128057

مصالحه سوال برانگیز سنگ آهنی ها / افزایش نرخ به جای آزادسازی

دنیای معدن - طی دو هفته آینده قیمت توافقی سنگ آهن مشخص خواهد شد. موضوع آزاد سازی قیمت سنگ آهن و فروش مواد اولیه به فولاد سازان داخلی به هیچ عنوان مطرح نیست.

در حالی که مجموعه تولید کنندگان صنعت سنگ آهن از ماه های گذشته تلاشی را برای پایان همیشگی مناقشه قیمت کنسانتره و گندله آهن شروع کرده بودند و در چند قدمی بورس کالا قرار داشتند تا فاصله دست کم 50 درصدی قیمت سنگ آهن (100 درصد قبل از ریزش قیمت جهانی) برداشته شود اما برخی از آن ها ظاهرا به افزایش نرخ چند درصدی تن داده اند و در حال توافق هستند!

فولادسازان همیشه مدعی بوده اند که به عنوان یک انحصار گر در خرید سنگ آهن کشور، می توانند تعیین کننده قیمت ها باشند. این در حالی است که سنگ آهنی ها قیمت گذاری را به هر نحوی «حتی در بورس کالا» مغایر با انحصار گری می دانند و مدعی هستند که فولادسازان تعیین کننده قیمت نیستند؛ بلکه این مقوله یک قرار داد و جانبه و دوسویه است. بر همین منوال ، توافق (برد - برد) سنگ آهنی ها و فولاد سازان طی هفته های آتی مشخص خواهد شد. در هر حال قیمت سنگ آهن بر اساس نرخ فولاد خوزستان تعیین می شود که این نرخ از میزان کنونی آن بالاتر است.

ناصر تقی زاده مدیر عامل شرکت گل گهر در خصوص موضوع آزادسازی قیمت سنگ آهن به خبرنگار بورس 24 گفت: در پی توافقی که با فولاد سازان انجام داده ایم، طی دو هفته آینده قیمت توافقی سنگ آهن مشخص خواهد شد. موضوع آزاد سازی قیمت سنگ آهن و فروش مواد اولیه به فولاد سازان داخلی به هیچ عنوان مطرح نیست.

وی افزود: در هر حال قیمت پیشنهادی از قیمت کنونی (12درصد نرخ فولاد خوزستان) بیشتر است اما میزان دقیق آن به توافق (برد - برد) بین فولادسازان و شرکت های سنگ آهنی بستگی دارد.

تقی زاده در پاسخ به این سوال که فرمول این نرخ سنگ آهن بر اساس قیمت جهانی خواهد بود؟ گفت: قیمت های جهانی فولاد در تغییر است و نوسان دارد. در نتیجه ممکن است نوع معامله و خرید و فروش در داخل کشور با خارج متفاوت باشد. به هیچ عنوان فروش سنگ آهن بر اساس قیمت جهانی به فولاد سازان داخلی در برنامه قرار ندارد. اما تصمیم داریم طوری قیمت این کالا تعیین شود که تولید کنندگان فولاد و سنگ آهن متضرر نشوند.

در بورس کالا هم مشتری داریم....

تقی زاده با بیان اینکه ورود به بورس کالا برای ما سنگ آهنی ها فرقی با فروش در خارج از بورس ندارد گفت: به هر حال باید بگوییم که این طور نیست که فولاد سازان به تنهایی تعیین کننده قیمت های سنگ آهن هستند. اگر بخواهیم وارد بورس کالا هم بشویم بر اساس مکانیزم مشخصی تعیین قیمت می کنیم و فولادی ها تعیین کننده نیستند. همچنین اگر وارد بورس کالا بشویم قائدتا شرکتهای دیگری هم خریدار هستند. در هر حال ما نمی خواهیم کسی را اذیت کرده باشیم. بالاخره ما با فولادسازان در تعامل هستیم.

وی ادامه داد: در هر حال اگر وارد بورس کالا بشویم معامله گران زیادی هستند که خریدار سنگ آهن می شوند و ممکن است با دپوی محصول به فولاد سازان به قیمت بالاتری بفروشند و یا فروش در بورس کالا می تواند برای خریداران جنبه صادراتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید