128920

تفاوت 346 میلیاردی در ارزیابی واگذاری شرکت های المهدی و هرمز آل را نباید نادیده گرفت

دنیای معدن - نماینده مردم بندرعباس در صحن علنی مجلس گفت: تفاوت 346 میلیاردی در ارزیابی واگذاری شرکت های المهدی و هرمزآل را نباید نادیده گرفت.

احمد مرادی نماینده بندرعباس در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 22 خرداد ماه) طی طرح سوال خود از وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه علت واگذاری مجتمع آ لومینیوم المهدی و هرمزآل به بخش خصوصی با توجه به اینکه موانع قانونی وجود داشت، چیست؟ گفت: معتقدم واگذاری این دو شرکت با فرآیندهای قانونی مغایرت داشته و تفاوت ارزیابی 346میلیارد تومانی در واگذاری این شرکت ها وجود دارد.
مرادی ادامه داد: این واگذاری موجبات حیف و میل بیت المال شده و موجبات هدر رفت منابع را ایجاد کرده است و تا این مشکلات رفع نشود واگذاری این شرکت ها خسارت آفرین است.
نماینده مردم بندرعباس با اشاره به اینکه منابع تسهیلات ارزی دریافتی از بانک صنعت و معدن و نیز وضعیت شرکا و طلبکاران قدیمی این دو شرکت مشخص نیست، اظهار داشت: بدهی این دو شرکت حدود 270 میلیون یورو بوده است.
وی با تسری بر معین نبودن طرف خارجی خود عنوان داشت: بدهی این دو شرکت بر اساس صورت های مالی سال 92 تعیین شده در حالی که این بدهی ها در سال 94 افزایش داشته و دولت در فروش این دو شرکت مغبون است.
نماینده مردم بندرعباس در ادامه داد: اگر سیاست های اصل 44 درباره واگذاری شرکت های آلومینیوم المهدی و هرمزآل به درستی رعایت می شد باید شرکت های بیشتری در مزایده آن دو شرکت، شرکت می کردند.
مرادی در ادامه بیان داشت: اگر قرار باشد به جای دو شرکت، شرکت های مشابهی احداث شود حدود 5 هزار میلیارد هزینه دربرخواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه دست کم با 500 میلیون شمش و مواد اولیه در هنگام واگذاری در شرکت های مذکور بوده است، این در حالی است نرخ فروش این دو مجتمع به صورت قسطی 4 درصد تعیین شده است در حالی که در موارد مشابه نرخ های بیشتری در نظر گرفته می شود.
نماینده مردم بندرعباس با اشاره به اینکه مشخص نیست در آینده چند هزار میلیارد تومان به طلبکاران خارجی این دو شرکت از بیت المال پرداخت شود، گفت: وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال بنده در جلسه کمیسیون اقتصادی بیان داشت که قانون دست ما را برای این نوع واگذاری باز گذاشته است.
این نماینده مجلس در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای طیب نیا باید مراقب اعمالتان باشید چرا که جبران حق الناس بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: آقای وزیر آیا می دانید در این مدت چه فشارهای روحی به کارگران مجتمع های المهدی و هرمزآل وارد آمده است. آیا می دانید هر ماه یک تجمع بزرگ در مقابل ساختمان استانداری هرمزگان و نماز جمعه برگزار شده است؟ چرا در سفر به بندرعباس شما یک نشست با کارگران نداشتید؟
نماینده مردم بندرعباس با ذکر این نکته که 350 هزار میلیارد تومان بدهی شرکت های المهدی و هرمزآل به برق، تأمین اجتماعی، مالیات بلاتکلیف است، گفت: در واگذاری این دو شرکت به بخش خصوصی نقض آشکار سیاست های اصل 44 صورت گرفته است.
وی در ادامه از وزیر اقتصاد خواست به تذکرات مکتوب سازمان بازرسی، دیوان محاسبات توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید