127989

یزد قطب جدید سرب و روی ایران

دنیای معدن -دولت، مهم‌ترین ارگان و نهادی است که در هر کشوری زمینه‌ساز حرکت به سمت پیشرفت و توسعه یافتگی می‌شود. توجه به نگرش و خاستگاه دولت‌ها در چگونگی برنامه‌ریزی در جهت رشد و توسعه، اختصاص بودجه به بخش‌های زیربنایی و روبنایی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور و درنهایت عملکرد آنها در تحقق برنامه‌ها از معیارهای اصلی ارزیابی دولت‌ها به شمار می‌رود.

ایران به سبب داشتن منابع و ذخایر طبیعی همواره از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و ارزش میلیاردی این ثروت‌ها از جمله نفت و گاز و مواد معدنی در کنار ظرفیت‌های بالقوه دیگر کشور همچون موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک ویژه ایران در منطقه خاورمیانه، گویای فراهم بودن زمینه رشد و توسعه کشور بوده است. دولت به عنوان متولی اصلی هدایت کشور به سمت رشد و توسعه، مسئولیت مدیریت بهینه این ثروت را داشته است. دولت یازدهم با وجود میراث‌داری تورم بالای دولت قبل و کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی، اقدام به حرکت‌های سازنده‌ای در زمینه روابط بین‌المللی، توافق برجام و ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد کشور کرد که این اقدامات باعث بهبود روابط بین‌المللی ایران شد و زمینه مراوده‌ها و حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به عرصه‌های اقتصادی کشور همچون معادن فراهم کرد. علاوه بر این موضوع، انجام اقدامات زیرساختی و توانمندسازی بخش خصوصی برای افزایش سهم خود در اقتصاد کشور نیز از دیگر کارهای مثبت دولت یازدهم بود که برخی از این حرکت‌ها در نوع خود بی‌سابقه و شایسته قدردانی است.
یکی از مهم‌ترین اتفاقات در بخش معدن کشور، واگذاری بزرگترین معدن سرب و روی کشور یعنی معدن سرب و روی مهدی‌آباد به بخش خصوصی بود که در دولت یازدهم اتفاق افتاد. محاسبات نشان می‌دهد ذخیره روی معدن مهدی‌آباد واقع در استان یزد در میان ذخایر محتوی روی کشورهای جهان در رتبه ۷ قرار می‌گیرد و همچنین در زمینه میزان ذخیره سرب محتوی جهانی، ذخیره سرب مهدی‌آباد در رتبه ۱۰ این ذخایر جای می‌گیرد. درنتیجه میزان تولید این معدن بزرگ می‌تواند نقش تاثیرگذار و مهمی در جایگاه بین‌المللی ایران در حوزه سرب و روی داشته باشد. سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه معدن و کارخانه سرب و روی مهدی‌آباد بر اساس برآورد اولیه افزون بر ۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است که پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی آن ۱۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳ تا ۵ هزار نفر به طور غیرمستقیم در پروژه بزرگ معدن سرب و روی مهدی‌آباد مشغول به کار شوند.


بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد موجب می‌شود، استان یزد که درحال‌حاضر قطب سنگ‌آهن کشور است، در عرصه سرب و روی نیز مطرح شده و عنوان قطب سرب و روی کشور و حتی جهان را نیز در آینده‌ای نه چندان دور به خود اختصاص دهد. وجود ذخایر غنی سنگ‌آهن و سرب و روی در استان یزد، این استان را به یکی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشور تبدیل کرده است و انتظار می‌رود دولت با حمایت‌های خود موجب رونق بخش معدن و ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان شود.
معدن سرب و روی مهدی آباد نمونه بارز یک پروژه ملی است که به دلیل اعتماد دولت به بخش خصوصی، انجام آن به بخش خصوصی واگذار شد. دولت با چنین حمایتی برای تسریع اجرای پروژه، گام مثبتی در جهت جلب اعتماد بخش خصوصی به خود برداشت و با تامین امنیت سرمایه‌گذاری، انگیزه و اشتیاق بیشتری به بخش خصوصی بخشید. جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یکی از راه‌های تامین سرمایه برای پیشرفت و توسعه کشور است که تجربه مهدی‌آباد می‌تواند به عنوان یک نمونه موفق از عملکرد دولت، زمینه حضور دیگر سرمایه‌گذاران را نیز به کشور فراهم آورد.
در نظر گرفتن موقعیت سیاسی و موقعیت جغرافیایی ژئواستراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران در منطقه خاورمیانه و همچنین برخورداری از منابع انرژی مانند داشتن ۳/۹ درصدی از منابع نفتی جهان، آن را در رتبه چهارم مالکان منابع نفتی دنیا قرار داده است. بهره‌مندی از ۷ درصد ذخایر معدنی کل جهان که بر اساس برآوردهای اولیه، ارزش آنها تا ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و براساس پیش‌بینی‌ها با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۴۰۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید و همچنین وجود نیروی کار متخصص و انرژی ارزان‌قیمت، نشان می‌دهد ایران ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش معدن دارد. دولت آینده می‌تواند با حمایت‌های خود در ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری، تسهیل روند اخذ مجوزها، کنترل نرخ بهره و نرخ ارز، ایجاد زیرساخت‌های لازم و کاهش مالیات واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی، کمک در بازپرداخت وام این واحدها، بازنگری و تجدید نظر در تعیین تعرفه و عوارض صادرات و واردات کالاهای صنعتی، معدنی و... راهی را که دولت یازدهم برای توسعه کشور باز کرده، ادامه دهد.

بهرام شکوری - رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران

دیدگاهتان را بنویسید