130546

3 حمایتگر فلز سرخ

دنیای معدن -بررسی روند معاملات فلز سرخ در بازار آتی این محصول در تالار LME نشان می‌دهد قیمت این محصول در قراردادهای آتی به 6 هزار و 315 دلار در روز جمعه رسیده است و این در حالی است که بهای این محصول در بازار نقدی در همین روز به 6 هزار و 283 دلار رسید. به این ترتیب علاوه بر اینکه مس به بالاترین رقم خود در دو سال گذشته رسیده چشم‌انداز آتی نیز همچنان مثبت است. بنابراین انتظار رشد قیمت‌ها دور از منطق نیست.

کارشناسان در رابطه با دلایل رشد قیمت مس در بازارهای جهانی می‌گویند چشم‌انداز اقتصادی چین در تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول صعودی پیش‌بینی شده و این گزارش نرخ رشد 7/ 6 درصدی را برای رشد اقتصادی این کشور تخمین زده است.

در این رابطه وارن پترسون، استراتژیست بازارهای کالایی در بانک ING می‌گوید پیش‌بینی‌ها از تولید ناخالص داخلی در چین صعودی است و این موضوع در عین حال اثرات روانی قابل توجهی بر بازارهای مختلف در این کشور به همراه داشته است که همین موضوع حمایت‌های لازم را از قیمت مس تقویت می‌کند. وی معتقد است این موضوع اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت مس در بازارهای جهانی است. به گزارش «دنیای اقتصاد» پیش از این نیز در گزارشی به بررسی دو عامل موثر بر بازارهای فلزات پایه پرداخته‌ایم و در آن گزارش به این نتیجه رسیدیم که در مقایسه دو عامل تقاضای چین و قیمت نفت همواره تقاضای چین از قدرت اثرگذاری بالاتری برخوردار است. این در حالی است که در شرایط فعلی بهای نفت نیز به‌طور همزمان در حال افزایش بوده و هر دو عامل موثر در حال تقویت یکدیگر و رشد بهای مس هستند. قیمت نفت آمریکا در آخرین معامله روز جمعه به 49 دلار و 71 سنت رسیده و طی هفته گذشته حدود 5/ 3 درصد رشد را تجربه کرده است.

بهای نفت برنت نیز به 52 دلار و 52 سنت رسیده و توانسته رشد 28/ 9 درصدی را در یک هفته ثبت کند که این میزان افزایش قیمت‌ها برای طلای سیاه بسیار بالا محسوب می‌شود. بر این اساس باید گفت اهرم اصلی در شرایط فعلی برای کسب بالاترین قیمت مس در دو سال گذشته اقتصاد چین و اهرم کمکی نیز بهای نفت در بازارهای جهانی است. رابین بهر، سرپرست بخش تحقیقات فلزات در سوسیته ژنرال معتقد است داده‌های اخیر چینی تصویر روشنی از اقتصاد بزرگ چین نشان داده و حمایت‌های مناسبی را در مورد فلزات پایه به دنبال خواهد داشت. این در شرایطی است که طرف عرضه نیز از تقاضا حمایت نمی‌کند. دو معدن بزرگ آنتافاگوستا و زالدیوار با اعتصاب‌های جسته و گریخته‌ای روبه‌رو‌ هستند که می‌تواند سمت عرضه را با تهدید روبه‌رو‌ سازد. در معدن گریسبرگ در اندونزی نیز اعتصابات هنوز ادامه دارد که این مساله روی عرضه‌ها در این معدن اثر منفی گذاشته و باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای فلزات پایه شده است. از طرف دیگر هنوز شاخص دلار در سطوح پایین خود قرار دارد. روز جمعه این شاخص که ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزهای معتبر نشان می‌دهد به 39/ 93 رسید. به علاوه بهای دلار در برابر یورو نیز همچنان پایین است که این مساله بر توازن تجاری فلزات پایه از جمله مس بین آمریکا و اروپا به شدت اثرگذار است. به این ترتیب عامل حمایتی سوم کاهش بیشتر ارزش دلار است که از بازار مس حمایت می‌کند. در این بین شنیده‌ها حکایت از آن دارند که دولت چین در تلاش است تا از سال 2018 واردات خود را از قراضه مس کاهش دهد؛ این موضوع نیز می‌تواند به افزایش میزان مس تصفیه شده وارداتی در این کشور دامن بزند.

3 حمایتگر فلز سرخ

دیدگاهتان را بنویسید