129963

مس های خارجی با برند زنجان

دنیای معدن -روزنامه همشهری زنجان در شماره 7144 خود، گزارشی با موضوع صنایع دستی زنجان و مسگری نوشته و خطر مس های وارداتی با برند زنجان را به مسئولان استانی گوشزد کرده است.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تولید روزانه 8 تن مس در استان، در چند سال اخیر میزان تولید این محصول رشد چند برابری داشته به گونه ای که برای ایجاد بازار عرضه این محصولات نمایندگی های متعددی در اقصی نقاط کشور در حال فعالیت هستند.
با این وجود در حال حاضر ورود مس های خارجی در کنار ایجاد رقابت برای ارتقای کیفیت و تنوع محصولات تولیدی، بازار عرضه این محصول را بر صنعت گران زنجانی تنگ کرده است.
مس های ترکیه ای از جمله این محصولات هستند که در ویترین های عرضه محصولات صنایع دستی استان خود نمایی می کنند.
داستان عرضه مس های خارجی به اینجا ختم نمی شود و عرضه محصولات خارجی با برند زنجان روی این محصولات جای سؤال دارد، آیا همه مس های عرضه شده با برند زنجان تولید استان هستند؟

**فروشندگان
یکی از فروشندگان محصولات صنایع دستی در این خصوص به ترکیه ای بودن برخی از مس های موجود در فروشگاه اشاره می کند و می گوید: محصولات خارجی وارد شده به بازار داخلی با برند مس زنجان عرضه می شوند و باید مسئولان به این مسأله رسیدگی کنند.
علاوه بر رسیدگی مسئولان و پیشگیری بروز تخلفات در حک شدن برند زنجان بر روی مس های خارجی فروشندگان نیز باید در افزایش آگاهی عمومی تلاش کنند.
«محمد امینی» از فروشندگانی است که برای شناخت مس زنجان با ارائه اطلاعات در مورد از دیگر محصولات نازل که با نام مس زنجان وارد بازار عرضه می شوند، معلومات خریداران را ارتقا می دهد.
وی با اشاره به این که فروشندگان می توانند در شناخت مردم از تفاوت مس زنجان، با مس های وارداتی نقش مؤثری ایفا کنند، اظهار می کند: چکش کاری مس زنجان با دست است و نمای مرتبی از چکش کاری کاملا به چشم می آید، در حالی که مس های وارداتی به وسیله دستگاه چکش کاری شده اند.
با سر زدن به چندین فروشگاه عرضه محصولات مسی در شهر زنجان، متأسفانه مس های ترکیه ای با برند زنجان در ویترین مغازه ها دیده می شوند.
با پرس و جو از مردم متوجه می شویم که حین خرید به برند و نوع کالای عرضه شده به آنها توجه نمی کنند.
به گفته یکی از شهروندان زنجانی عموم مردم بر این باورند که مس های عرضه شده در بازار از محصولات تولیدی زنجان هستند که که مهم ترین علت بی توجهی خریداران به برند محصولات است.
اما افرادی که خواهان محصولات صنایع دستی زنجان هستند توجه زیادی به برندهای حک شده روی محصولات دارند.

**تولید کنندگان مس
فعالیت های صنایع دستی استان زیر نظر معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی انجام می شود که تولید کنندگان صنعت مس نیز در زمره این فعالان قرار می گیرند.
اما برخی واحدهای تولیدی بدون اخذ مجوز و به صورت غیر قانونی به تولید صنایع دستی فعالیت دارند که اتاق اصناف با برخورد قانونی آنها را برای اخذ مجوز قانع می کند.
امینی با بیان این که فعالیت واحدهای تولیدی زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام می شود، می افزاید: در صورتی که واحد تولیدی در به کارگیری دستگاه در تولید صنایع دستی مرز 50 درصدی را رد کند خلاف قانون است.
در حال حاضر بر اساس گزارش های ارائه شده از نهادهای نظارتی و تعزیرات حکومتی بیشتر تخلفات ثبت شده در حوزه بهره گیری از برند زنجان در عرضه مس های خارجی از واحدهای بدون مجوز مشاهده شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که عرضه هر گونه محصولات صنایع دستی وارداتی با برند زنجان غیر قانونی است، ادامه می دهد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این مورد با متخلفان برخورد می شود.
« محمود علی محمدی» تعداد متخلفان این عرصه را محدود عنوان می کند و ادامه می دهد: بیشتر متخلفان این عرصه شامل کارگاه های کوچک تولیدی می شوند که به شکل غیر قانونی و بدون پروانه مشغول به فعالیت هستند.

**برخورد با متخلفان
با وجود نظارت های معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر روند عرضه محصولات صنایع دستی داخلی و وارداتی شاهد بروز تخلفات بسیاری در عرضه این محصولات هستیم.
به طوری که در حال حاضر حک شدن نام زنجان بر مس های وارداتی یکی از دغدغه های اصلی تولید کنندگان زنجانی است.
در ارتباط با این موضوع و در پاسخ به نگرانی های مردم علی محمدی چنین بیان می کند: مراوده با بازارهای بین المللی و ایجاد رقابت عاملی برای ترقی فعالان در تولید محصولاتی جدید برای افزایش عرضه در بازار است.
به گفته وی در حال حاضر صنایع دستی هندی و محصولات وارداتی از ترکیه در بازار زنجان زمینه تلاش تولید کنندگان برای ارتقای سطح دانش و طراحی در تولید محصول را فراهم می کند.
از نظر معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخی از تولید کنندگان در بدو مشاهده محصولات وارداتی احساس ضعف می کنند که اعزام اساتید فعال در این عرصه به کشورهای وارد کننده می تواند در انتقال و بومی سازی دانش و طراحی تولید محصولات مسی مؤثر واقع شود.
شرایط ذکر شده برای ارتقای سطح علمی و دانش به روز در حالی است که امکان تولید برخی از محصولات به دلیل نبود دستگاه های مورد نیاز در استان وجود ندارد.
وی با بیان معایب عرضه محصولات مسی خارجی در بازار زنجان می گوید: با وجود ایجاد فضای رقابتی در تولید محصولات مرغوب از سوی تولید کنندگان، کاهش عرضه محصولات تولیدی استان از مهم ترین معایب واردات این محصولات محسوب می شود.

**جایگاه کیفی مس زنجان
با وجود عرضه محصولات مسی خارجی در بازار زنجان، هنوز هم مس زنجان در بازار صنایع دستی کشور جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است. با این حال نگرانی فعالان این عرصه از احتمال تنزل جایگاه این صنعت با حک برند زنجان در مس های وارداتی است.
در این باره معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار می کند: در راستای حفظ جایگاه و ارزش مس زنجان با متخلفان در عرضه محصولات مسی وارداتی با نام زنجان و لغو پروانه کسب و جلوگیری از ادامه فعالیت آنان برخوردهای لازم به عمل می آید.
بر اساس گفته های «محمود علی محمدی» 4 شهر در ترکیه در عرصه تولید مس فعالیت دارند که این محصولات از طریق گمرک و کاملا قانونی وارد کشور می شوند. با این وجود علی محمدی می گوید: تجار و بازرگانان زنجانی برای عرضه هر چه بیشتر محصولات وارد شده از برند زنجان برای عرضه وفروش محصولات خود سوء استفاده می کنند. در حالی که این افراد تنها به فکر تأمین اقتصاد خود بوده و توجهی به صنعت بومی استان ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید