128324

کاهش هزینه چدن مذاب با اجرای طرح PCI در ذوب آهن اصفهان

دنیای معدن -با توجه به اهمیت طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند (PCI) و نقش آن در کاهش قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن اصفهان با مهندس علیرضا قاسمی پور ، قائم مقام کوره بلندگفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید :

مهندس قاسمی پور گفت : فرآیند کوره بلند به عنوان یکی از روش های اصلی تولید فولاد ، به طور پیوسته در سراسر جهان در حال بهبود و پیشرفت است . یکی از مهمترین دغدغه های این روش تولیدی ، تامین کک از نظر کمی و کیفی و همچنین تامین مواد آهن دار پر عیار با کمترین عناصر مضر در ترکیب آن است . استفاده از تجهیزات و امکانات به روز در زمینه های مختلف از قبیل سیستم بارگیری ، نسوز خنک کننده ها ، تجهیزات ابزار دقیق و ... نقش مهمی را در افزایش راندمان کاری کوره بلند ایفا می نماید . تعدادی از این شاخصه ها عبارتند از : بهبود کیفی کک مصرفی ، شارژ گندله ، فرآوری مواد شارژی آهن دار ، استفاده از فورم های هوای دم با عمر طولانی تزریق پودر زغال ، استفاده از سوخت های کمکی و به تبع آن غنی سازی اکسیژن هوای دمشی ، افزایش درجه حرارت هوای دمشی.

کاهش مصرف کک متالورژی ، کاهش قیمت تمام شده و افزایش چدن مذاب را در پی دارد

وی در پاسخ به این سوال که مراحل طرح PCI شامل چه قسمت هایی است و این طرح چه مزایایی را برای شرکت در بر دارد چنین گفت : پروژه تزریق پودر زغال ( PCI ) به طور خلاصه شامل دریافت و انبارش زغال های وارده به کارخانه ، انتقال آن به قسمت آسیاب ، خشک کردن زغال و توزیع و تزریق آن به کوره بلند است . با توجه به کیفیت و خصوصیات زغال تزریقی به کار گیری هر 100 کیلوگرم آن قابلیت جایگزینی حدود 90 کیلوگرم کک متالورژی را خواهد داشت . از آنجایی که میزان مصرف کک متالورژی به عنوان سوخت اصلی در کوره بلند سهم عمده ای از هزینه تولید چدن مذاب را در بر می گیرد ،‌کاهش مصرف آن از طرفی کاهش قیمت تمام شده و از طرف دیگر باعث افزایش چدن مذاب می شود .

قائم مقام بخش کوره بلند شرکت تصریح کرد : میزان مصرف پودر زغال در کوره بلند های مدرن در سال 2009 میلادی بین 120 تا 200 کیلوگرم به ازای یک تن چدن مذاب تولیدی و در سال 2015 تا حد 260 کیلوگرم افزایش یافته و روند افزایشی ادامه دارد .

مهندس قاسمی پور در خصوص پروژه جایگزینی بونکر توزین در کوره بلند شماره یک با واگن توزین و ضرورت اجرای این پروژه خاطر نشان کرد : وظیفه توزین مواد آهن دار ( سنگ آهن ، آگلومرات و گندله ) و کمک ذوب مصرفی در شارژ کوره بلند مطابق با برنامه بارگیری به عهده واگن توزین در کوره بلند شماره یک می باشد . با توجه به اینکه مکانیزم مربوطه متحرک است به میزان قابل ملاحظه ای در معرض خطای اندازه گیری می باشد ، به نحوی که در طول دوران بهره برداری به دفعات باعث بروز اختلال در شرایط گرمایی و ایجاد مشکلات تکنولوژیکی کوره بلند شده که نتیجه آن افت تولید و افزایش مصرف کک است .

وی ادامه داد : مضاف بر این عدم امکان تامین قطعات و تجهیزات یدکی به دلیل از رده خارج شدن این مکانیزم در صنعت فولاد و فرسودگی شدید واگن ها به همراه انتشار آلاینده های گرد و غبار مواد ، امکان بهره برداری از تجهیزات موجود را عملاً برای پرسنل سخت و طاقت فرسا نموده است . لذا از سالیان قبل و در ادوار مختلف بحث جایگزینی واگن توزین با بونکر توزین و نوار نقاله مطرح بوده ولیکن عملیاتی نشده است . خوشبختانه با تصمیم مدیریت عالی کارخانه در تعمیرات اخیر این مهم در دستور کار قرار گرفته به نحوی که اسناد مناقصه تهیه و طی روزهای آتی مجری طرح با توجه به توان داخلی و تجارب شرکت های با تجربه در این زمینه مشخص می گردد .

قائم مقام کوره بلند در پاسخ به این سوال که استفاده از مواد شارژی بازفرآوری شده چه تاثیری بر راندمان کارکوره بلند خواهد داشت چنین گفت : فرآوری مواد شارژی یکی از فرآیندهای زنجیره تولید در صنایع فولاد است. با توجه به افت روزافزون منابع معدنی به سبب ضرورت محدودیت هایی درخصوص کیفیت و میزان دانه بندی و تاثیر پارامترهایی از قبیل میزان Fe و مقادیر عناصر مضر مانند گوگرد و فسفر اهمیت عملیات فرآوری مشهود می باشد . بهبود هریک از پارامترهای اشاره شده در مواد شارژی باعث افزایش تولید و کاهش مصرف کک و در نتیجه کاهش هزینه تولید می گردد .

اجرای پروژه تزریق مستقیم اکسیژن به کوره بلند شماره 3 نیز از جمله سایر سوالات بود که وی در پاسخ چنین گفت : تزریق آزمایشی اکسیژن به طور مستقیم از طریق فورم های هوای دم کوره بلند شماره 3 در سال گذشته انجام شد و پس از آن مقدمات و تمهیدات لازم در خصوص اجرای طرح اصلی فراهم گردید . به نحوی که لوله کشی طرح مذکور از کارگاه اکسیژن تا محوطه فورم های هوای دم در کوره انجام ، تجهیزات ابزار دقیق و الکتریکی نیز تامین و بعضاً نصب شده اند و طرح مذکور فاصله چندانی تا مراحل پایانی ندارد .

شایان ذکر است درخلال اجرای این پروژه ، طرح امکان افزایش مصرف اکسیژن در هوای دمشی افزون بر میزان اکسیژن غنی شده در توربو کمپرسور نیروگاه مرکزی نیز انجام و تزریق آزمایشی آن نیز صورت گرفته و آماده بهره برداری می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید