130126

افتتاح کارخانه کک طبس در نیمه نخست مرداد

دنیای معدن - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: شرکت کک آماده افتتاح دوره پیش گرم آن در نیمه نخست مرداد است.

مرتضی جلالی فرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبس قابلیت این را دارد که به منطقه ویژه فناوری معدن کاری تبدیل شود که این موضوع درحال پیگیری است.

وی تصریح کرد: در حوزه معادن بیش از 50 درصد ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی در طبس است و از لحاظ پروانه اکتشافی 25 درصد استان به طبس اختصاص دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با توجه به اینکه طبس قابلیت های ویژه ای دارد، گفت: مجموعه معدنی استان نگاه ویژه ای به شهرستان دارد و از مهم ترین واحدهای صنعتی در دست اقدام در حوزه صنایع کارخانه کک و زغال شویی ممرادکو است که راه اندازی خواهد شد.

جلالی فرد عنوان داشت: زغال کک شو برای کارخانه های زغال مورد استفاده قرار می گیرد و ما در کشور در برخی سنوات کمبود زغال داریم که برای کارخانه های کک کشور نیز باید حدود 25 درصد زغال وارد کنیم که بعضاً مواقعی تنها 10 درصد واردات داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در ده روز گذشته عملیات آن کامل شده و تا تیر ماه سال آینده 200 نفر نیرو مشغول به کار خواهند شد و طراحی آن مکانیزه خواهد بود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس افزود: با توجه به پیگیری های فراوان شرکت کک جزو طرح های اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و 20 میلیارد تسهیلات قرار شد اختصاص داده شود که تا اردیبهشت سال جاری پرداخت شد و از لحاظ فنی آماده است.

جلالی فرد اضافه کرد: زغال پیش گرم شرکت کک آورده شده است که دوره پیش گرم آن حدود 75 روز به طول می انجامد.

وی با بیان اینکه اگر کارخانه کک آغاز به کار کند دیگر امکان خاموش شدنش وجود ندارد گفت: حساسیت هایی که برای کارخانه کک وجود دارد به همین علت است و باید از نظر سوخت و تامین مواد اولیه آن کاملا مطمئن باشند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس خاطرنشان کرد: این کارخانه آماده بهره برداری است و زغال پیش گرم آن آماده است که دوره پیش گرم آن حدود 75 روز به طول می انجامد و در نیمه نخست مرداد افتتاح می شود.

جلالی فرد در خصوص مشکلات کارخانه سیمان طبس افزود: کارخانه سیمان همچنان مشکل سهام داران را حل نکرده است و تا این مشکل حل نشود کسی کمک نخواهد کرد و قطعا تسهیلات نیز به آنان تعلق نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: بنیاد برکت و فلات ایرانیان سهام داران عمده این کارخانه هستند که بنیاد برکت به دنبال جذب مشتری برای فروش سهام خود است و فلات ایرانیان مشکل نقدینگی دارد و قطعا تا زمانی که بنیاد برکت به فلات ایرانیان اجازه پیگیری و راه اندازی ندهد مشکل حل نخواهد شد، در سیمان پنج هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم سهام دار سیمان هستند که 9 درصد را شامل می شود.

این مسؤول در خصوص کارخانه کانسرام و اعتراضات متعدد کارگران آن در سنوات گذشته گفت: کانسرام با مشکل وثیقه برای اعطای وام یک میلیاردی روبرو است که اگر 300 میلیون تومان وثیقه داشتند مشکل حل بود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس افزود: دراین قضیه نیز همه ی مسؤولین همت دارند و اگر مشکل حل نشود همان طور که فرماندار محترم بارها گفته اند سلب صلاحیت خواهند شد و با توجه به اینکه کانسرام سهام دار مردمی ندارد کارخانه واگذار خواهد شد.

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید