130180

نگاهی به میزان حضور بیلت ایران در بازار واردات ترکیه

دنیای معدن - تولید کننده های بیلت ایران به تدریج در حال افزایش حضور خود در بازارهای صادراتی هستند. یک سال و نیم گذشته کارخانه های ایرانی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حضور خوبی پیدا کرده اند به ویژه فروش به آسیا را افزایش داده اند چون قیمت های چین در این منطقه قدرت رقابت خود را از دست داد.

علاوه بر این، ترکیه که بیشتر مشتری بیلت سی آی اس است نیمه نخست 2017 ارتباط نزدیک تری با عرضه کننده های ایرانی داشت. ولی هنوز مشخص نیست در درازمدت ایران موفق می شود سهم بالایی از بازار واردات بیلت ترکیه را از آن خود کند یا نه.

ترکیه همچنان یکی از خریداران اصلی بیلت در منطقه منا می باشد البته سال جاری میزان خرید آن افت زیادی داشته است. بین ژانویه تا می سال جاری ترکیه خرید بیلت وارداتی را 54 درصد کاهش داده به یک میلیون تن رساند که 775 هزار تن آن از روسیه و اوکراین خریداری شد.

در نیمه نخست 2017 ترکیه حداقل 165 هزار تن بیلت از ایران خریداری کرده که نیمی از آن نیز توسط تجار به فروش رفته است. در جولای نیز 40 هزار تن دیگر وارد ترکیه خواهد شد. در این بین سال 2016 ترکیه در کل 80 هزار تن بیلت از ایران خرید. انتظار می رود نیمه دوم سال نیز فروش بیلت ایران به ترکیه افزایش یابد ولی باید دید در درازمدت ایران موفق می شود سهم بیشتری از بازار ترکیه را از آن خود کند.

تحریم های موجود علیه ایران مانع اصلی سر راه توسعه تجارت ایران است. خرید از ایران ریسک های خاصی دارد از این رو اغلب کارخانه های ترکیه بیلت سی آی اس را به عنوان منبع اصلی تامین ترجیح می دهند. کارخانه هایی که بانک ندارند یا شرکت سهامی عام نیستند و یا روابط تجاری جدی با امریکا ندارند در امانند. به نظر فعالان بازار اگر همه این موارد را حذف کنیم 2 تا 3 گزینه باقی می ماند. از طرفی حجم معامله هم باید بزرگ باشد و هر محموله 40 تا 50 هزار تن باشد. از طرفی مسافت کمتر سی آی اس تا ترکیه نیز نسبت به ایران مطرح است. کارشناسان معتقدند روابط تجاری عرضه کننده های بیلت ایران و ترکیه در حال حاضر تنها یک فرصت تجاری است و سی آی اس همچنان بازار این کشور را در دست دارد.

از طرفی برای عرضه کننده های ایرانی نیز تاکنون بازار ترکیه در اولویت نبوده است. فروش به حوزه جی سی سی ( عمان و امارات) که 70 درصد فروش بیلت صادراتی ایران را در بر می گیرد تاکنون در اولویت بوده است. عدم حضور چین و فعالیت کم سی آی اس در این کشورها به ایران اجازه داده سهم بیشتری از بازا را در دست داشته باشد. فروش بیلت ایران در کشورهای آسیایی چون اندونزی، تایلند، تایوان و مالزی هم خوب بوده است. فولاد خوزستان اظهار داشته که کرایه حمل بالا و نزدیکی سی آی اس به ترکیه باعث می شود به عنوان اولویت اصلی به بازار ترکیه نگاه نکنند.

منبع: ایفناmetal expert

دیدگاهتان را بنویسید