130838

فلدسپات‌هایی که مغفول مانده‌اند

دنیای معدن -فلدسپات یکی از مواد معدنی پرکاربرد در صنایع مختلف است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صنعت شیشه‌سازی، کاشی و سرامیک و پرکننده در صنایع معدنی همچون کمک ذوب و ریخته‌گری اشاره کرد.

همچنین در صنایع شیشه‌سازی از فلدسپات برای تامین آلومینیوم و سدیم مورد نیاز شیشه استفاده می‌شود. ایران ذخایر به نسبت قابل‌قبولی از این ماده معدنی را در خود جای داده اما آنچه مسلم است اینکه فرآوری و تولید محصولات با کیفیت از این کانی می‌تواند ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد. در این میان شناسایی ذخایر موجود از این ماده معدنی در کشور می‌تواند ما را در میان تولیدکنندگان بزرگ فلدسپات جهان قرار دهد.


رونق در بازار مواد معدنی
براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین تغییر در برنامه‌های تولید و فرآوری کانی‌های معدنی، اکنون بهره‌برداری از معادن تا حدودی رونق یافته و این موضوع باعث شده صاحبان معادن تمایل بیشتری برای کار در معادن از خود نشان دهند. در واقع این امر نشان از رونق گرفتن بازار کانی‌های معدنی دارد. رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی زنجان در گفت‌وگو با صمت با اشاره به این موضوع ابراز کرد: به نظر می‌رسد با رونق گرفتن بازار کانی‌های معدنی، بازار فروش این محصولات از ثبات بیشتر برخوردار شده به گونه‌ای که درخواست‌ها در این زمینه با افزایش همراه شده و فلدسپات با توجه به کاربرد فراوان در تولید کاشی و سرامیک ازاین مقوله جدا نیست. مهدی حیدری افزود: توسعه تولید و صادرات کاشی و سرامیک در کشور به‌طور حتم به بهره‌برداری از فلدسپات به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در این واحدهای تولیدی منتهی می‌شود. البته با وجود خلوص و کیفیت کانی فلدسپات استان زنجان به دلیل نبود واحدهای فرآوری، این ماده معدنی از استان خارج می‌شود و تنها نقطه ضعف برداشت این کانی معدنی همین است که باعث شده ارزش‌افزوده چندانی نصیب استان نشود. به گفته وی جذب سرمایه‌گذار برای احداث و بهره‌برداری از واحد فرآوری فلدسپات در زنجان از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام برای ایجاد ارزش‌افزوده از این کانی معدنی است که اکنون از سوی مسئولان این استان درحال پیگیری به منظور به سرانجام رساندن آن است. حیدری ادامه داد: با در نظر گرفتن وجود تمام مواد اولیه مورد استفاده در صنعت تولید کاشی و سرامیک در استان، نبود واحد فرآوری فلدسپات در استان آسیب‌های جبران‌ناپذیری را از نظر افزایش هزینه تولید و کاهش ارزش‌افزوده به معدنداران و صاحبان صنایع وارد کرده است. مجهز شدن برخی از معادن به سیستم خردایش از مهم‌ترین دستاوردهای تغییر وضعیت در معدن استان است که منجر به احداث واحد فرآوری در استان خواهد شد. رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی زنجان در این‌باره تصریح کرد: با توجه به فراوانی کانی‌های معدنی سرب و روی در استان و به دنبال آن انجام سرمایه‌گذاری در این معادن، سایر معادن از شکوفایی چندانی برخوردار نیستند به همین منظور باید برای تحقق بهره‌برداری از معادن فلدسپات، نخست نوع دیدگاه و فرهنگ مردم منطقه را تغییر داد.


اشتغالزایی معادن فلدسپات در زنجان
صدور پروانه بهره‌برداری برداشت از حدود ۳۱۷ هزار تن فلدسپات از محدوده معدنی که در اختیار یکی از معدنداران فلدسپات زنجان است باعث ایجاد اشتغال به شکل مستقیم برای ۴ نفر شده است. وی افزود: در پروانه بهره‌برداری که در ۱۵ سال گذشته برای این معدن صادر شد، حدود ۴۲۰ هزار تن ذخیره قطعی فلدسپات به بهره‌برداری رسید و با تمدید دوباره پروانه بهره‌برداری، این میزان به حدود ۳۱۸ هزار تن رسید. احداث و بهره‌برداری از واحدهای فرآوری مهم‌ترین مقوله ایجاد ارزش‌افزوده به مواد خام معدنی است که به گفته این معدنکار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اکنون در این واحد معدنی یک واحد خردایش احداث شده اما به دلیل رکود بازار فروش تعطیل شده است. این در حالی است که در ۵ سال گذشته با توجه به هزینه انجام شده به منظور نصب و بهره‌برداری از ماشین‌آلات و تجهیزات برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش ارزش‌افزوده در دستور کار قرار گرفت. در واقع با توجه به اعلام پیشنهاد از واحدهای تولیدی، استفاده از فلدسپات در دستور کار قرار گرفت اما با ایجاد رکود در فروش، این واحد نیز تعطیل شد. خرید مواد اولیه واحدهای تولید از خارج از استان همواره باعث افزایش هزینه تولید، کاهش بهره‌وری، افزایش ریسک کمبود یا نبود مواد اولیه، کاهش عرضه و تقاضا و.... است. درصورتی که این واحد خردایش راه‌اندازی شود برای بیش از ۵ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. به گفته این فعال معدنی، در شرایط کنونی که کیفیت بخشیدن به محصول تولیدی با در نظر گرفتن کاهش هزینه‌های تولید نقش بسزایی در به‌دست آوردن بازار کشورهای هدف برعهده دارد، رکود در بازار تولید و فروش محصولات مربوط به تولید باعث شده مشکلات فراوانی برای صاحبان صنایع ایجاد شود. البته در این بین راه‌اندازی واحد خردایش و ایجاد مواد کیفیتی و تولید در خط معادن واحدهای معدنی می‌تواند تا حدود زیادی این مشکلات را برطرف کند.


معادن عمده فلدسپات
به دلیل فراوان بودن ذخایر فلدسپات در جهان و کاربرد آن در بسیاری از صنایع، معادن متعددی از این کانه در بیشتر نقاط جهان وجود دارد. به گزارش صمت به نقل از پایگاه ملی داده‌های علوم زمین، کشورهای عمده تولیدکننده در سایر نقاط جهان، تولیدی بیش از ۱۰۰هزار تن در سال دارند؛ این معادن از سوی بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. معادن عمده فلدسپات در کشورهای امریکا، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، آلمان، تایلند و اسپانیا واقع شده است. معادن عمده کانه شامل پگماتیت‌ها، ماسه‌های فلدسپاتی و گرانیت‌های آلتره هستند. درباره معادن عــمده تولیدکننده فلدسپات در ایران می‌توان گفت موارد شناخته شده آن در ارتباط با توده‌های نفوذی اسیدی (مانند گرانیت و گرانیتوئید) بوده و محل استقرار توده‌های نفوذی نیز بیشتر در زون‌های گسله و تکتونیکی و شامل کانسارهای فلدسپات‌دار استان خراسان است که در زون‌های ساختمانی-رسوبی بینالود (ناحیه لوت و ایران مرکزی)، کانسارهای فلدسپات‌دار استان‌های زنجان، آذربایجان، گیلان و تهران (زون ساختمانی البرز- آذربایجان ) قرار دارند. همچنین کانسارهای فلدسپات‌دار استان‌های همدان و لرستان (زون سنندج- سیرجان)، کانسارهای فلدسپات‌دار واقع در استان یزد (زون ایران مرکزی)و توده‌های فلدسپات‌دار واقع در استان سیستان و بلوچستان در ناحیه لوت واقع شده‌اند. به نظر می‌رسد امکان یافتن ذخایر مناسب در بسیاری از کشورها وجود داشته و علت شناخته شدن ذخایر بزرگ در این کشورها مطالعات گسترده‌تر و حضور در بازار جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید