130183

قیمت زغال کک بالا رفت

دنیای معدن -چین در جایگاه یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان زغال‌سنگ کره‌شمالی در اثر تحریم‌های سازمان ملل حجم صادرات خود را تا ۷۵درصد کاهش داده و این اقدام زغال کک را به ۱۷۶/۶۰ دلار در هر تن رسانده است.

به نقل از ماینینگ ممنوعیت صادرات زغال کُک از چین به کره‌شمالی نرخ این کامودیتی را بالا برد. براساس این گزارش بهای زغال کک در روز جمعه گذشته ۲/۸درصد رشد کرد و به ۱۶۷/۶۰ دلار در هر تن رسید. نرخ زغال کک سخت مرغوب (فوب استرالیا) اکنون در بالاترین سطح خود از نیمه ماه مه (اواخر اردیبهشت) است. بر اساس داده‌هایی که به تازگی گمرک چین منتشر کرده است، این کشور در ماه ژوئن (نیمه خرداد تا نیمه تیر) گذشته ۲۱/۶ میلیون تن زغال‌سنگ (از انواع حرارتی و متالورژی) وارد کرد که این حجم در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته ۲/۷درصد کاهش داشت. حجم کل واردات برای نیمه نخست امسال میلادی که حدود ۲هفته از پایان آن می‌گذرد، ۲۳/۵درصد رشد داشت و به ۱۳۳/۳ میلیون تن رسید. حتی با وجود این شرایط و در حالی که ۷۵درصد از حجم کل محموله‌هایی که از کره‌شمالی به چین وارد می‌شد، کاسته شده است، حجم واردات زغال‌سنگ به چین بالا و چشمگیر است.در واقع پکن به دنبال تحریم‌های سازمان ملل از ۴ ماه پیش به کره‌شمالی فشار وارد آورده که حجم واردات زغال‌سنگ کره را به نصف رساند و در این مدت تنها ۲/۷ میلیون تن از این کشور همسایه زغال‌سنگ وارد کرد. چین پیش از این نیز برای کاهش روابط تجاری خود با کره‌شمالی به دلیل مسائل حقوق بشری هشدارهایی دریافت کرده بود اما همواره از آنها، عبور و کاهش حجم روابط تجاری را برای شهروندان عادی کره‌شمالی آسیب‌رسان قلمداد می‌کرد.
چین در سال گذشته (۲۰۱۶ میلادی) ۲۲/۴ میلیون تن زغال‌سنگ انتراسیت از کره‌شمالی وارد کرد که می‌تواند جایگزین زغال کک در فرآیند ساخت فولاد باشد و میزان واردات آن نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۵درصد بیشتر بود. این حجم از صادرات، این کشور را دومین تامین‌کننده زغال‌سنگ متالورژی چین پس از استرالیا قرار می‌دهد. اکنون زغال کک در بازار جهانی با نرخ نزدیک به ۱۵۰ دلار در هر تن معامله می‌شود که البته این نرخ پایین‌تر از اوج آن در ماه آوریل (نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت) گذشته است، زمانی که نرخ آن در بالاترین حد نسبت به فصل دوم سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) بود و این افزایش نرخ از اختلالات برآمده از توفان دبی در ایالت کویینزلند استرالیا ناشی می‌شد. پایین‌ترین نرخ زغال‌سنگ مربوط به ماه نوامبر (آبان) ۲۰۱۵ میلادی بود که این کامودیتی کاهش بی‌سابقه نرخ را تجربه کرد و به ۷۳ دلار در هر تن رسید. در همین زمینه، پژوهشی که از سوی موسسه اسپانیایی «فوکاس‌اکونومیکز» انجام شده، نشان می‌دهد این قیمت‌ها تا پایان امسال میلادی در دی آینده تعدیل می‌شود و پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط نرخ زغال متالورژی در ۳ماه آخر امسال میلادی (اواسط مهر تا اواسط دی) ۱۴۶ دلار و در همین بازه زمانی از سال آینده میلادی ۱۳۳ دلار در هر تن باشد. نرخ متوسط زغال کک در سال گذشته میلادی به طور متوسط در هر تن ۱۲۱ دلار و در سال پیش از آن نیز ۹۰ دلار بود. یک ماه پیش از این نیز ماینینگ در گزارشی دیگر خبر داده بود که صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی به دلیل ممنوعیت ارسال به چین و تحریم‌های سازمان ملل در ماه آوریل گذشته (نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت) به صفر رسید و توضیح داد این غول آسیایی در سال گذشته میلادی ۹۹درصد از صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی را به خود اختصاص داده است. پیونگ‌یانگ از زمان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۲۹ خورشیدی) بر حمایت نظامی و معنوی پکن تکیه داشته و در عرصه جهانی نیز از حمایت همه‌جانبه پکن برخوردار بوده است. علاوه بر تغییر سیاستی که چین در این زمینه اتخاذ کرده محدودیت‌هایی که سازمان ملل بر صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی اعمال کرده است نیز در این کاهش موثر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید