127992

آمادگی ایران برای همکاری مشترک در حوزه معدن و صنایع معدنی

دنیای معدن - کرباسیان گفت: در حوزه معدن و صنایع معدنی آماده همکاری و سرمایه گذاری مشترک هستیم.

مهدی کرباسیان در نشست هم اندیشی فرصت های همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین در بخش معدن و صنایع معدنی افزود: با توجه به اجرای سیاست های خصوصی سازی سهام بسیاری از شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده، اما از نظر مدیریت و سرمایه گذاری همچنان سهم قالب در اختیار دولت است.
وی گفت:مشارکت با شرکت های داخلی و خارجی و تأمین مواد اولیه صنایع داخلی از
برنامه هایی است که در دستور کار ایمیدرو قرار دارد.
کرباسیان افزود: یکی از کشورهای معدنی دنیا به لحاظ حجم ذخایر معدنی هستیم که اطلاعات مربوط به این حوزه در اختیار شما قرار می گیرد، از نظر سنگ آهن، ذغال سنگ، سنگ ساختمانی، مس، طلا، روی، سرب، برنز، نیکل و برخی اقلام دیگر ایران از ذخایر خوبی برخوردار است.
وی گفت: با توجه به سیاست های دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی در طول برنامه ششم توسعه، سهم و نقش معدن و صنایع معدنی را در تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد.
کرباسیان افزود: در ایران به میزان زیادی گاز داریم که در ترکیب با معدن می تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند و می تواند زمینه خوبی برای همکاری میان ما و شما باشد.
وی گفت:تبادل تجارب و اطلاعات با کشورهای آمریکای لاتین با توجه به پیشرفتی که در حوزه جذب و پذیرش سرمایه گذاری خارجی داشتند برای ما مهم است و علاقمندیم از این تجارب استفاده کنیم.
کرباسیان افزود: با توجه به علاقه مشترک طرفین؛ حوزه هایی مثل سنگ آهن، بوکسیت و مس زمینه خوبی برای همکاری مشترک و تأمین منافع ذینفعان است.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه جذب حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش معدن پیش بینی شده است و اعلام می کنیم که علاقمند به توسعه همکاری ها در این حوزه هستیم.
کرباسیان افزود: در بخش فنی و مهندسی مثل ایجاد کارخانه های سنگ آهن، کنسانتره، گندله، صنایع مس و صنایع سیمان توانمندی خوبی داریم و می توانیم در این بخش به شما کمک کنیم.
وی گفت:در ونزوئلا کارخانه سیمان ایجاد کردیم که با ظرفیت بیش از یک میلیون تن در حال فعالیت است.
کرباسیان افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و اینکه در شمال کشور ما بیش از ۱۰ کشور دسترسی به آبهای آزاد ندارند، با همکاری هم می توانیم نیاز ۵۰۰ میلیون نفر از ساکنان این منطقه را تأمین کنیم.
وی گفت: شما می توانید مواد معدنی خود را به ایران منتقل و با استفاده از انرژی گاز و تبدیل به انواع محصولات در ادامه به کشورهای منطقه و دیگر کشور ها صادر کنید.
کرباسیان افزود: تعدادی از مناطق آزاد در حاشیه خلیج فارس در اختیار ایمیدرو است و شما می توانید با حضور در این مناطق و تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی ارزش افزوده سنگ آهن را از ۵۰ دلار به ۴۰۰ دلار افزایش دهید.
وی گفت: با توجه به نقش چین در کنترل قیمت محصولات صنایع معدنی ایجاب می کند به این موضوع فکر کنیم ضمن اینکه می توانیم با توجه به روابط خوبی که ما با همسایگان داریم مشترکاً در کشورهای ثالث کار کنیم.
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران (ایمیدرو) افزود: در حوزه تحقیق و پژوهش و آموزش همچنین بخش اکتشاف علاقه مندیم همکاری کنیم.
کرباسیان گفت: با توجه به سیاست دولت هایمان برای توسعه همکاری های اقتصادی- بخش دولتی و خصوصی، ما این آمادگی را داریم همکاری ها در این بخش را شروع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید