130142

نشست بررسی اثرات زیست محیطی معدن طلای قلقله سقز

دنیای معدن -معدن طلای 'قلقله' سقز امروز به موضوع نشستی در این شهر تبدیل شد تا در مورد ارزیابی زیست محیطی آن و مجوز آغاز به کار آن گفت و گو شود.

در حالی که هنوز مجوزی از سوی محیط زیست برای آغاز به کار این معدن صورت نگرفته و ارزیابی های مدنظر انجام نشده است مدیر عامل شرکت توسعه معادن طلای کردستان در این نشست گفت: معدن طلای 'قُلقُه' سقز، معدنی استثنایی است که کمترین خطرات برای محیط زیست دارد.
محمود قادرمرزی افزود: در معدن طلای 'قلقه' سقز به ازای هر تُن ماده معدنی یک و نیم کیلو سیانور تولید خواهد شد در حالی که این میزان، بسیار کمتر از میانگین کشوری خواهد بود.
وی اضافه کرد: قبل از آغاز عملیات برداشت از این معدن مشکلات زیستی رفع خواهد شد و جای نگرانی باقی نخواهد ماند.
او با بیان اینکه معدن طلا در روستاهای 'کرویان' و 'قبغلوجه' سقز هم وجود دارد اظهار کرد: هم اکنون گواهی کشف 10 میلیون تُن معدن قلقله صادر شده است و در حال حاضر عملیات اجرایی سایر معادن شروع نمی شود.
فرماندار سقز هم در این نشست با اشاره به اهمیت معدن و کارخانه فرآوری معادن طلای این شهرستان در آینده نزدیک: گفت باید در زمان استخراج و آغاز به کار برداشت از معدن، تمام مسایل زیست محیطی رعایت شود.
علی اکبر ورمقانی افزود: برداشت از معدن در شهرستان و راه اندازی کارخانه فرآوری نقش مهمی در اشتغال زایی دارد و از همه ظرفیت ها، جهت کمک به سرمایه گذار طرح برداشت معدن استفاده می شود.
همچنین با حضور مدیرکل بازرسی استان و کارشناسان استانداری، محیط زیست و صنعت و معدن کردستان از محل معدن قلقه بازدید شد.
معدن طلای قلقه سقز در 43 کیلومتری سقز در مسیر بانه و در نزدیک روستای خالی از سکنه ای به همین نام قرار گرفته و با روستاهای 'پیر عمران' و 'حمزه قرنیان' هم مرز است.
ذخیره گواهی شده معدن طلای 'قُلقُه' سقز، 10 میلیون تُن کانسنگ طلا با عیار 1.18 است که طلای خالص آن 12 تُن پیش بینی می شود.
کارشناسان اداره محیط زیست استان کردستان خواستار مکان یابی بهتری شده اند و درخواست ارزیابی کارشناسی در مورد اثرات زیست محیطی این معدن را داشته اند.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
مدیر کل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور پیشتر در رسانه ها گفته بود: معادنی مانند معدن مس در دره زرشک یزد یا معدن مس سونگون، واحدهای تولید و فرآوری طلا و واحدهای فولاد همچنین سنگ آهن که در مناطقی از استان های کرمان و یزد قرار دارند، تخریب های بیشتری در سال های گذشته داشته اند.
حمید جلالوندی افزوده است: این تخریب ها بیشتر در استان های معدنی همانند، کرمان، یزد، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کردستان بیشتر رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید