129625

تأخیر وزارتخانه‌های صنعت و کار در ارائه گزارش معدن زمستان‌یورت/کوتاهی ایمیدرو در ایمن‌سازی معادن

دنیای معدن -رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد با اشاره به تأخیر وزارتخانه‌های صنعت و کار در ارائه گزارش مربوط به حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت، گفت: قرار بود این گزارش طی دو هفته‌ آماده شود اما با گذشت ۶۰ روز هنوز گزارشی ارائه نشده است.

حمیدرضا صمدی اظهار داشت: زمان بروز حادثه معدن زمستان‌ یورت، نعمت‌زاده وزیر صنعت اعلام کرد که در مورد این حادثه طی دو هفته گزارشی را ارائه خواهد کرد. این درحالی است که با گذشت حدود 50 روز از این اتفاق، هنوز گزارشی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: همچنین وزارت کار باید گزارش مربوط به حادثه انفجار این معدن زغال‌سنگ را تهیه و به دادگستری ارائه می‌کرد تا مقصران حادثه مشخص شوند، اما این اتفاق نیز عملی نشده است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد افزود: در مورد این معدن فقط یک گزارش از سوی مجلس ارائه شد.

* مدیران ایمیدرو برای طرح جامع زغال سنگ چه کار کردند؟

صمدی در ادامه با اشاره به صحبت‌های کرباسیان رئیس سازمان توسعه معادن در فروردین 94 مبنی بر مشارکت با انگلیسی‌ها جهت تدوین طرح جامع زغال‌ سنگ، گفت: مدیران ایمیدرو گزارش دهند که در این زمینه چه کاری صورت گرفته است؟

وی با تأکید بر اینکه در مورد حادثه معدن زمستان‌ یورت نباید مستقیماً به سراغ مدیران معدن یا سرمایه‌گذاران آن برویم، اظهار داشت: معادن زغال‌ سنگ به اندازه کافی با مشکل روبرو هستند و افراد کمی حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شوند. بنابراین نباید شرایطی ایجاد شود که سرمایه‌گذاران از این حوزه خارج شوند.

به گفته صمدی، سالانه 2.5 میلیون تن زغال‌ سنگ در کشور مصرف می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این رقم در آینده نزدیک به 5 میلیون تن برسد. این درحالی است که تولید سالانه ما از یک میلیون تن بیشتر نیست و بقیه نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر کارخانه‌های کک‌سازی با ظرفیت پایین فعال هستند و یا تعطیل شده‌اند که دلیل این اتفاق، نبود زغال‌ سنگ به اندازه کافی برای این کارخانه‌ها است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد با بیان اینکه برای بررسی علت حادثه معدن زمستان‌یورت باید به سراغ سازمان توسعه معادن رفت، گفت: زمانی که این سازمان تشکیل شد، وظیفه اصلی آن کمک به بخش خصوصی و غیر دولتی برای ارتقای تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و همچنین ایجاد شیوه‌های جدید تولید و استخراج بود که اگر به وظیفه خود عمل می‌کرد و طی سال‌های گذشته تکنولوژی جدید را به معادن زغال‌سنگ وارد می‌کرد، در حال حاضر ایمنی مناسبی را در این معادن شاهد بودیم.

* سیستم استخراج مربوط به 50 سال قبل است

مدیرعامل اسبق شرکت زغال سنگ البرز غربی ادامه داد: این درحالی است که هم‌اکنون از سیستم استخراج سنتی 50 سال پیش برای معادن زغال‌سنگ استفاده می‌شود و ارتقای تکنولوژی، مکانیزاسیون و کمک به بخش خصوصی صورت نگرفته است، بلکه سازمان توسعه معادن بیشتر به دنبال بنگاه‌داری بوده است.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش نظارت وزارت صنعت و همچنین وزارت کار بر فعالیت‌های معدنی، اظهار داشت: این در حالی است که بعد از بروز حادثه معدن زمستان‌ یورت هیچ اطلاعاتی در مورد این اتفاق برای بررسی توسط کارشناسان ارائه نشده و فقط گزارش مجلس را در اختیار داریم که طبق این گزارش تیم‌های مختلفی از سال 93 به معدن زمستان‌ یورت رفته‌اند و چندین مرتبه ایراداتی را در مورد ایمنی و تهویه در این معدن، گزارش کرده‌اند، ولی وزارت کار به عنوان متولی ایمنی کارگر باید از فعالیت کارگاه‌های غیرایمن جلوگیری کند و تا زمانی که به استاندارد ایمنی مناسبی نرسیده‌اند، اجازه فعالیت به آنها ندهند.

* تکنولوژی 30 سال پیش در کنترل گاز معادن زغال سنگ

صمدی در ادامه با بیان اینکه استفاده از سیستم گازسنج دستی در معادن مربوط به 30 سال پیش است، گفت: در حال حاضر در دنیا سنسورهای تشخیص گاز در نقاط مختلف معدن نصب می‌شود که 24 ساعته فعال هستند و در صورت بالا بودن میزان گاز در معدن، هشدار می‌دهند. در چنین شرایطی در معدن زغال‌ سنگ زمستان‌ یورت از سیستم گازسنج دستی استفاده می‌شده که یک سیستم قدیمی است و علاوه بر این، دستگاه تهویه فنی نیز وجود نداشته و تهویه معدن به روش طبیعی انجام می‌شده که این روش در هر جایی جوابگو نیست.

به گفته صمدی، وزارت کار و وزارت صنعت باید نسبت به ایمن نبودن این معدن عکس‌العمل نشان می‌دادند و ایمیدرو نیز به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کرد تا مانع بروز حادثه شود.

وی تأکید کرد: این درست نیست که حادثه زمستان‌ یورت را به گردن سهامدار بیندازیم، زیرا سهام این شرکت در بورس عرضه شده و هر کسی می‌تواند سهام آن را بخرد.

دیدگاهتان را بنویسید