128862

دسترسی هلدینگ روی ایران به خاک ارزان

دنیای معدن -شرکت توسعه معادن روی ایران درباره سرمایه‌گذاری یا فروش معدن آسارجیک ترکیه برنامه‌ریزی خواهد کرد.

اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران در مجمع سالانه کالسیمین گفت: معدن آسارجیک ترکیه مشتری آماده خرید دارد. هزینه سرمایه‌گذاری و خرید این معدن برای توسعه معادن روی ایران تاکنون ۵/۵میلیارد تومان بوده که با دلار ۱۰۰۰ تومان در سال ۸۹ خریداری شده است و ارزش افزوده بسیار زیادی دارد.وی تصریح کرد: چند تن از کارشناسان رسمی دادگستری را به ترکیه فرستادیم، معدن را کارشناسی کرده‌اند و تا آخر خرداد نرخ آن اعلام خواهد شد.سعد محمدی خاطرنشان کرد: معدنی در ترکیه شناسایی کرده‌ایم با عیار ۲۷-۲۸ درصد و با نرخ بسیار مناسب و با فروش معدن آسارجیک (عیار۶-۷درصد) معدن جدید خریداری خواهد شد یا پول آن صرف طرح‌های توسعه شرکت و خرید خاک خواهد شد.


فرآوری باطله
وی گفت: تست گرم BZS انجام شده و پروژه مشغول به کار است که به‌طور قطع بعد از ماه رمضان افتتاح می‌شود. پروژه BZS با این وسعت هیچ وقت نداشته‌ایم. حجم ورودی باطله به این پروژه ۴۰۰ هزار تن است. ۱۰۰ هزار تن کنسانتره ۲۰ درصد خالص می‌شود و می‌تواند قسمتی از خوراک کالسیمین را تامین کند که ارزش اقتصادی بالایی دارد. همچنین باطله با عیار ۶ درصد تبدیل به کنسانتره ۲۰ درصد می‌شود.سعد محمدی افزود: قرار شده کارخانه دیگری راه‌اندازی شود که ۳۰درصد آن مربوط به کالسیمین، ۲۵درصد مربوط به فرآوری، ۴۰ درصد مربوط به توسعه معادن روی و ۵ درصد مربوط به شرکت ملی سرب و روی است و از باطله‌های باطله BZS که دارای ۳ درصد سرب است شمش سرب تولید می‌کند. زمین این کارخانه مشخص شده و تمام تاسیسات زیربنایی اعم از آب، برق و.. موجود است.
مدیرعامل توسعه معادن روی گفت: ما به خاک‌های بسیار ارزان نرخ دست پیدا کرده‌ایم که هزینه شرکت را به شدت کاهش می‌دهد.وی ادامه داد: امسال خط ۲ فلوتاسیون راه‌اندازی می‌شود که خاک‌های سولفوره اکسیده را که بسیار ارزان هستند فلوته می‌کند به این صورت، هم هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد و هم تولید افزایش پیدا می‌کند. سعد محمدی تاکید کرد: از باطله‌ها، نیکل و کادمیوم تولید خواهیم کرد و سوددهی شرکت را بالا خواهیم برد و از این به بعد دیگر چیزی به نام باطله نخواهیم داشت بلکه تمام عناصر آن استحصال خواهد شد و دیگر چیزی به نام آلوده‌کننده محیط‌زیست نخواهیم داشت. گفتنی است که فلوتاسیون، روش فیزیکی شیمیایی مکانیکی است و فرآیند فلوتاسیون شامل آماده‌سازی کانی‌ها با مواد شیمیایی است.وی افزود: براساس برآوردی که شده حدود ۳ میلیون تن باطله در کالسیمین و حدود ۱ میلیون تن در فرآوری وجود دارد.سعد محمدی گفت: کالسیمین در سال ۹۶ تا ۹۵/۳/۹ معادل ۷۰۰ تن شمش بیشتر از برنامه تولید کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۲۲ تن افزایش تولید شمش داشته است.کالسیمین سال ۹۴ معادل ۳۰ هزار تن تولید داشته و در سال ۹۵ حدود ۳۳ هزار تن و برای سال ۹۶ حداقل ۳۶ هزار تن تولید خواهیم داشت.میانگین نرخ LME در سال ۹۵ معادل ۲۳۳۶ دلار است که کالسیمین شمش را با میانگین ۲۴۰۲ دلار فروخته است و ما از نظر فروش هیچ مشکلی نداریم.حدود ۴۰ درصد خاک کالسیمین از معدن انگوران است که خاک اکسیده است و به غیر از خاک رو باز که اکسیده است حدود ۵/۴ میلیون تن خاک سولفوره دارد که از سوی دو تونل زیرزمینی، آماده بهره‌برداری و استخراج است و عیار بالایی هم دارد.وی افزود: روش جدیدی برای تبدیل خاک سولفوره در جهان مطرح است به نام CSC که تاکنون حدود ۷-۸ درصد در جهان با این روش کار می‌کنند و میزان سرمایه‌گذاری آن کمتر و کارآیی آن بیشتر است. دو هفته پیش تیمی را به چین فرستاده‌ایم برای بررسی این روش که این سیستم را در منطقه اجرایی کنیم.گفتنی است سود شرکت توسعه معادن روی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۴۹۸ ریال) و سود تلفیقی شرکت ۵/۱۲۴ میلیارد تومان است. (هرسهم ۶۳۴ ریال)در مجموع از سود محقق شده ۲۵ تومان تقسیم شد و بقیه به حساب انباشته رفت که اکنون جمع کل انباشته به حدود ۹۸ تومان می‌رسد. (به اضافه انباشته از قبل). سود شرکت کالسیمین سال ۹۶ از سال ۹۵ بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید