128911

معاون نعمت‌زاده تشریح کرد:

شناسایی ۴۰۰ منطقه پرپتانسیل معدنی

دنیای معدن -معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شناسایی ۴۰۰ منطقه پرپتانسیل معدنی خبر داد و گفت: اگر فردی بخواهد اکتشاف داشته باشد، این پهنه‌ها ریسک کمتری دارد.

جعفر سرقینی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به گزارشی از عملکرد ۴ ساله این وزارتخانه در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: نخستین هدف، توسعه اطلاعات پایه برای کاهش ریسک معدن بود که بر این اساس، ۱۲۷ پهنه به وسعت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع تعریف و ۱۰۰ پهنه واگذار شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر ۴۰۰ منطفه پرپتانسیل معدنی داریم که اگر کسی بخواهد اکتشاف داشته باشد، در این ۴۰۰ پهنه ریسک کمتری دارد .

وی تصریح کرد: البته ما در تجمیع مدیریت واحدهای کوچک موفق نبودیم؛ در عین حال، تکمیل زنجیره معادن و پایان ‌خام‌فروشی یکی دیگر از اهداف بود؛ این در شرایطی است که ما پیش از این سالانه ۲۳ میلیون تن سنگ آهن صادر می‌کردیم؛ اما طی سال ۸۴ تا ۹۳ در مجموع ۱۲۰ میلیون تن سنگ آهن خام به دلیل نبود زیرساخت فرآوری صادر شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی تصریح کرد: طی چهار سال گذشته ۵۴ میلیون تن انواع کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد به زنجیره تولید کشور اضافه شد؛ همچنین سال ۹۵ حدود ۱۸ میلیون تن صادرات داشتیم.

وی گفت: در بخش واردات هم باید گفت از حدود ۶.۵ میلیون تن در سال ۹۱ به ۳ میلیون تن در سال ۹۵ رسیدیم.

سرقینی خاطرنشان کرد: صادرات از ۱.۲ میلیون تن در سال ۹۱ به ۵ میلیون تن در سال ۹۵ رسید که فقط طی سال قبل حدود ۶.۵ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات معدن و صنایع معدنی داریم که به لحاظ وزنی ۳۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید