130585

احداث واحد فولادسازی از خروج سالانه 650 میلیون دلار از کشور جلوگیری می کند

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: با ایجاد واحد فولاد سازی در جوار کارخانه فولاد اکسین و تولید مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور، شاهد جلوگیری از خروج حداقل 650 میلیون دلار ارز به صورت سالیانه از کشور خواهیم بود.

هیات دولت در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با احداث واحد فولاد سازی در کنار کارخانه موجود فولاد اکسین خوزستان موافقت کرد.
عبدالرضا محمودپور با اشاره به مصوبه روز گذشته هیات دولت درخصوص احداث واحد فولادسازی در جوار شرکت فولاد اکسین خوزستان با تقدیر ازپیگیری های استاندار این استان گفت: خوزستان باتوجه به موقعیت استراتژیک خود در کشور، یکی از مناسب ترین استان ها برای سرمایه گذاری در زمینه صنعت فولاد و سایر صنایع است.
وی افزود: در ارزیابی های فنی و اقتصادی که توسط مشاوران واجد شرایط با هدف انتخاب بهترین نقطه در استان برای توسعه فولاد سازی انجام گرفت شرکت فولاد اکسین به عنوان بهترین نقطه برای احداث این واحد انتخاب شد که با نظر مثبت و پیگیری استاندار خوزستان این امر مورد موافقت هیات دولت قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار خود به عنوان مدیرعامل و در راستای سیاست های راهبردی سهام داران و هیات مدیره، راه اندازی واحد فولاد سازی در رأس برنامه های شرکت قرار گرفت گفت: با حمایتهای استاندار خوزستان مسیر پرفراز و نشیب کسب مجوز احداث این کارخانه از دولت طی شد.
وی در ادامه با تبیین ابعاد فنی پروژه فولاد سازی گفت :طرح فولاد سازی به عنوان مهمترین طرح توسعه ای شرکت فولاد اکسین است که از اهمیت بالایی برای ما و کشور برخوردار است.
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین ادامه داد: مهمترین موضوع در اجرای این طرح که از نظر اقتصادی توجیه پذیر است، تامین اسلب (esleb)مورد نیاز این کارخانه است.
وی ادامه داد: ورق تولیدی شرکت فولاد اکسین باید ورق عریض باشد اما اسلب وارده به این شرکت،درحال حاضر اسلب مناسبی نیست.
محمودپور تصریح کرد: در واقع ما باید به جای اسلب عرض 1.5 متری ، عرض2.2 متری را وارد کارخانه کنیم که این اسلب در کشور موجود نیست.
وی بیان کرد: طرح فولاد سازی قابلیت تولید اسلب عریض 23 تنی با ضخامت 300 میلی متری را داشته که با استفاده از این اسلب ها با کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید به ما کمک می کند که ظرفیت این کارخانه به ظرفیت اسمی یک میلیون و پنجاه هزار تن خود برسد.
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین گفت: با توجه به این که تولید سالانه ما در این چند سال زیر 900هزار تن بوده این موضوع اهمیت بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه 92 درصد تولید کارخانه باید تولید ورق لوله های انتقال نفت و مشتقات نفتی ( API) و محصولات خاص و استراتژیک باشد گفت:در حال حاضر هر تن مواد اولیه و اسلب های مورد نیاز جهت تولید این محصولات در حدود 700 دلار ارز از کشور خارج می کند که با برآورد صورت گرفته با ایجاد واحد فولاد سازی در جوار کارخانه و تولید این مواد اولیه در داخل کشور ما شاهد جلوگیری از خروج حداقل 650 میلیون دلار ارز بصورت سالانه از کشور خواهیم بود.
محمودپور با بیان اینکه شرکت فولاد اکسین به دلیل استفاده از سوخت گاز طبیعی و تکنولوژی روز دنیا از شرکت های دوستدار محیط زیست است گفت: اصلی ترین دغدغه ما برای احداث و توسعه کارخانه مسائل زیست محیطی است که با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا که توسط فولادسازی های مطرح دنیا در سایر نقاط انجام گردیده، در اولویت اصلی ما قرار دارد.
وی بیان کرد: در کمیسیون زیربنایی دولت تضمین های لازم را برای تحقق این امر ارائه داده ایم و در این خصوص در حال مذاکره و اخذ پیشنهاداتی از آن ها با هدف احداث فولاد سازی بدون آلایندگی زیست محیطی هستیم که در این راستا شرکت دانیلی پیشنهادات مشخصی ارائه داده است.
روز یکشنبه 8 مردادماه هیات وزیران طی مصوبه ای بااحداث واحد فولادسازی در جوار کارخانه فولاد اکسین خوزستان به منظور تامین مواد اولیه (اسلب) جهت تولید ورقه‌های عریض فولادی مورد مصرف در صنعت نفت (تولید لوله‌های انتقال گاز و نفت ) مشروط به تأمین زیرساخت­ های حمل و نقل ریلی کلیه محصولات کارخانه موافقت کرد.
دولت این تصمیم را با هدف ایجاد اشتغال و تولید و خودکفایی در زمینه تولید ورق­ های فولادی و لزوم حمایت از کارخانه موجود فولاد اکسین خوزستان اتخاذ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید