128810

چراغِ خاموش معادن در ایجاد زنجیره ازرش افزوده/ 62میلیارد تن ذخایرمعدنی تخمین زده شد

دنیای معدن - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اقتصاد در حوزه معادن نیازمند ایجاد ارزش افزوده در بخش شناسایی و اکتشاف ذخایرمعدنی است بنابراین برای واگذاری پهنه های معدنی و ورود سرمایه گذار خارجی و تسهیل فعالیت های سرمایه گذاری داخلی باید زمینه رشد، توسعه و بهره وری معادن را فراهم کرد.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عدم بهره وری اقتصاد از معادن کشور گفت: طبق آخرین پژوهش های اقتصادی در زمینه معادن، میزان بهره وری در این حوزه اقتصادی به حدود 450میلیون تن رسیده و با توجه به اینکه کل حجم ذخایر معدنی کشور که بالای 62 میلیارد تن تخمین زده شده تنها از یک درصد ظرفیت معادن کشور منتفع شده ایم.

وی با اشاره به اینکه باید زنجیره ارزش افزوده معادن تکمیل شود نیز ادامه داد: مهم ترین مشکل حوزه معادن عدم تکمیل زنجیره افزوده از اکتشاف تا بهره وری نهایی فرآورده های معدنی است.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به تجهیز کارخانه های فولاد به زنجیره تامین ارزش افزوده، تصریح کرد: یکی از گام های مهم صنایع معدنی، حرکت روبه رشد صنایع فولادی در کشور است چراکه با وجود سنگ آهن زنجیره ارزش افزوده گندله، کنستانتره و ورق فولادی در کشور وجود دارد.

باستانی افزود: اقتصاد در حوزه معادن نیازمند ایجاد ارزش افزوده در بخش شناسایی و اکتشاف ذخایرمعدنی است بنابراین برای واگذاری پهنه های معدنی و ورود سرمایه گذار خارجی و تسهیل فعالیت های سرمایه گذاری داخلی باید زمینه رشد، توسعه و بهره وری معادن را فراهم کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نقش دولت در ارائه تسهیلات به معادن برای به روزرسانی خود نیز اشاره داشت و تاکید کرد: ورود تکنولوژی روز و انتقال دانش از اساسی ترین نیازهای اقتصاد در حوزه های صنعت و معدن است؛ تحریم ها باعث دور شدن اقتصاد از دانش روز تولید شد، بنابراین انتقال دانش از طریق سرمایه گذار خارجی یا دانشگاه ها از درجه و اولویت بالایی برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا باید دولت درصدد تسهیل شرایط اکتشاف معادن و همچنین تسهیل ورود سرمایه گذار برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده در این بخش گام های محکم تری را بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید