129102

مدیرعامل فولاد مبارکه: بدون توجه به حفظ محیط زیست توسعۀ پایدار غیرممکن است

همزمان با هفتۀ محیط زیست دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل بزرگترین هلدینگ فولادی کشور و خاورمیانه، در گفت وگو با خبرنگار فولاد درخصوص اهمیت توجه به استانداردهای زیست محیطی در همۀ بخشها، به ویژه در صنعت و اقدامات فولاد مبارکه، گفت: تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۴۵ سال قبل برمیگردد؛ در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامۀ محیط زیست سازمان ملل( UNEP ) شد. وقتی به تاریخ شکل گیری فولاد مبارکه و آغاز بهره برداری آن با کمی تأمل توجه کنیم، مشاهده میکنیم شرکت فولاد مبارکه از همان آغاز دوران ساخت، یعنی سال ۱۳۵۸، با احداث مرکز تحقیقات گونه شناسی در شرکت و مطالعه بر روی ۷۲ نمونۀ گیاهی، به عنوان شرکتی که خود را ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی میداند، بنا نهاده شده است و بر مبنای توسعۀ پایدار فعالیت میکند. این شرکت اساسا حفظ محیط زیست را یک مسئولیت اجتماعی خطیر قلمداد میکند و توجه به این مسئولیت را وظیفۀ خود میداند.
وی با تأکید بر اینکه این رویکرد فولاد مبارکه در حفاظت از محیط زیست، نوعی مسئولیت اجتماعی است که ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات مدیریت و کارکنان این شرکت دارد، تصریح کرد: این نگرش والا شکل نگرفته است مگر در سایۀ اصول و بایدها و نبایدهای نحوۀ برخورد انسان با محیط زیست و همچنین آنچه در این شرکت از فرهنگ و ارزشهای دین مبین اسلام نشأت گرفته است.
مدیرعامل فولاد مبارکه با ارائه تعریفی از توسعۀ پایدار تأکید کرد: توسعۀ پایدار به معنای توسعۀ جوامع با در نظر گرفتن تأمین نیازهای کنونی، بدون لطمه زدن به استعدادها و توانایی های موردنیاز آینده است؛ با در پیش گرفتن رویکردی که براساس آن، جوامع، جنبه های اقتصادی خود را با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی و حفظ منافع محیط زیست توسعه دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.
وی در همین رابطه و با بیان اینکه فولاد مبارکه از ابتدای طرح برای تولید ۲.۵ میلیون تن فولاد در این منطقه بنا نهاده شد، خاطرنشان کرد: اجرای توسعۀ فولاد مبارکه و دستیابی به تولید حدود ۶ میلیون تن فولاد در شرکت شکل نگرفت مگر با نگاه و اعتقاد مدیران و کارکنان بر این اصل که فولاد مبارکه باید نیاز حال حاضر کشور را برآورده سازد، بدون آنکه توانایی دوره های آینده را در برآوردن نیازهایشان فدا کند.
دکتر سبحانی از امحاء پسماندهای ویژه (روغن ترانس های آسکارل) تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به روش اصولی و طبق ضوابط فنی و اجرای طرح فراوری گرم سرباره، که با هدف کاهش ضایعات دفنی و تبدیل ضایعات به ارزش افزوده و حفاظت از منابع طبیعی تعریف شده است، به عنوان بخشی از این فعالیتها یاد کرد و در این خصوص افزود: این طرح به عنوان طرح منتخب بنیاد جهانی انرژی و جامعۀ مدیریت سبز اروپا در سال ۹۳ معرفی شد.
وی افزود: اجرای سیستم پایش لحظه ای و بر خط آلاینده ها و ارسال اطلاعات آنالیز به سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با قوانین بروزشدۀ زیست محیطی، احداث تصفیه خانه های پساب در شرکت فولاد سبا با هدف بازچرخانی پساب به چرخۀ تولید، توسعه و ارتقای سیستمهای تصفیۀ پساب در شرکت فولاد مبارکه با همین هدف و کاهش برداشت آب از رودخانه، ارتقا و بهبود سیستمهای کنترل غبار با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان و همچنین حمایت و تأمین مالی طرح جمع آوری و تصفیۀ پساب های شهرهای مجاور با هدف رفع مشکل زیست محیطی منطقه و استفاده از پسابها در مصارف صنعتی و کمک به حل بحران آب در منطقه بخش دیگری از اقدامات فولاد مبارکه در این راستا بوده است.
دکتر سبحانی بر اینکه در پی شکل گیری این فعالیتها در فولاد مبارکه و مشارکت این شرکت در طرح ها و برنامه های زیست محیطی بین المللی، نظیر طرح تغییرات اقلیم با همکاری انجمن جهانی فولاد، این شرکت موفق به دریافت تقدیرنامه از نهادهای بین المللی مربوطه شده است، تأکید کرد و گفت: هم اکنون در راستای بهبود شرایط زیست محیطی منطقه و همگام با توسعۀ فولاد مبارکه میزان فضای سبز در این شرکت از ۱۶۰۰ هکتار فراتر رفته است؛ به همین منظور تدابیری اتخاذ شده است تا آبیاری این میزان فضای سبز با استفاده از پساب تصفیه شدۀ صنعتی شرکت و بدون برداشت آب اضافی از زاینده رود در محیطی کاملا سالم انجام شود.
دکتر سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه شرکت فولاد مبارکه برای بهبود فرایندهای زیست محیطی خود هیچگاه نقطه پایانی متصور نبوده است، خاطرنشان کرد: به همین منظور فولاد مبارکه همواره توسعۀ همکاریها با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور را به منظور گسترش مطالعات خود در این زمینه در دستور کار قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید