130201

کرباسیان: زمینه مناسبی برای جهش "معدن" در دولت دوازدهم فراهم است

دنیای معدن - رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: زمینه مناسبی برای جهش و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم فراهم شده است.

مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانه ها سرب و روی مهدی آباد با بیان این مطلب گفت: ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم، 24 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و شروع نشده داشت ضمن اینکه اموال خود را واگذار کرده بود اما در ایمیدرو 73 پروژه تعریف کردیم که برخی افتتاح شده و برخی در حال اجراست و زمینه خوبی برای جهش و توسعه در دولت دوازدهم داده می شود.

وی ادامه داد: امسال رهبری معظم به تولید و اشتغال در کنار اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند. یکی از نکات قابل توجه، اینکه بخش خصوصی دارای اهلیت به کار گرفته شود و طبق اصل 44 قانون اساسی نیز باید سرمایه گذار خارجی وارد میدان شود.

مهدی آباد شروع یک کار توسعه ای

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه امروز ایمیدرو افتخار دارد طرحی را که سال ها معطل مانده به همت بخش خصوصی و با تدبیر و مدیریت اجرایی کند، اظهار داشت: این معدن که نعمت خداوندی است در دهه 30 به معنای عام کشف شد و در دهه 50 با 60 هزار متر حفاری ذخایر آن کم و بیش شناسایی شد. معدن مهدی آباد شروع یک کار توسعه ای برای فرآوری، توسعه و اشتغال است.

وی ادامه داد: تلاش های خوبی برای اجرای عملیاتی معدن صورت گرفت و شرکت های خارجی آمدند اما به هر دلیلی راه اندازی نشد که خوشبختانه با مناقصه بین المللی کنسرسیوم معتبری برنده و کار شروع شد. امور معدن و کارخانه ها قرار است طی 4 سال انجام شود.

کرباسیان خاطرنشان کرد: مهدی آباد 21 میلیون تن ذخیره فلز محتوی دارد که نیاز کشور است. اکنون واحدهای فرآوری 400 هزار تن فلز سرب و روی نیاز دارند که بخش زیادی از آن از معدن انگوران تامین می شود اما این معدن تنها حدود 10 سال دیگر ذخیره دارد.

وی ادامه داد: برای اجرای این معدن، از فناوری های مدرن و بدون مشکل زیست محیطی استفاده خواهد شد. با راه اندازی این طرح، بیش از یک هزار نفر به طور مستقیم و 5 هزار نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد دومین ذخیره دنیاست. در همه حوزه ها معادن بزرگ دنیا به خصوص معادن روبازکم شده است و به سمت معادن عمقی و زیر زمین با عمق بالا و معادن زیر دریاها می روند.

اکتشاف شروع اشتغال و توسعه

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشاف شروع اشتغال و توسعه است، گفت: جمهوری اسلامی یکی از کشورهای معدنی دنیاست که جای کار برای اکتشاف دارد، در دولت یازدهم برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع در 21 استان انجام شد.

وی ادامه داد: در سال 95، 450 میلیون تن زغال سنگ، 350 میلیون تن سنگ آهن و 40 تن طلا کشف شد و در پایان سال 96 نیز ذخایر جدیدی از سرب و روی، مس، طلا و .... خواهیم داشت که در راستای اقتصاد مقاومتی است.

کرباسیان گفت: در استان یزد با توجه به کارهای اکتشافی صورت گرفته، اطلاعات مقدماتی نشان می دهد که منابع ارزشمندی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: فلز روی در همه دنیا وجود ندارد و این معدن در زمینه صادرات می تواند یکی از مسائل اقتصاد مقاومتی باشد که می تواند ارزش افزوده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

افزایش 4 برابر ذخایر عناصر نادر خاکی

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سازمان انرژی اتمی سال ها قبل از انقلاب کار اکتشافی می کرد که با تفاهم به عمل آمده، از اطلاعات آنها طی 70- 80 سال گذشته استفاده کردیم و توانستیم به ذخایر ارزشمندی برسیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، میزان ذخایر عناصر نادر خاکی 300 هزار تن بود که اکنون به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

کرباسیان در ادامه از استاندار، فرماندار وسایر مقامات محلی به خاطر ایجاد زیرساخت ها تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که حمایت های خود را ادامه دهند.

وی همچنین از همکاران هیات عامل ایمیدرو، مجری طرح مهدی آباد و سرمایه گذاران طرح تشکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید