128399

حرکتی از ابریشم و ادویه به سوی فولاد و سنگ‌آهن

نرخ مواد معدنی در پیچ و خم جاده ابریشم

دنیای معدن - قیمت مواد معدنی بسته به تغییرات عرضه و تقاضا و همچنین نرخ سایر کامودیتی‌ها در نوسان است. درواقع چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کنندگان محصولات معدنی تاثیر مستقیم بر قیمت‌ها دارد اما در این میان بازار سنگ‌آهن نوسانات بیشتری را در چند سال اخیر مشاهده کرد؛

نوساناتی که باعث شد نرخ این محصول معدنی از بالاترین میزان به کمترین میزان برسد البته با گذشت مدتی، ثبات به بازار سنگ‌آهن بازگشت اما دوباره در ۲هفته گذشته، این بازار با نوسان همراه شد.


سنگ‌آهن کاهش را از سر گرفت
هرچند پیش‌بینی می‌شد وضعیت بازار سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۴ بهتر شود اما وضعیت امروز بازار حاکی از آن است که نمی‌توان هیچ پیش‌بینی‌ای از آینده حوزه سنگ‌آهن داشت. شاید علت اصلی، آن باشد که سیاست‌های چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن دنیا و نخستین تولیدکننده فولاد جهان در حال تغییر است و در نظر دارد به صورت انحصاری در بازار حضور داشته باشد. این کشور در سال‌های گذشته با استفاده از تغییر سیاست‌های خود توانست تولیدکنندگان کوچک را با مشکل همراه کند و بازار را در اختیار برزیل و استرالیا قرار دهد.
با گذشت مدتی، چین سیاست‌های خود را در تولید فولاد تغییر داد. این تغییرات توانست بار دیگر امید را به معادن کوچک سنگ‌آهن برگرداند و چرخ تولید در آنها را به چرخش درآورد اما دوباره نرخ سنگ‌آهن روند نزولی را پیش گرفت. به‌طوری‌که در گزارش‌های منتشر شده ۲۵ اردیبهشت آمده است؛ نرخ سنگ‌آهن در پی کاهش تقاضای محصولات فولادی و با اجتناب خریداران سنگ‌آهن چین از معامله، باز هم روند نزولی در پیش گرفت. آخرین شاخص نرخ موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲درصد استرالیا ۴۰ سنت افت داشت و ۶۰/۵۵دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. نرخ قرارداد ژوئن نیز در بورس سنگاپور ۱/۱ دلار افت داشت و ۶۰/۴دلار هر تن خشک ثبت شد. ضعف تقاضا بازار را راکد نگه داشته و خریدارها منتظر روشن‌تر شدن روند بازارند. البته درست چند روز بعد از انتشار این خبر و به دنبال افزایش سود فولادسازهای چینی، نرخ سنگ‌آهن وارداتی صعودی شد. نرخ سنگ‌آهن وارداتی در بازار چین روند صعودی در پیش گرفت؛ زیرا خریدارها با توجه به بهبود حاشیه سود در بازار فولاد، خریدها را افزایش دادند.به‌طوری که آخرین نرخ سنگ‌آهن خلوص ۶۲درصد استرالیا ۴۰ سنت بالا رفت و ۶۱/۶۵ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد. در بورس سنگاپور نیز نرخ قرارداد سواپ ژوئن ۴۰ سنت رشد داشت و ۶۰/۸ دلار هر تن خشک ثبت شد. بهبود حاشیه سود فولادسازها روند نزولی بازار سنگ‌آهن را برای مدتی کوتاه متوقف کرده است.


رشد اندک نرخ سنگ‌آهن
با توجه به تغییرات رخ داده در بازار سنگ‌آهن رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران کرد: سنگ‌آهن در ۲ هفته گذشته که به مرز ۸۰ دلار هم رسیده بود با افت شدید نرخ همراه شد و به حدود ۶۰دلار در تن رسید اما پس از آن با رشد بسیار کمی مواجه شد به صورتی که نرخ در روز دوشنبه به ۶۳/۳۰ دلار رسید.قدیر قیافه درباره روند قیمتی تصریح کرد: نرخ سنگ‌آهن در پی کاهش رخ داده به ۶۰/۵۵ دلار رسید. نوسان نرخ سنگ‌آهن با رشد اندک حدود ۲۰یا ۲۵ سنت همراه بود. به طوری که آخرین رشد قیمتی در روز دوشنبه به میزان ۲۵ سنت رخ داد. وی در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل اصلی این اتفاق، تغییر نرخ کامودیتی‌ها و حاملان انرژی از جمله نفت خام بود. روز دوشنبه نرخ نفت خام برنت به حدود ۵۳/۴۸ دلار در هر بشکه رسید.قیافه همچنین افزود: اما دلیل دیگر که منجر به ایجاد نوسان نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی شد، موضوع جلسه رئیس‌جمهور چین با تعدادی از نمایندگان مقامات کشورهای دیگر درباره ایجاد جاده ابریشم جدید بود که قرار است از چین به اروپا (از طریق دریا و خشکی) انجام شود. کشورهای زیادی در مسیر این جاده قرار دارند و دولت چین برای شروع این پروژه ۵۰میلیارد دلار اعتبار تعیین کرده است. قرار است سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵۰میلیارد دلاری در این حوزه در مدت ۲سال آینده انجام شود. این اتفاق تاثیر مستقیم بر نرخ مواد معدنی داشت.به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، از سویی دیگر نرخ فولاد نیز با افزایش همراه شد که این موضوع توانست بر افزایش نرخ مواد اولیه تاثیرگذار
باشد.

دیدگاهتان را بنویسید