیت را بهتر کرد و کارآیی را بالا برد.
وی درباره وضعیت بهره‌وری در نیروی انسانی فولاد مبارکه نیز اضافه کرد: فولاد مبارکه توانسته است در سال‌های اخیر با حفظ نیروی انسانی خود، بهره‌وری در این بخش را افزایش دهد و تلاش کرده با افزایش ظرفیت‌هایی که در طرح‌های توسعه ایجاد کرده است، فاصله خود را با سایر رقیبان کم و کمتر کند.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از اینکه کارکنان در تمامی شرکت‌ها و خطوط همواره برای تحقق اهداف شرکت از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند، اظهار امیدواری کرد در ادامه این تلاش‌ها در امسال نیز فولاد مبارکه بتواند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید