129634

نگاه سودبرانه دلیل ناامنی معادن/مالکان معدن باید در رویکرد خود بازنگری کنند

دنیای معدن - مسئول کانون شورای کار استان کرمان معتقد است تا زمانی که کارفرمایان بخش معدن معتقد باشند که سود دهی بر رعایت اصول ایمنی تقدم دارد، مشکلات کارگران معدنچی حل نشده باقی خواهد ماند.

علی اکبر رواقی که مسئولیت نهاد صنفی کارگران استان کرمان را برعهده دارد می گوید: یکی از عمده مشکل کارگران بخش معدن ذغال سنگ، نگاه کارفرمایانی است که به واسطه سرمایه گذاری در معادن، مالکیت و مدیریت این بخش از اقتصاد را برعهده دارند.

وی در توضیح مقصود خود گفت: این کارفرمایان می گویند که به دلیل عدم سوددهی معادن نمی توانیم از عهده همه هزینه های مربوط به کارگران برآییم و برای همین است که در جای جای کشور کارگران معادن با مشکل اخراج، پرداخت نشدن مزد و ایمنی مواجه هستند..

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: این وضعیت درحالی است که کارگران معادن از جمله معادن کرمان باید در شرایطی کار کنند تجهیزات ایمنی آنها مدام در حال به روز رسانی باشد اما واقعیت این است که وضعیت کنونی کارگران معدنچی با این استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

رواقی گفت: اگرچه در چند سال اخیر تلاش هایی در قالب برگزاری دوره های آموزشی یا المپیادهای مهارتی گام هایی برای ارتقاء ایمنی برداشته شده است ولی هنوز مشکلات مربوط به بحث ایمنی کار در این حوزه برطرف نشده است.

این فعال کارگری در رد این دیدگاه کارفرمایی که سودبری را بر رعایت اصول ایمنی مقدم می داند، گفت: تا هنگامی که ایمنی معادن همگام با استانداردهای جهانی نباشد این معادن به سوددهی نخواهد رسید.

وی افزود: از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم انتظار می رود تا همانطور که در چهار سال گذشته برای توسعه بیمه های فراگیر درمانی در جامعه وقت و انرژی گذاشت اکنون نیز نسبت به تجهیز محیط های شغلی کارگران در سراسر کشور، خصوصا کارگران بخش معدن اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید