130266

تحقق چشم انداز 55 میلیون تنی فولاد نیازمند تامین منابع مالی است

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت MMEدر ایران با بیان اینکه تحقق چشم انداز 55 میلیون تنی فولاد نیازمند تامین مالی است، گفت: در چشم انداز 1404 هدفگذاری کشور تولید 55 میلیون تن فولاد است که با توجه به سرعت کشور در بحث تولید فولاد و مشکلات به وجود آمده در بحث تامین منابع مالی و جذب سرمایه گذار، تا حدودی دستیابی به این هدف را دچار تردید کرده است.

حسن کرباسچی اظهار کرد: باید یک زنجیره تشکیل شود تا شاهد تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور باشیم و در این زمینه نیاز به تامین منابع مالی است.

وی افزود: طرح های استانی که قرار بود سه ساله تکمیل و اجرایی شوند تا به تولید فولاد بپردازند، بیش از 10 سال طول کشید تا شاهد افتتاح برخی از آن ها باشیم و این مساله یکی از مشکلاتی است که باعث شده دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 تا حدودی سخت شود.

کرباسچی تصریح کرد: با توجه به سیاست های جدید دولت در پسابرجام و شرایطی که برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور فراهم شده است، امیدواریم جذب سرمایه گذار در این زمینه در کشور سرعت بیشتری پیدا کند و اگر این اتفاق بیفتد و تامین منابع مالی به میزان کافی انجام شود، دستیابی به این هدف امکانپذیر است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تولید فولاد کشور حدود 18میلیون تن است و ظرفیت تولید 25میلیون تن است اما در تلاش هستیم تا در افق 1404 ظرفیت تولید فولاد را در کشور به 55 میلیون تن برسانیم.

کرباسچی گفت: در افق 1404، اگر ظرفیت مدنظر محقق شود، می توان در خصوص صادرات یا مصرف فولاد در درون کشور تصمیم گیری کرد. در آن زمان باید دید که نیاز کشور به محصولات فولادی به چه میزان است زیرا ظرفیت 55 میلیون تنی تولید فولاد، براساس نیاز درون کشور است.

مدیرعامل شرکت MME در ایران اظهار کرد: زنجیره تولید فولاد در کشور، از کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی، تولید فولاد خام، صنایع پایین دستی و نورد آهن تشکیل می شود. بنابراین ممکن است در برخی از نقاط که توازن زنجیره بهم خورده باشد و نیاز داخلی وجود نداشته باشد، صادرات اتفاق بیفتد.

کرباسچی بیان کرد: در حال حاضر در کشور با کمبود گندله مواجه هستیم اما آهن اسفنجی به میزان لازم برای فولادسازی ها در کشور وجود دارد. در سال های آینده باید دید که توازن زنجیره فولاد به چه شکل است زیرا توازن این زنجیره موضوع مهمی است که همه دولت ها سعی در به وجود آمدن آن دارند.

وی با اشاره به این که همه توجه دارند تا توازن زنجیره تولید فولاد حفظ شود، خاطرنشان کرد: نسبت به سال 92 توازن زنجیره فولاد در کشور بهتر شده است و امیدواریم در افق 1404 این توازن حفظ شود. در این افق حدود 5 تا 7میلیون تن صادرات محصول در نظر گرفته شده است که امیدواریم این امر تحقق پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید