128404

۲۸۰ معدن استان کرمانشاه غیرفعال است

دنیای معدن - رئیس خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مجموع ۲۸۰ معدن استان کرمانشاه به طور عمده غیرفعال هستند گفت: وضعیت ۳۰ معدن قیر استان نامطلوب و بغرنج است.

محمدعارف ابراهیمی در کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه دارای 280 معدن است که به طور عمده غیرفعال هستند اظهار داشت: اصلی ترین معادن استان کرمانشاه در حوزه سنگ، قیر طبیعی و مصالح ساختمانی و شن هستند که معادن سنگ به دلیل برند سنگ هرسین به طور متوسط فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه 30 معدن قیر استان واقع در گیلانغرب و قصرشیرین در وضعیت بسیار نامناسب و غیرفعال قرار دارند عنوان کرد: معادن مصالح ساختمانی و شن به دلیل عدم ساخت و ساز و رکود در طرحهای عمرانی به صورت نه چندان مناسب در حال فعالیت هستند و دلیل ان نیز عدم تقاضا است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه قیر از خانواده نفت و جایگزین آن است اما 30 معدن قیر استان غیرفعال هستند افزود: در زمانی که قیر گران بود صادرات قیر به چین 30 درصد بود اما از سال 92 با کاهش قیمت نفت فروش و صادرات مواد معدنی به کمتر از پنج درصد کاهش یافت و در عمل استفاده از قیر تنها در صنایعی همچون عایق ها محدود شد.

وی حقوق دولتی بالا و بدون توجیه را یکی دیگر از مشکلات معادن قیر استان عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات این حوزه نداشتن ماشین آلات مکانیزه و به روز است که تحقق آن نیازمند پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود اندک به صاحبان معادن است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه موافقت وزارت راه برای استفاده از 10 تا 15 قیر طبیعی در آسفالت جاده های گرمسیری علاوه بر بهبود جاده ها کمک مناسبی به معادن قیر است گفت: معدن از جمله فعالیتهای اقتصادی دیربازده، با ریسک بالا و نیازمند سرمایه گذاری کلان است بنابراین باید تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی به آن تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه با ارائه این تسهیلات دست کم 50 تا 60 معدن در مناطق محروم شهرستانهای غربی استان فعال می شوند افزود: برخی از معدنهای شهرستانهای غربی جاده نیز ندارند اما با ارائه تسهیلات کمک قابل توجهی به اشتغال این مناطق می شود و استفاده از قیر طبیعی برای عایق کردن لوله ها به جای ماده سمی راهکار دیگری برای استانهای کرمانشاه و ایلام است.

دیدگاهتان را بنویسید