130943

معادن؛ چرخ تولید را به حرکت در می‌آورند

دنیای معدن - رئیس دولت دوازدهم برای تصدی‌گری وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور، محمد شریعتمداری را به مجلس شورای اسلامی کشور معرفی کرده است.

در میان این ۳بخش مهم، حوزه معدن که یکی از مزیت‌های مهم کشور به شمار می‌آید نیازمند توجه بیشتری از سوی این وزارتخانه است. به عقیده کارشناسان بخش معدن (خصوصی و دولتی) با توجه به سابقه دیرینه دکتر شریعتمداری در حوزه صادرات، وی می‌تواند به فعالان و تولیدکنندگان معدنی، مشوق‌های صادراتی و تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه کند و آنها را به سمت فرآوری و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر سوق دهد. برای اطلاع از نظر مدیران بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت و معدن درباره دکتر شریعتمداری به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:


منشأ تغییرات مثبت و بنیادین
علی اکبر مشرفی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان کرمان درباره حضور دکتر شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به تجربه و شناختی که از آقای شریعتمداری دارم، وی همیشه یکی از وزیران قابل قبول، توانمند، هوشمند و صاحب تدبیر بوده و در هر جایی که قرار گرفته توانسته تغییراتی در آن بخش ایجاد کند. به طور قطع حضور وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز منشأ تغییرات مثبت و بنیادین خواهد بود. وی افزود: آقای شریعتمداری در حوزه بازرگانی تجربه بیشتری دارند و امید است در حوزه صنعت و معدن نیز وقت بیشتری صرف کنند تا توفیقاتی که در دوره گذشته رخ داد نیز ادامه یابد. وی ادامه داد: ما در استان کرمان ظرفیت بزرگی از ذخایر معدنی داریم که اگر در زمان مناسب از آنها استفاده نشود در آینده نیز ممکن است بازار مصرفی برای آنها نباشد. بنابراین باید تا زمانی که بازار مصرفی برای مواد معدنی در کشور وجود دارد زمینه استفاده از آنها را در کشور فراهم آورد؛ البته این مواد معدنی نباید خام به فروش برسد. در این زمینه وزیر جدید وزارتخانه می‌تواند با انعقاد قراردادهای مختلف در بخش معدن و صنایع معدنی مواد معدنی را به محصولات فرآوری تبدیل کرده تا بهره و ارزش افزوده بیشتری برای کشور و همچنین استان کرمان به همراه آورد.دکتر شریعتمداری در حوزه بازرگانی، پیشینه دیرینه دارد. مشرفی درباره این موضوع و اینکه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تا چه اندازه می‌تواند بر صادرات مواد معدنی کشور به ویژه مواد معدنی اثرگذار باشد اظهار کرد: در تمام دنیا بازرگانی با تولید رابطه بسیار نزدیک دارد و نمی‌توان جلوی واردات را گرفت و بازرگانی را محدود کرد. این درحالی است که رشد و توسعه بازرگانی نیز به طور قطع می‌تواند باعث رشد تولید شود زیرا تولید بدون رشد و بازرگانی موفق نخواهد بود. امید است آقای شریعتمداری واردات در کشور را به گونه‌ای ساماندهی کند تا کالاهای خارجی، تولیدات داخلی را تحت‌شعاع قرار ندهند. وی درباره حوزه صنعتی استان کرمان نیز اظهار کرد: استان کرمان از اوایل انقلاب جهشی در صنعت داشت (تا سال ۷۳) اما بعد از آن تکرار نشد. اکنون در کرمان تعداد زیادی واحد به شکل نیمه فعال هستند و در برخی موارد نیز فعالیت‌شان متوقف شده و این مشکل بزرگی برای ما است.
البته در اینجا باید از تلاش‌های فراوان مهندس نعمت‌زاده که در حوزه صنعت این استان انجام داد و واحدهای نیمه فعال که سرمایه بسیاری برای راه‌اندازی آنها صرف شده را به چرخه تولید بازگرداند، یاد کرد. امید است این کار در دوره بعدی نیز ادامه پیدا کند تا واحدهای نیمه فعال که سرمایه بسیاری در آنها استفاده شده وارد چرخه تولید شوند. مشکل اصلی این است که زمان طولانی از تولید محصولات واحدهای نیمه فعال می‌گذرد. ممکن است تولیدات آنها نسبت به امروز از کیفیت بالایی برخوردار نباشد و این موضوع به دلیل تغییر فناوری و ماشین‌آلاتی است که هر روز در ساخت تجهیزات به کار گرفته می‌شود. در این زمینه نیز باید اقداماتی انجام شود.وی ادامه داد: همچنین واحدهای کوچک و متوسطی در استان کرمان به دلیل ناتوان بودن در فروش محصولات‌شان نیمه فعال هستند که امید است با بازاریابی بسیار خوب در وزارتخانه جدید بتوانیم محصولات واحدهای کوچکی که توان تشکیلاتی برای عرضه محصول به بازار ندارند را منسجم کنیم تا بتوانند محصولات‌شان را به بازار عرضه کنند و فعال شوند.


نیروی کهنه کار
رئیس‌خانه صنعت و معدن استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با صمت درباره حضور دکتر شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای شریعتمداری از نیروهای کهنه‌کار در عرصه صنعت، معدن و تجارت است و به نظر می‌رسد با پشتکاری که دارد می‌توان به آینده این وزارتخانه همچون گذشته امیدوار بود. به گفته حسین پیرموذن، حضور دکتر شریعتمداری فرصت مناسبی برای نجات صنعت در حال رکود کشور است زیرا اکنون وضعیت صنعت در کشور پیچیده است و نیاز به بازسازی دارد. مهندس نعمت‌زاده نیز در دوران خود تلاش‌های بسیاری کرد که باید از وی نیز تقدیر شود زیرا زمانی که بخش صنعت را تحویل گرفت این بخش مشکلات بسیاری همچون تورم بالا و نقدینگی پایین داشت. با این حال توانست حوزه صنعت کشور را نسبت به دوره گذشته تا ۵۰ درصد ارتقا دهد.وی افزود: اگر بخواهیم به بهبود کامل در صنعت برسیم نیازمند جهاد همگانی هستیم و باید سازمان‌های مختلف به وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک کنند. حال با توجه به اینکه پیشینه کاری دکتر شریعتمداری بیشتر در بخش بازرگانی است به نظر می‌رسد باید در بخش صنعت به قائم مقام وزارت صنعتی که قرار است انتخاب کند توجه کافی داشته باشد. پیرموذن در ادامه صحبت‌هایش درباره بخش معدن گفت: معدن مشکلات بسیاری دارد که جدا از بازرگانی و صنعت است. برای نمونه به دلیل نبود قانون روشن و شفاف، معدنکاران همواره دچار چالش و مشکلات بسیاری بوده‌اند زیرا به دلیل اینکه بسیاری از سازمان‌ها در فعالیت‌های معدنی دخیل هستند، نتوانسته‌اند به اندازه کافی رشد کنند. وی افزود: به نظر می‌رسد در بخش معدن نیاز به چابک‌سازی است. در این زمینه باید براساس شیوه‌نامه ماده ۷۶ برای از بین بردن قوانین مضر و مخل، تولید را اجرایی و برخی قوانین را بازبینی کرد. اکنون مشاهده می‌کنیم بخش‌های بسیاری در فعالیت‌های معدنی از جهاد کشاورزی گرفته تا منابع طبیعی دخیل هستند و نظرات متفاوتی دارند به همین دلیل معدنکار توفیقی از فعالیت معدنی‌اش حاصل نمی‌کند. از این‌رو، انتظار می‌رود که در وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازبینی قانون بخش معدن پرداخته شود. به عقیده رئیس‌خانه صنعت و معدن استان اردبیل، دکتر شریعتمداری گزینه خوبی در این مقطع است و با بخش صنعت و معدن کشور نیز آشنایی کافی دارد. همچنین با توجه به پیشینه فعالیت وی در امور مختلف، وی می‌تواند ادامه‌دهنده راه مهندس نعمت‌زاده باشد.وی با اشاره به اینکه مشکلات موجود در بخش صنعت، معدن و تجارت زیاد است ادامه داد: کمک به صادرات با ارائه مشوق‌های صادراتی و تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند در برنامه‌های وزیر جدید این وزارتخانه قرار گیرد. همچنین کمک به واحدهای صنعتی و معدنی برای بازسازی و احیای ماشین‌آلات از دیگر اقداماتی است که دکتر شریعتمداری می‌تواند به آن بپردازد زیرا صنعت ما به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل بوده و صنعت و معدن کشور با مشکل فناوری و ماشین‌آلات روبه‌رو هستند و باید بازنگری در فناوری صنعت روز دنیا داشته باشند.


انتخاب مدیران کارآمد و متعهد
عبدالمجید کاردانی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با صمت درباره اینکه تا چه اندازه محمد شریعتمداری می‌تواند به بخش معدن کمک کند اظهار کرد: با توجه به تجربه آقای شریعتمداری در حوزه بازرگانی در صورت گرفتن رای اعتماد می‌تواند در این حوزه موفق باشد زیرا وی در امور اجرایی بسیار فعال بوده است.وی ادامه داد: دکتر شریعتمداری باید تمام مدیران استانی فعال و متعهد را برای انجام امور انتخاب کند. در واقع لزوم تغییر در مدیران به شدت احساس می‌شود.به گفته کاردانی، برای کمک به بخش صنعت و معدن نیاز است تلاش‌های بسیاری برای این بخش انجام شود چراکه امروزه شاهد مشکلات بسیاری برای بخش معدن در کشور هستیم.وی ادامه داد: اگر بخش صنعت کشور فعالیتی نداشته باشد دیگر بخش‌ها همچون بازرگانی نیز تحت‌شعاع قرار می‌گیرند. اکنون شاهدیم صنعت در جهان روزبه‌روز به سمت جلو پیش می‌رود زیرا صنعت در اقتصاد همچون مایه حیات است و اگر نباشد اقتصاد خواهد مرد. وی افزود: درباره معادن نیز تجهیزات، ماشین‌آلات و... مورد نیاز است که بازهم از طریق بخش‌های صنعتی نیازشان تامین می‌شود. بنابراین لازم است دکتر شریعتمداری تمامی بخش‌های صنعت، معدن و تجارت را مورد توجه قرار دهد. کاردانی ادامه داد: استان بوشهر به آب‌های آزاد دسترسی دارد و می‌تواند از این مزیت استفاده کرده و پیشرفت زیادی کند. اما این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که شرایط و تعامل ما با کشورهای خلیج‌فارس بهبود پیدا کند.به گفته رئیس‌خانه صنعت و معدن استان بوشهر، کشور قطر نیاز بالایی به موادمعدنی برای صنعت ساخت‌وساز دارد و در این زمینه با امارات و بحرین در حال رقابت است؛ این موضوع فرصت مناسبی برای ما است تا بتوانیم مواد معدنی مورد نیاز این کشور را تامین کنیم.


لزوم همفکری با اقتصاددان‌ها
رئیس‌خانه معدن ایران در واکنش به معرفی دکترمحمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دکتر شریعتمداری با تفکر استراتژیک و پیشینه درخشان مدیریتی و رزومه موفق خود در سال‌های گذشته در عرصه مدیریت کلان کشور، می‌تواند با انتخاب معاونان تخصصی و مدیرانی که توان بازسازی و بازتعریف ساختارها، سیاست‌ها و همچنین بازسازی ظرفیت‌های مدیریتی و کارشناسی مربوط به حوزه مدیریت خود دارند، در این عرصه عملکرد خوبی ارائه دهد.به گزارش صمت محمدرضا بهرامن با بیان این مطلب افزود: در این صورت می‌توان تجزیه، تحلیل مسائل و چالش‌ها و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای حل آن مسائل و چالش‌ها را در بخش صنعت، معدن و تجارت شاهد بود و سهم واقعی این وزارتخانه استراتژیک را در اقتصاد کلان کشور در برنامه ششم توسعه به‌خوبی تحقق بخشید.به گفته وی، مدیریت جدی بازرگانی خارجی و تدوین برنامه‌ای منسجم و زمان‌بندی شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه کامل مدیران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد و در این راستا همفکری با اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان در بخش معدن، صنعت و تجارت از ضروریات است.


لزوم استفاده از مدیران با تجربه
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به تجربه کاری خود، درباره حضور محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به صمت گفت: آقای شریعتمداری فردی بسیار با تجربه است و از فعالان بزرگ کشور از دوران انقلاب تا امروز بوده و در بخش بازرگانی و اقتصاد کارکشته است. نادعلی اسماعیلی‌دهج با بیان این مطلب افزود: در کنار همه این موارد باید گفت آقای شریعتمداری فردی با اخلاق اسلامی است. همچنین با توجه به عملکرد وی به عنوان یکی از وزیران دوره اصلاحات که کارها و مسئولیت‌ها را به کارمندان و بخش‌های زیرمجموعه خود تفویض می‌کرد، از تعامل و همکاری با اعضای مجموعه خود خبر می‌دهد. وی ادامه داد: آقای شریعتمداری یکی از صاحب‌نظران در بخش بازرگانی است و بدون شک اگر به بخش معدن ورود کند و از افراد با تجربه که بر این بخش مسلط باشند استفاده کند به موفقیت خواهد رسید. اگر در بخش صنعت نیز این موضوع از سوی وی لحاظ شود، در نهایت با حضور ۲ معاون قوی و باتجربه در بخش زیربنایی این وزارتخانه نتایج خوبی را برای دولت دوازدهم رقم خواهد زد. اسماعیلی‌دهج معتقد است آقای شریعتمداری باید این موضوع را که موتور حرکت این وزارتخانه بخش معدن است در نظر داشته باشد زیرا اگر این بخش حرکت کند به دنبال آن بخش صنعت و تجارت نیز به حرکت در می‌آید. رئیس سازمان نظام مهندسی ایران، ابراز امیدواری کرد: آقای شریعتمداری یکی از مهره‌های خوب است که از سوی رئیس‌جمهوری انتخاب شده است. اسماعیلی‌دهج درباره اینکه حضور دکتر شریعتمداری در این وزارتخانه تا چه اندازه بر بخش معدن اثرگذار خواهد بود نیز اینگونه پاسخ داد: بخش معدن یک زنجیره بوده و تمام حلقه‌های آن از اکتشاف تا فرآوری و ایمنی باید مورد توجه قرارگیرد و همه آنها باید بر اساس اصول فنی و مهندسی باشد.وی ادامه داد: تمام موارد یادشده در کنار توسعه بازرگانی در حوزه معدن باید از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت منجر به رشد این بخش شود.

دیدگاهتان را بنویسید