128614

شناسایی ۵ تارگت طلایی در خراسان جنوبی

دنیای معدن - برون‌سپاری فعالیت‌های معدنی و طرح‌های توسعه‌ای به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، امروز یکی از استراتژی‌های تعریف شده از سوی سازمان‌های بزرگ و توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی همچون سازمان ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه آن مانند شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.

اما در کنار این موضوع، شاهد گسترش فعالیت‌های اکتشافی دولت در راستای افزایش ذخایر معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری در نقاطی از کشور هستیم که شاید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تمایل کمتری برای ورود به آن دارند. این اقدام ضمن ایجاد آبادانی در منطقه، زمینه را برای رشد و تعالی اقتصاد کشور فراهم می‌کند. یکی از مناطقی که شاهد سرمایه‌گذاری و انجام عملیات اکتشافی در آن هستیم خراسان جنوبی است. این منطقه مستعد ذخایر طلای فراوان است و امید می‌رود در ۲ سال آینده ذخایر فراوانی از این فلز ارزشمند در خراسان جنوبی کشف شود.


تدوین استراتژی برای ایمپاسکو
وجیه‌اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران( ایمپاسکو) در زمینه اقدامات این شرکت در ۴ سال گذشته به صمت گفت: از ۶ماه سال ۹۲ که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در فهرست خصوصی‌سازی قرار داشت دولت تصمیم گرفت آن را از خصوصی‌سازی خارج کند. به این ترتیب طی مصوبه‌ای در سال ۹۳، شرکت ایمپاسکو به‌عنوان شرکت عملیاتی و بازوی اجرایی ایمیدرو فعالیتش را آغاز کرد. وی به استراتژی تعریف شده ایمپاسکو اشاره کرد و گفت: نخستین مورد از استراتژی تعریف شده در ایمپاسکو، برون‌سپاری واحدهای مربوط به این شرکت و استفاده از توان بخش خصوصی بود. دومین موردی که در استراتژی به آن پرداخته شده توسعه اکتشافات معدنی در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در مناطق محرومی بود که شاید بخش خصوصی تمایل کمتری برای حضور در آنها داشت.جعفری افزود: شرکت ایمپاسکو به طور همزمان تولید مواد معدنی و اکتشافات را در برنامه‌های خود تعریف کرده و در کنارش موضوع پژوهش نیز دنبال می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در راستای اجرای استراتژی ایمپاسکو موفق شدیم به‌طور تقریبی بخش عمده‌ای از طرح‌ها را به بخش خصوصی، واگذار و سرمایه جذب کنیم. به این شکل که طی فرآیند مشخص در بازه بلندمدت (به‌طور نمونه دوره ۲۵ ساله کمتر یا بیشتر) سرمایه‌گذار را از طریق فراخوان جذب کرده و بعد از عقد قرارداد شرکت سرمایه‌گذار با تزریق سرمایه و طراحی و اجرای طرح کارخانه فرآوری خود را ایجاد کند.وی ادامه داد: با واگذاری طرح به شرکت‌های بخش خصوصی، کار سازمان‌های دولتی در آن مورد ویژه پایان نمی‌یابد بلکه در کنار آن سازمان ایمیدرو یا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان ناظر و حاکم بر اجرای پروژه حضور دارد تا با مدیریت پروژه، طرح در زمان تعریف شده به نتیجه برسد. البته این موضوع بیشتر برای مواردی بود که واحدهای مورد نظر باید به بهره‌برداری برسند.


واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: برای آن دسته از مجتمع‌هایی که از آنها بهره‌برداری شده از توان بخش خصوصی نیز استفاده کردیم اما مدیریت روی آنها وجود دارد تا توسعه سرمایه‌گذاری و اصلاح در آن امکان‌پذیر شود.وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از طرح‌ها از سوی ایمپاسکو واگذار شده است. به این شکل که از ۸ مجتمعی که مربوط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بوده، بیش از ۶۰درصد واگذار شده و برای واگذاری بقیه آنها نیز برنامه‌ریزی داریم. لازم به یادآوری است واگذاری برای مجتمع‌های سازمان ایمیدرو نیز اجرایی شده و شاید بیش از ۸۰درصد آنها واگذار شده‌اند.


اولویت، اکتشافات معدنی در عمق
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره گسترش اکتشافات معدنی در این مجموعه به‌عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو نیز گفت: یکی از شاخص‌های بخش معدن، حفاری است. در این زمینه شاهدیم در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به‌طور تقریبی ۲برابر مدت مشابه، حفاری انجام شده و ۳۵۰میلیون تن سنگ‌آهن و ۴۵۰میلیون تن زغال‌سنگ به ذخایر قطعی گذشته افزوده شده است.
جعفری افزود: تعداد زیادی از پهنه‌های معدنی دارای پروانه اکتشاف شدند و برخی از این پروانه‌ها نیز به گواهی کشف تبدیل شده‌اند. در واقع شرکت ایمپاسکو در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی فعالیت‌های معدنی بسیاری داشته است. به طور نمونه در استان خراسان جنوبی همکاری ایمپاسکو با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برای شناسایی ذخایر جدید در خراسان جنوبی از ۳سال گذشته آغاز شده و توانسته آنومالی‌هایی از طلا را شناسایی کند. به گفته وی، یکی از محدوده‌هایی که در حال اکتشاف تکمیلی و آزمایش فرآوری است، ذخیره ۴/۵ تن طلا در خراسان جنوبی است. البته این منطقه دارای ۵ تارگت است که در یکی از آنها این میزان طلا وجود دارد و احتمال می‌رود در بقیه تارگت‌ها نیز به همین نسبت به ذخیره طلا برسیم. وی ابراز امیدواری کرد تا ۲ سال آینده با تکمیل عملیات اکتشافات در استان خراسان جنوبی، ذخایری مشابه به ذخیره ۴/۵ تنی تارگت یادشده افزوده شود و بالای ۱۰ تا ۱۵ تن طلا داشته باشیم (شاید هم بیشتر). در واقع شرکت ایمپاسکو در این منطقه به دنبال ایجاد واحدهای فرآوری است. به گفته جعفری ۶ محدوده اکتشافی امیدبخش در استان خراسان جنوبی وجود دارد. در اینجا می‌توان به بحث برون‌سپاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استراتژی خود تعریف کرده، اشاره کرد و گفت اگر در هر مرحله از اکتشاف و بهره‌برداری از این محدوده‌ها کسی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری اعلام کند، شرکت ایمپاسکو طی روند قانونی با برگزاری مزایده یا مناقصه، سرمایه‌گذار را انتخاب می‌کند و محدوده را در اختیار برنده این فرآیندها قرار می‌دهد. وی افزود: برای این سرمایه‌گذاران مدل و نوع فعالیت اکتشافی نیز طراحی شده است. به این ترتیب که اگر فعالیت اکتشافی انجام شود، چگونه از آن بهره‌برداری و به آن سرمایه تزریق شود؟ در واقع عمده سیاست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو، حضور فعالان بخش خصوصی در طرح‌هاست و هرجایی که آنها نتوانند کار را ادامه دهند این شرکت در کنار آنها به عنوان راهبر و ناظر یا به عنوان شرکت مشترک حضور خواهد داشت.وی برنامه‌های تدوین شده برای سال ۹۶ را ادامه استراتژی‌های تعریف شده در بخش معدن و تکمیل زنجیره تولید دانست و گفت: ادامه فعالیت‌های اکتشاف و واگذاری واحدها و مجتمع‌های معدنی در دستور کار این مجموعه قرار دارد. در زمینه برنامه‌های اکتشافی نیز می‌توان امید داشت محدوده‌های جدیدی کشف شود. همچنین یکی از اقداماتی که تمرکز بیشتری روی آن خواهیم داشت کشف ذخایر جدید در عمق است و احتمال دارد در برنامه سال ۹۶ به نتیجه مطلوبی در این حوزه
برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید