130202

نعمت زاده: معدن خمیرمایه توسعه صنعتی کشور است

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن خمیرمایه توسعه صنعتی کشور است و باید آن را قدر بدانیم.

محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاح عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانه ها سرب و روی مهدی آباد با بیان این مطلب گفت: یکی از اهداف بزرگ رهبری معظم، ریاست جمهوری و مجلس، توجه به بخش معدن است و گرچه طی سال های گذشته اقداماتی در حوزه اکتشاف صورت گرفته اما در این زمینه بسیار عقبیم.

نعمت زاده تصریح کرد: طی دولت یازدهم اقدامات خوبی صورت گرفته است. به طوری که کل اکتشافات صورت گرفته تا ابتدای این دولت، 160 هزار کیلومتر خطی بود اما این رقم در مدت یاد شده به 450 هزار کیلومتر خطی رسیده است.

وی ادامه داد: طی این مدت، کار فعالیت زمین شناسی را تنها به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اکتفا نکردیم بلکه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع را به ایمیدرو واگذار کردیم. همچنین بیش از یکصد پهنه را تعریف و از سرمایه گذاران برای ادامه کار دعوت کردیم که بیش از دو سوم آن به انعقاد قرارداد منجر شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با برخی سازمان های از جمله سازمان انرژی اتمی که بخشی از کشور را برای دستیابی به اورانیوم در اختیار داشت، مذاکره کردیم و طی 2 سال گذشته به توافق رسیدیم تا کار اکتشاف را به صورت مشترک انجام دهیم.

نخستین فاز مهدی آباد، سال آینده

نعمت زاده با بیان اینکه نمود بیرونی زمان بر است، گفت: معدن مهدی آباد به رقم سابقه طولانی، اقدام اساسی آن تنها در 3 ماه گذشته بوده و قرار است اواخر سال آینده نخستین فاز آن به بهره برداری برسد.

وی افزود: پیش بینی می شود ذخایر این معدن بیشتر باشد و همزمان با برداشت اکتشافات تکمیلی، حداکثر استفاده از ذخایر به عمل آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ابتدای دولت، پروژه های زیادی در بخش معدن و صنایع معدنی داشتیم که معطل مانده بود و با کمک بخش خصوصی توانستیم طرح ها را فعال کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم تولیدمان صادرات محور باشد، چاره ای جز سرمایه گذاری در مقیاس وسیع نداریم.

به گفته نعمت زاده، با تبدیل فولاد به ورق و سپس استفاد هز فلز روی و تولید ورق گالوانیزه می توان این محصول را دارای ارزش افزوده بیشتر و سپس صادر کنیم یا اینکه همین ورق را در تولید محصولات خانگی به مصرف برسانیم که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند.

وی ادامه داد: استان یزد منابع طبیعی سرشارزی دارد که نیاز است دوستان همت کنند صنایع را با هم متحد ساخته تا بتوانیم بحث صادرات را توسعه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید