128104

کارگر معدن مقصر نیست

دنیای معدن - عدم دسترسی به تکنولوژی‌های جدید، فقدان کارکنان آموزش‌دیده و نبود سرمایه کافی برای نوسازی باعث بروز حادثه در معدن یورت استان گلستان شده است و نمی‌توان وزن بیشتری برای یک عامل در نظر گرفت.

دو هفته پیش معدن یورت در استان گلستان منفجر شد. بیش از 35 نفر در این حادثه جان باختند. به نظر می‌رسد خطای کارگر معدن باعث وقوع این حادثه شده است و البته موارد دیگری مثل کیفیت بازرسی و تجهیزات هم مطرح است. نقش عامل انسانی را چقدر در این زمینه پررنگ می‌بینید؟

همه‌چیز را نمی‌توان تک عاملی تحلیل کرد. مجموعه از عوامل باعث بروز سوانح می‌شود. تمام عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهد و به وقوع یک حادثه دامن می‌زند. حادثه معدن یورت استان گلستان هم از این قاعده مستثنا نیست. عدم دسترسی به تکنولوژی‌های جدید، فقدان کارکنان آموزش‌دیده و نبود سرمایه کافی برای نوسازی باعث این اتفاق شده است و نمی‌توان وزن بیشتری برای یک عامل در نظر گرفت. در نظر بگیرید که شرایط کشور ما در چند سال گذشته شرایط خاصی بوده است ما تحریم بودیم. اقتصاد ما در حالت عادی نبود. همه این دلایل باعث بروز این حادثه تأسف‌بار و ناراحت‌کننده‌ای بود. به‌ویژه از این نظر که کسانی برای نجات دیگران رفته بودند و معدن منفجر شده بود. تا دو روز نمی‌توانستم به این حادثه فکر کنم و به نظر من به‌اندازه حادثه پلاسکو دل‌خراش بود. امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نباشیم اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که این اتفاقات در همه جای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته می‌افتد اما کمبودهای ما به آن دامن می‌زند.

فکر می‌کنید در زمینه آموزش کارگر معدن چقدر در ایران کار شده است؟

متأسفانه مسئله آموزش، نرم‌افزار و تحقیق و توسعه در ایران جدی گرفته نمی‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته می‌بینید که بودجه‌های سنگینی را برای واحدهای آموزش و تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند. ما همیشه در ایران دنبال سخت‌افزار بودیم تا نرم‌افزار اما امیدوارم که با تبلیغ و آموزش بیشتر بتوان اوضاع را کمی بهتر کرد. ناگفته نماند که نیروی کار ماهر در بخش معدن داریم. من در حادثه معدن یورت استان گلستان مقصر را کارگر نمی‌دانم بلکه مجموعه‌ای از عوامل به بروز این اتفاق کمک کرده است مسئله کمبود منابع مالی، مسائل مربوط به نوسازی تجهیزات به دلیل تحریم را می‌توان پررنگ‌تر از دیگر عوامل دید. نیروی کار ماهری در معدن یورت داشتیم که متأسفانه از بین رفت. امیدواریم قدم‌به‌قدم این شرایط را بهتر کنیم.

جذب سرمایه خارجی یکی از مهم‌ترین اهداف پس از برجام است. به‌طور حتم جذب سرمایه منجر به نوسازی، انتقال دانش فنی و کاهش احتمال بروز مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌شود. آمار قابل‌توجهی از میزان جذب سرمایه اعلام می‌شود. از این نظر چه شرایطی داریم؟

ما نیازمند بسترسازی در جذب سرمایه خارجی هستیم. بعد از برجام به‌طور دائم سؤال همه این است که چقدر سرمایه جذب کردیم؟ به نظر من این سؤال محلی از اعراب ندارد. هیچ‌کس متأسفانه نمی‌پرسد که چقدر بسترهای جذب سرمایه را آماده کردیم. همیشه دنبال آمار و هدف نهایی هستیم. آیا می‌شود بدون بسترسازی به هدف رسید؟ سرمایه‌گذاری هم همین است. ما مشکل فساد در اقتصاد را داریم. مشکل قاچاق را در کشور داریم. آیا این مشکلات حل شده است؟ متأسفانه در این زمینه بخش خصوصی و دولت دچار تقابل‌هایی هستند و هنوز نتوانستیم نشان بدهیم که بخش خصوصی حرفی برای گرفتن دارد. ساختار اقتصاد باعث شده بخش دولتی در تقابل با بخش خصوصی قرار بگیرد. این در حالی است که ریس دولت یازدهم معتقد است به واسپاری امور به بخش خصوصی است.

دیدگاهتان را بنویسید