128243

بانک ها به معادن زغالسنگ تسهیلات نمی دهند

دنیای معدن -رییس کمیته زغالسنگ خانه معدن ایران گفت : صنعت زغالسنگ کشور نیاز به حمایت دارد، اما بانک ها تسهیلاتی برای این بخش اختصاص نمی دهد و از آن پشتیبانی لازم را به عمل نمی آورد .

محمد مجتهد زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بررسی های اکتشافی وجود ذخیره یک میلیارد تنی زغالسنگ را در کشور خبر می دهد، از این رقم 500 میلیون تن را می توان با شرایط قابل قبول و از نظر زمین شناسی برداشت کرد.
به گفته وی، نیاز کشور برای کک سازی چهار میلیون تن کنسانتره است که به تولید 1.5 میلیون تنی منجر می شود .
آمارهای منتشر شده برپایه سال 1391 تعداد معادن زغالسنگ کشور 184 معدن اعلام شد که تعداد 126 معدن زغالسنگ کک شو تولید می کنند ( سهم 78 درصدی ) و بقیه زغالسنگ حرارتی ( 22 درصد ) تولید دارند.
مجتهدزاده اضافه کرد: زغالسنگ تولیدی به شکل انحصاری در اختیار ذوب آهن قرار می گیرد و تعیین قیمت این ماده معدنی نیز توسط خریدار صورت می گیرد و در واقع تنگناهایی را برای فعالان این بخش به همراه دارد.
وی خاطرنشان ساخت: دریافت نشدن به موقع مطالبات فروشندگان زغال، پیامد تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را به دنبال دارد و علاوه براین بدلیل مشکلات نقدینگی، موضوع ایمن سازی معدن هم مورد کم توجهی قرار می گیرد.
رییس کمیته زغالسنگ خانه معدن گفت: ارزیابی ها نشان می دهد 40 تا 50 معدن کوچک زغالسنگ کک شو از پنج هزار تن سالیانه و در مقیاس متوسط 50 تا 100 هزار تن فعالیت می کنند، علاوه براین چند معدن با ظرفیت 200 تا 400 هزار تنی نیز فعال است و یک معدن بزرگ با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن سرمایه گذاری شده، اما با کمتر از ظرفیت اکنون فعال است .
استان مازندران با داشتن 50 معدن سهم بیش از 27 درصدی از نظر تعداد را به خود اختصاص داده، خراسان جنوبی نیز با 26 معدن و ذخیره 865 میلیون و 482 تنی بالاترین میزان ذخیره را به خود اختصاص داده است .
وی یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد تعداد 12 تا 15 هزار نفر در یک واحد معدنی زغالسنگ که حد متوسط داشته باشد، فعالیت دارند .
براساس گزارش مرکز آمار تا پایان سال 91 از مجموع 184 معدن زغالسنگ کشور، سهم بخش دولتی 27، خصوصی 140 و تعاونی 17 معدن ثبت شده است.
مجتهد زاده تصریح کرد: واقعیت اینکه امروز مدیران معادن زغالسنگ درگیر مسایل حاشیه ای ( از قبیل بدهی به تامین اجتماعی، مالیات ، پیگیری مطالبات، تامین تسهیلات و ...) شده اند و به مساله روند بهره برداری و ارتقای ایمنی معدن کم توجهی و یا سهل انگاری می کنند.
مجتهدزاده خاطرنشان ساخت: معادن زغالسنگ پیش از این زیر نظر سازمان متمرکزی که در شرکت ملی فولاد ایران وجود داشت فعالیت می کردند و وضعیت ایمنی و استانداردهای بهره برداری تحت کنترل بود، اما امروز در این بخش ضعف وجود دارد.
به گزارش ایرنا، منابع زغالسنگ ایران در طبس ( خراسان جنوبی)، کرمان، البرز مرکزی، شرقی و غربی واقع شده است .
کشورهای چین، آمریکا و هند به ترتیب با 49.5 درصد، 14.1 و 5.6 درصد بیشترین سهم تولید را دارند، اما آمریکا، روسی و چین به ترتیب با 28.5، 18.9 و 13.8 درصد بالاترین ذخیره زغالسنگ جهان را دارند.
براثر انفجار مقارن ظهر چهار شنبه 13 اردیبهشت ماه جاری معدن زغالسنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر استان گلستان تعداد 42 نفر از زحمتکشان و تلاشگران این معدن جان خود را از دست دادند و بیش از 73 نفر هم مصدوم شدند که برخی به صورت سرپایی مداوا و تعدادی در بیمارستان بستری شدند.
معدن زمستان یورت در 90 کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید