128341

تولید سنگ‌های قیمتی؛ رویکرد معدنکاری در غرب کانادا

دنیای معدن - این روزها بخش معدن کانادای غربی در مسیر تولید جواهر و سنگ‌های قیمتی پیش می‌رود و حکایت از این دارد که آینده این صنعت در غرب کانادا به طلا، یشم، الماس و البته زیبایی منحصربه‌فرد آمولیت مزین است و البته این کشور امریکای شمالی به طور فزاینده‌ای به مناطق آسیا و اقیانوسیه به عنوان شریکان تجاری متوجه است.

به نقل از ماینینگ با نگاهی به گذشته بخش معدن کانادای غربی تاکنون بیش از همه، این سرزمین را مربوط به مواد معدنی انرژی‌زا می‌دانستیم. اکنون بیشتر اورانیوم جهان از ساسکاچوآن می‌آید و آلبرتا در زمینه قیر معدنی و دیگر اشکال گوناگون زغال سنگ سرآمد شده است، اما آنچه به تازگی و بیش از همه گزارش می‌شود، شهرت این منطقه به عنوان سرچشمه‌ای جواهر و فلزات گرانبهاست، به ویژه فلزهای گرانبهایی که در بازارهای آسیا و اقیانوسیه پرتقاضا هستند.


یشم
در بازار جهانی سالانه ۳۰۰ تن یشم ردوبدل می‌شود و حدود ۷۵ درصد از آن مقدار یشمی که در استان بریتیش‌کلمبیا تولید می‌شود، در همین بازار در دست مبادله است. همچنین برآورد می‌شود که ۹۰ درصد از ذخایر یشم موجود در بازار جهانی از این استان غربی و از ۳ منطقه معدنی فعال در شمال آن به نام‌های دیزلِیک، مونت‌اوگدِن و کاسیار به‌دست آید. درحال‌حاضر صنعت یشم بریتیش‌کلمبیا در طول یک سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار درآمد ایجاد می‌کند، اما آنچه به احتمال افزایش این درآمد قوت می‌دهد، موج بزرگ تقاضاست که از سوی طبقه متوسط چین در آینده انتظار می‌رود؛ جامعه‌ای که یشم را از نظر فرهنگی نماد خوشبختی و قدرت می‌داند. فراتر از یشمی که بریتیش کلمبیا برای ساخت جواهر صادر می‌کند، این استان به تولید یشم در درجه صنعتی فکر می‌کند که در ساخت کاشی‌های مصنوعی کاربرد دارد و در آینده، تقاضای زیادی برای آن خواهد بود.


آمولیت
آمولیت سنگ جواهر ارگانیکی است که از صدف‌های فسیلی درست شده و در استان آلبرتای جنوبی در کیفیت سنگ‌های جواهری یافت می‌شود. تولیدکننده اصلی آن شرکت تجاری کوریت است که درحال‌حاضر در حال توسعه عملیات معدنی خود در نزدیکی شهر لثبریج است و در همین حال، سنگ‌های آمولیت قیمتی و صیقل داده شده به شکل جواهر در گالری‌ها عرضه می‌شود. اکنون صادرات آمولیت از کانادا به شکل مورد به مورد اتفاق می‌افتد، در حالی که شرکت «موریت» توافقی را در ماه نوامبر (آبان) سال گذشته با شرکت چینی خرده‌فروش جواهر «ماهاسیدا» امضا کرد که امکان صادرات منظم آمولیت را فراهم می‌کند که درنتیجه آن استخراج این فسیل‌های رنگین‌کمانی به شکل یک کسب‌وکار پول‌ساز درمی‌آید.


الماس
«دی‌بِرز» نیز در ساسکاچوآن واقع در شمال غرب به دنبال ظرفیت‌هایی است که از وجود یک معدن الماس در منطقه خبر می‌دهد. در سال‌های اخیر گروه کارخانه‌های دی‌بِرز، تمایل فزاینده‌ای به الماس‌های کانادایی نشان می‌دهد که عملیات بهره‌برداری از آنها از سال گذشته میلادی در کاچوکی به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس در جهان آغاز شده است. کاچوکی در ۲۸۰ کیلومتری شمال غربی یلونایف و در مجموعه سرزمین‌های شمال غربی کانادا قرار دارد. همچنین شرکت «شورگُلد» فعال در زمینه تجارت الماس در نظر دارد کار روی یک معدن الماس را در نزدیکی پرینس‌آلبرت آغاز کند که البته در این مسیر در کشمکش با جوامع محلی بر سر تاثیرات معدنکاری بر شرایط اجتماعی و محیط‌زیست منطقه است.


منیتوبا در تنگنای اقتصادی و قانونی
در همین حال گفتنی است که در استان منیتوبای کانادا صنعت معدن خاموش است، دست‌کم در زمینه سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها این قضیه صادق است؛ هر چند بررسی‌های زمین‌شناسی از مناطق شمالی منیتوبا از وجود چندین مورد ذخایر الماس پرده برداشته است اما در شرایطی که محدودیت‌های قانونی به طور ویژه بر حفاظت از گوزن طبیعی و خرس قطبی که زیستگاه آنها در این منطقه است، تمرکز دارند و مانع توسعه فعالیت‌های اکتشافی می‌شوند. علاوه بر محدودیت‌های زیست‌محیطی آنچه منیتوبا را از توسعه معدنکاری باز می‌دارد تنگنای اقتصادی است که این منطقه را دربرگرفته و تا زمانی که تقاضای چین برای مواد معدنی برخاسته از این منطقه از جمله نیکل به حالت پیشین برگردد، ادامه دارد. کانادا به طور کلی از کشورهای غنی از مواد معدنی در جهان به شمار می‌آید و از اصلی‌ترین تولیدکنندگان پتاس جهان است. این کشور در تولید سولفید و اورانیوم مقام دوم را در جهان دارد و از ۵ کشور نخست تولیدکننده مواد معدنی همانند آلومینیوم، کبالت، الماس با کیفیت جواهری، ایندیم (فرآوری شده)، نیکل، خانواده گروه پلاتین، سولفات سدیم و روی است. اونتاریو، کبک، بریتیش‌کلمبیا و ساسکاچوآن بیشترین حجم تولید مواد معدنی این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید