128008

معدن یورت گلستان کاملا خصوصی است/ عدم رعایت اصول ایمنی عامل اصلی وقوع حادثه

دنیای معدن - هر چند عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو عامل وقوع حادثه معدن زمستان یورت آزاد شهر بود، اما برخی چهره های سیاسی و رسانه های منتقد در ادامه روند زیرسئوال بردن عملکرد دولت، با دستاویز قرار دادن این حادثه تلخ، سعی در ناتوان جلوه دادن دولت یازدهم برای بهره برداری های سیاسی خود دارند.

حادثه ناگوار معدن زمستانه یورت آزادشهر با همه تلخی های خود، بهانه ای برای زیر سئوال بردن عملکرد دولت یازدهم توسط چهره ها و رسانه های منتقد دولت فراهم کرد. در همین راستا رسانه هایی که در این روزهای منتهی به انتخابات، با هدف بهره برداری سیاسی با بی انصافی چشم و گوش خود را به روی دستاوردهای دولت یازدهم بسته و با انتشار اخباز کذب تعطیلی کارخانه ها سعی در ناکارآمد نشان دادن دولت دارند، این بار با دستاویز قرار دادن حادثه ناگوار معدن یورت آزاد شهر، سعی می کنند دولت یازدهم را ناتوان در انجام وظایف خود نشان دهند.

در تازه ترین موضع گیری ها از این دست، خبرگزاری منتسب به ارگانی دولتی با بازنشر خبر یک سایت خبری بر روی خروجی خود، سعی بر دامن زدن به این جو رسانه ای دارد. در این خبر عضو کمیته ویژه مجلس علت وقوع حادثه ریزش معدن زمستان یورت را، کوتاهی و عمل نکردن وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و همچنین کار، رفاه و تامین اجتماعی به وظایف نظارتی خود ذکر کرده است !

هر چند معدن یورت آزاد شهر استان گلستان کاملا خصوصی است و موسسه مهر اقتصاد ایرانیان و دو شرکت خصوصی دیگر مدیریت آن را به عهده دارند، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در دقایق اولیه وقوع حادثه به همراه وزیر کار ، رفاه و تامین اجتماعی در کوتاه ترین فاصله زمانی، بنا به دستور رئیس جمهور و معاون اول ایشان به محل حادثه رفتند.

گفتنی است که ۲۳ درصد سهام معدن زمستان یورت با واسطه متعلق به صندوق مهر اقتصاد ایرانیان و 10 درصد متعلق به شرکت های تکادو و احیا سپاهان است و بقیه سهام آن نیز میان سایر سهامداران که از بازنشستگان معادن زغال منطقه هستند، تقسیم شده است. همچنین سه نفر توسط صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، یک نفر توسط شرکت تکادو و یک نفر توسط شرکت احیا سپاهان به عنوان اعضا هیات مدیره تعیین شده اند و عملا مدیریت این معدن بر عهده صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، تکادو و احیا سپاهان است.

اما در همان ساعات ابتدایی وقوع این حادثه تلخ و دردناک، کمیته حقیقت یاب برای بررسی علت اصلی حادثه تشکیل شد و علاوه بر آن کمیته ای موسوم به کمیته رسیدگی به مسائل انسانی برای رسیدگی به مسایل درمانی ، بیمه ای و معیشتی بازماندگان و خانواده های معدنکاران در جهت کمک به آن ها به صورت اضطراری تشکیل جلسه داد.

صدور احکام دریافت مستمری برای خانواده های بازماندگان ، اعطای بیمه بیکاری به کارگران معدن تا زمان بازگشایی مجدد معدن یاد شده، پرداخت هزینه تدفین جان باختگان این حادثه و در نهایت توافق با شرکت بیمه آسیا برای پرداخت بیمه مسئولیت ، که با نامه تشکر آمیز خانواده های جان باختگان و کارگران از رییس جمهورهمراه شد ، از مهم ترین مواردی بود که در دستور کار کمیته رسیدگی قرار گرفت که با بررسی های انجام شده با بیشترین درصد محقق شدند.

از سوی دیگر برای امداد رسانی بهتر به مصدومان و محبوسان، کارشناسان خبره معدن از استان های سمنان، مازندران، خراسان جنوبی و کرمان به محل اعزام شدند که مجموعه اقدامات صورت گرفته در ساعات ابتدایی حادثه، احساس مسئولیت، تعهد و دلسوزی مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را نسبت به این حادثه دردناک به خوبی نشان می دهد. حادثه ای که بر اساس گزارش کارشناسان به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی مندرج در دستورالعمل های معادن زغال سنگ رخ داده بود.

نکته جالب اینکه هر چند عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو، عامل حادثه معدن زمستان یورت و جان باختن کارگران شریف آن بود، اما رسانه های منتقد پس از گذشت چندین روز از این حادثه دردناک، هنوز هم سعی در مقصر جلوه دادن مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه آن دارند.

ناگفته نماند که معدن زمستانه یورت در بازرسی هایی که آذرماه سال گذشته انجام شده بود و بر اساس ارزیابی های میزان ریسک، در فهرست معادن کم ریسک کشور، با ۶۸ درصد ریسک ایمنی قرار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید