130801

اشتغال 1250 نفر رهاورد احیای پنج معدن فارس در دولت یازدهم

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: تنها با احیای پنج معدن استان که قبل از دولت کنونی تعطیل شده بودند، زمینه اشتغال یک هزار و 250 نفر فراهم و سالانه سه هزار و 770 تن به ظرفیت استخراج و تولید فرآورده های معدنی در این استان افزوده شد.

علی همتی با اشاره به برنامه های دولت یازدهم در زمینه توسعه معادن در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: مجتمع معادن دهبید (شهرستان خرم بید)، سرب و روی فراشبند، مرمریت قاسم آباد نی ریز، خاک صنعتی گلدشت فراغه و معدن سنگ آهن فارس از معادن شاخص این استان هستند که در سه سال گذشته احیا شده اند.
وی اظهار کرد: احیای مجتمع معادن دهبید ضمن تولید سالانه 300 هزار تن سنگ مرمریت و تزیینی زمینه ساز اشتغال 600 نفر به صورت مستقیم را فراهم آورده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: از سرگیری فعالیت معدن سرب و روی فراشبند در دولت یازدهم نیز به تولید سالانه 200 هزار تن محصول منجر شده و زمینه اشتغال 140 نفر را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: معدن مرمریت قاسم آباد نی ریز با اشتغالزایی 120 نفر از دیگر معادن این استان بود که در دولت یازدهم فعالیت آن از سر گرفته شد و با ظرفیت سالانه 100 هزار تن به چرخه استخراج بازگشت.
به گفته این مقام مسئول، معدن خاک صنعتی گلدشت فراغه نیز که با رکود و تعطیلی روبرو بود، در دولت یازدهم با ظرفیت تولید سالانه 70 هزار تن و اشتغالزایی30 دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است.
همتی بیان کرد: احیای معدن سنگ آهن فارس نیز با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن زمینه ساز اشتغال 60 نفر شده و از سرگیری فعالیت معادن شن و ماسه در سراسر استان نیز علاوه بر افزایش سه هزار تنی تولید سالانه در این بخش، زمینه ساز اشتغال برای 300 نفر بوده است.
وی گفت: با توجه به مزیت نسبی سرمایه گذاری در بخش معدن و وجود 23 نوع ماده معدنی در استان فارس، توسعه ظرفیت معادن استان در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت یازدهم بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: در این راستا، توانمندی و ظرفیت های استان در زمینه سنگ های تزیینی و نما، انواع خاک نسوز و مصالح ساختمانی به طور ویژه مورد توجه بوده است.
وی از معرفی پهنه های معدنی استان فارس به سرمایه گذاران به عنوان یکی از دستورکارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یاد کرد و گفت: سرمایه گذاری در این بخش در یک دهه گذشته متناسب با ظرفیت های استان نبوده است و از این رو، پهنه های معدنی جدید در دولت یازدهم شناسایی و به بخش خصوصی توانمند واگذار شد.

آغاز اکتشاف مس در شمال شرق فارس
همتی با اشاره به قرار داشتن پهنه معدنی مس در شهرستان بوانات در شمال شرق استان فارس اظهار کرد: با توجه به اهمیت شناسایی مواد معدنی فلزی در استان، این پهنه با وسعت حدود 250 کیلومتر مربع تعریف و از طریق مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار و فعالیت های اکتشافی آن آغاز شده است.
وی با اشاره به شناسایی پهنه نیکل در شهرستان بوانات نیز بیان کرد: نیکل از جمله موادمعدنی استراتژیک محسوب می شود و با توجه به اهمیت تامین این ماده معدنی برای استان و کشور، پهنه ای با وسعت در حدود 640 کیلومتر مربع در شمال شرق استان تعریف و از طریق مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس گفت: عملیات اکتشاف مقدماتی نیکل در این پهنه از سوی مشاور به اتمام رسیده و مناطق امید بخش برای ادامه عملیات اکتشاف معرفی شده است.
وی ادامه داد: همچنین باید اشاره کرد که تنها معدن نیکل کشور که در استان فارس واقع شده و در چند سال اخیر، عمدتا غیر فعال بوده است، با پیگیری های صورت گرفته در حال تجهیز و آماده سازی برای از سرگیری فعالیت است.
همتی با اشاره به وجود ذخایر عظیم دولومیت در شهرستان لامرد در جنوب استان فارس گفت: چند محدوده جغرافیایی از این پهنه معدنی با توجه به توانمندی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) برای اکتشاف، استخراج، فرآوری و استحصال شمش منیزیم در اختیار این سازمان قرار گرفته است.
وی با اشاره به قرار داشتن پهنه معدنی سنگ آهن در منطقه بهرام گور شهرستان نی ریز در شرق استان فارس گفت: این پهنه با وسعت چهار هزار و 600 کیلومتر مربع و برای استفاده از توانمندی های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و با همکاری استانداری فارس و تفاهم نامه سه جانبه ، به ایمیدرو واگذار شده و عملیات اکتشافی در این منطقه در سفر هیات دولت به استان فارس به تصویب رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به تلاش ها برای تامین زیرساخت های مورد نیاز معادن استان گفت: طرح برق رسانی به معادن سنگ آهن شمال استان به طول حدود 20 کیلومتر از جمله این طرح ها است که مطالعات آن در دولت یازدهم انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید