130185

همه سیمانی‌ها با افزایش نرخ موافق نیستند

دنیای معدن -آخرین نرخ مصوب برای افزایش نرخ سیمان به خرداد سال ۹۳ بازمی‌گردد و تاکنون این صنعت خاکستری با افزایش قیمتی روبه‌رو نبوده است.

البته رکودی که چند سال گذشته گریبان بازار مسکن را گرفته است به‌طور مستقیم به بازار سیمان سرایت کرده و شاهد تقاضای پایین در این بازار هستیم. از این‌رو با توجه به وضعیت بازار، کششی برای افزایش نرخ وجود ندارد.


رایزنی برای افزایش نرخ سیمان
برخی تولیدکنندگان داخلی که بیشتر تولیدات صادراتی دارند درصدد افزایش نرخ سیمان هستند. در این‌باره مدیرعامل سیمان لامرد با اعلام اینکه نرخ سیمان باید بیش از نرخ تورم افزایش پیدا کند، گفت: پیشنهاد تولیدکنندگان افزایش ۱۵درصدی نرخ است، اما هنوز در مرحله رایزنی هستیم.ابراهیم غلام‌زاده با اشاره به اینکه درحال‌حاضر با وجود رکود، ۵۰میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: البته این رقم با توجه به ظرفیت ۸۵میلیون تنی سیمان کشور، آزاد بودن ۳۵میلیون تنی ظرفیت تولید را نشان می‌دهد.وی با بیان اینکه هنوز افزایش قیمتی در انواع سیمان اعمال نشده است، افزود: فعالان حوزه سیمان با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید در صدد افزایش قیمت‌ها هستند.این تولیدکننده سیمان با اعلام اینکه نرخ سیمان باید بیش از نرخ تورم افزایش پیدا کند، تصریح کرد: پیشنهاد تولیدکنندگان افزایش ۱۵درصدی نرخ است، اما هنوز در مرحله رایزنی هستیم.غلام‌زاده اضافه کرد: به طور معمول افزایش قیمت‌ها در تیر و مرداد که ساخت‌وساز رونق بیشتری دارد، اجرایی می‌شود. با توجه با این موضوع امیدواریم مجوز افزایش نرخ سیمان را در این دو ماه پیش‌رو دریافت کنیم.


برنامه‌ای برای افزایش سیمان نداریم
به‌طور معمول نرخ سیمان را میزان تقاضا تعیین می‌کند. درباره افزایش احتمالی نرخ سیمان عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: واقعیت این است که انجمن هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ سیمان برای امسال در نظر نگرفته است، قیمت‌هایی که کارخانه‌های سیمان می‌توانند محصول خود را به فروش برسانند براساس اعلام‌های قبلی است و هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ برای امسال در نظر گرفته نشده است. شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر با توجه به رکود داخلی از یک‌سو و مازاد تولید سیمان در کشور از سوی دیگر افزایش نرخ منطقی به‌نظر نمی‌رسد. وی با اشاره به جلسه‌هایی برای برخی تولیدکنندگان سیمان که تخفیف‌هایی ارائه می‌کردند، گفت: در آخرین تصمیم قرار شد برخی کارخانه‌هایی که تخفیف‌های قیمتی ارائه می‌کنند، تخفیف‌های خود را کاهش دهند تا نرخ کلی نیز برای آنها مناسب‌تر شود، اما در کل بحثی برای افزایش نرخ سیمان در دستورکار قرار نگرفته است. وی در پاسخ به این پرسش که نرخ سیمان داخلی با صادراتی تا چه اندازه متفاوت است، خاطرنشان کرد: نرخ سیمان داخلی با صادراتی آن چندان تفاوتی ندارد، البته به صورت جزئی نرخ سیمان صادراتی ارزان‌تر است. البته نرخ سیمان صادراتی به این موضوع نیز برمی‌گردد که صادرات از کدام مرزهای ایران انجام شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه توضیح داد: در مرزهای شرقی کشور به تازگی قیمت‌ها تا حدی مناسب‌تر شده است. اما در مرزهای غربی مانند کردستان، چون صادرات سیمان به عراق کاهش پیدا کرده، سبب شده نرخ‌ها تا حدی کاهش پیدا کند و نرخ داخلی در این مناطق بالاتر از نرخ صادراتی است. اما در کل اگر به کل کشور نگاه داشته باشیم، تفاوت معنادار چندانی در نرخ سیمان به چشم نمی‌خورد. شیخان در پاسخ به این پرسش که چند سال است که در حوزه سیمان قیمت‌ها تغییر نیافته است، گفت: از سال ۹۳ شاهد تغییر نرخ سیمان در بازار نبوده‌ایم. وی در ادامه یادآور شد: از آنجا که تولید بالاتر از تقاضاست و نرخ سیمان را نیز میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، طبیعی است که درحال‌حاضر شاهد افزایش نرخ سیمان در کشور نباشیم. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به این موضوع که قیمت‌های سیمان در مناطق مختلف ایران باتوجه به شرایط منطقه قدری متفاوت است، گفت: در مناطق مرکزی که تراکم کارخانه‌های سیمان بالاست، قیمت‌ها پایین‌تر است. اما در استان‌های شرقی چون کرمان و سیستان و بلوچستان قیمت‌ها مناسب‌تر است. ولی در تمام کشور نرخ سیمان از حد نرخ مصوب بالاتر نرفته است.


قیمت سیمان را تقاضا تعیین می‌کند
همچنین درباره منطقی نبودن افزایش نرخ سیمان حسن صباغیان‌بیدگل کارشناس حوزه سیمان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: نرخ سیمان را انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصویب می‌کند، البته باید وزارت صنعت، معدن و تجارت نرخ مصوب‌شده را تایید کند. صباغیان‌بیدگل در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر نرخ سیمان براساس مصوبه انجمن کارفرمایان مربوط به سال‌های گذشته است. حتی حدود ۳سال پیش که افزایش نرخ سیمان داشتیم، معاون اول رئیس‌جمهوری نرخ مصوبه شده را لغو کرد و دستور داد قیمت‌ها را کاهش دهند و به حالت قبل از آن بازگردانند. چون کششی در بازار برای افزایش نرخ وجود نداشت و مصوبه در عمل اجرا نشد. حتی برخی شرکت‌ها به دلیل اینکه قیمت‌ها را کاهش ندادند، جریمه شدند. وی تاکید کرد: در همان زمان نیز که تصمیم گرفته شد نرخ سیمان را افزایش دهند، بازار کشش لازم برای این افزایش نرخ را نداشت. این کارشناس سیمان در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر نیز بازار کشش افزایش نرخ را ندارد و حتی سیمان هم‌اکنون زیر نرخ مصوب بازار به فروش می‌رسد. بنابراین نرخ افزایش سیمان منطقی به‌نظر نمی‌رسد، چراکه کارخانه‌ها زیر نرخ تولید محصول خود را به فروش می‌رساند، چراکه با افزایش نرخ نمی‌توانند هزینه تولید خود را بازگردانند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر افزایش قیمتی از سوی انجمن نشود، تنها می‌تواند جنبه صوری و ظاهری داشته باشد و در حد یک مصوبه که در سال‌های گذشته نیز بوده، باقی خواهد ماند و اجرایی نخواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین عاملی که نرخ سیمان را تعیین می‌کند چیست، گفت: مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده نرخ تقاضا است. بین سال‌های ۹۰ تا ۹۳ تقاضا بالا بود و افزایش با توجه به بازار انجام شد. اما درحال‌حاضر تقاضایی وجود ندارد و صادرات ما نیز تا حدی کاهش پیدا کرده است. از این‌رو بعید به‌نظر می‌رسد افزایش نرخ اجرایی در زمینه سیمان رخ دهد. این کارشناس حوزه سیمان در پایان یادآور شد: البته برخی تولیدکنندگان سیمان که تولید صادرات دارند بیش از سایر کارخانه‌داران سیمان متقاضی افزایش نرخ هستند، چراکه قیمت‌های صادراتی اندکی پایین‌تر از تولیدات داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید