128403

خام فروشی و مدیریت فاسد پاشنه آشیل دولت افغانستان در منابع معدنی

دنیای معدن -با مدیریت فاسد و فروش خام به سرمایه گذران خارجی، منابع معدنی می تواند به منبعی برای افزایش خشونت و پاشنه آشیل دولت افغانستان تبدیل شود.

موسسه راقم در گزارشی نوشت: اگر معادن افغانستان به خوبی مدیریت شوند این بخش می تواند به عنوان شالوده اصلی اقتصاد پایدار، بودجه نیروهای نظامی و دولت پایدار را فراهم آورد.

در ادامه این گزارش آمده است: اما با مدیریت فاسد، فروش بصورت خام به سرمایه گذران خارجی و ... این منابع می تواند به منبعی برای افزایش خشونت در افغانستان و پاشنه آشیل دولت افغانستان تبدیل شود.

منابع معدنی می تواند بلای جان افغانستان شود

ناظران می گویند که با شیوه ای که افغانستان منابع معدنی خود را مدیریت می کند، می تواند به جرگه کشورهای بپیوندد که منابع طبیعی آنها به بلای جانشان تبدیل شده است.

وزارت معادن و نفت افغانستان برآورد کرده است منابع افغانستان که شامل نفت، گاز، آهن، مس، و طلا است، بالغ بر 1 تریلیارد دلار ارزش دارد. کابل امید دارد که در یک دهه آینده 4 میلیارد دلار از منابع معدنی خود عایدات داشته باشد.

«استفان کارتر»، رئیس موسسه گلوبال ویتنس که در مورد منابع طبیعی، جنگ و فساد تحقیق می کند در این رابطه گفت: افغانستان قادر نیست به درآمد منابع معدنی خود دست یابد.

دولت افغانستان توسعه استخراج از معادن این کشور را در اولویت خود قرار داده است. کابل تلاش کرده استخراج منابع معدنی را به درآمد تبدیل کرده تا از این طریق برای جوانان شغل ایجاد کند.

بنا بر این گزارش، در ولایت شمال افغانستان یعنی بدخشان، بین رهبران محلی بر سر کنترل معادن طلا وسنگ های قیمتی این ناحیه کشمکش صورت گرفته است. همچنین در بامیان افراد محلی بر سر مالکیت معادن این ناحیه به عوامل دولتی سر نزاع دارند و در ولایت پکتیا شبه نظامیان محلی بر سر کنترل معادن مبارزه می کنند.

همچنین نبرد بر سر منابع بین حکومت و ولایت ها و بزرگان قومی در مناطقی که معادن در آنها به فور وجود دارد، در جریان است.

ماه گذشته، پروژه آمو دریا بعد از استخراج توسط مهندسان یک شرکت چینی که حق بهره برداری از این مکان را به دست آورده بود، با حمله شبه نظامیان محلی تعطیل شد.

حکومت ادعا کرده که این شبه نظامیان متعلق به ژنرال دوستم بوده و وی شرکت چینی را برای پرداخت غیر قانونی به اعضای وی تحت فشار قرار داده است.

منابع طبیعی افغانستان از سوی شبه نظامیان برای تامین هزینه های جنگ استفاده می شود

کارتر می گوید که منابع طبیعی افغانستان از سوی گروه های شبه نظامی برای تامین هزینه های جنگ استفاده می شود. ما نباید پتاسنیل این معادن را برای ایجاد رقابت در درون جامعه و گسترده شدن خشونت نباید دست کم گرفت.

در حاضر سه عملیات عمده در حوزه منابع طبیعی افغانستان در حال انجام است: معدن «مس عینک» در لوگر، معدن آهن «حاجی گک» در بامیان و پروژه «آمو دریا» در شمال کشور که همگی این سه تا در مناطق باثبات این کشور قرار دارند.

اما این مناطق به این دلیل که شبه نظامیان بدنبال اختلال در منابع دولتی و ترساندن سرمایه گذران خارجی هستند، شاهد بی ثباتی بوده است. کشمکش ها در درون خود دولت افغانستان برای تسلط بر منابع طبیعی نیز کنترل دولت بر این منابع را دشوار ساخته است.

بنا بر این گزارش، تلاشها برای تصویت قانون جدید معدن که این صعنت را قانونمند کرده و سرمایه گذاران خارجی را تشویق به سرمایه گذاری می کرد، به دلیل اختلاف در میان نمایندگان تاکنون تصویب نشده است.

«جواد نوری» یکی از اعضای «افغانستان واچ» که نهادی غیردولتی است در این مورد می گوید: شفافیت بیشتر می تواند به اختلاس های پشت پرده پایان دهد.

وی می گوید که سطوح مختلفی از فساد در افغانستان وجود دارد. زمانی که دولت لیست قرارداد را به چند شرکت خاص محدود می کند، زمینه برای فساد شروع می شود.

نوری گفت: بهتر است که دولت جزئیات قراردادهای معدنی، مقدار قرار داد و نحوه هزینه کردن درآمدهای معدنی را برای عموم منتشر کند، بنابراین تنها از طریق شفافیت است که افغانستان می تواند راهی برای استفاده از منابع طبیعی در جهت حل مشکلات بهره گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید