127797

۲۱۰میلیون تومان خسارت برای بازماندگان هر جان‌باخته

دنیای معدن -به‌دنبال حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر و مجروح و کشته شدن برخی از کارگران این معدن، در شعبه تامین اجتماعی آزادشهر کمیته‌ای به منظور رسیدگی به امور بیمه‌ای این کارگران تشکیل شده است تا به بررسی مسائلی چون بیمه حادثه‌دیدگان،

بیمه درمان و... بپردازد. البته علاوه بر پیگیری مسائل بیمه از سوی این کمیته، با توجه به معوقه‌های کارگران این معدن در زمینه حقوق و پاداش که از سال‌های گذشته باقی مانده، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیگیر پرداخت آن شده است.


تشکیل کمیته از سوی تامین اجتماعی آزادشهر
درباره پیگیری مسائل بیمه‌ای کارگران معدن زمستان یورت، علیرضا ابراهیمی، نماینده مردم آزادشهر در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: در پی حادثه معدن زمستان یورت کمیته‌ای از سوی تامین اجتماعی شهر آزادشهر برای رسیدگی به مسائل مربوط به امور بیمه کارگران این معدن تشکیل شده است. ابراهیمی با اعلام این خبر در ادامه افزود: برای تمام جان‌باختگان این حادثه و ۳۵ نفری که مرگ آنها مشخص شده است بحث مربوط به اموری چون مستمری و برای مصدومان بیمه درمان و... پیگیری خواهد شد. از این‌رو بابت پیگیری مسائل بیمه‌ای با مشکلی روبه‌رو نیستیم. وی در ادامه تاکید کرد: ما به‌طور کامل پیگیری خواهیم کرد که کارگران معدن به‌طور کامل به حقوق و مطالبات خود در زمینه بیمه و مسائل مربوط به آن برسند.این نماینده مردم در پاسخ به این پرسش که بیمه‌شوندگان این معادن با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند، عنوان کرد: در این معادن و معادن مشابه تمام کارگران پوشش بیمه‌ای ندارند. بیشتر کارگران این معادن با بیمه‌های غیراز معدن چون بیمه‌های آرایشگری و کتابداری بیمه شده‌اند. یا برخی از کارگران ادعا می‌کنند که چند ماه بیمه دارند و چندین ماه دیگر ندارند و بیمه‌های آنها به‌طور مستمر پرداخت نشده است. بنابراین شاهد هستیم که کارگران این معادن دچار نقص‌های فراوان بیمه‌ای هستند. در مواردی بیمه برخی از این کارگران در سال گذشته نیز پرداخت نشده است. ابراهیمی در ادامه یادآور شد: اما تمام موارد و مسائل بیمه‌ای این کارگران در این کمیته‌ای که از سوی تامین اجتماعی در آزادشهر تشکیل شده است تا آخرین مرحله پیگیری خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کارگران معوقه حقوق یا پاداشی داشته‌اند یا خیر، گفت: بله، برخی از این کارگران از سال ۹۳ تا ۹۵ معوقه‌های پرداخت‌نشده‌ای دارند و پاداش و سنوات برخی از آنها به‌عنوان معوقه مانده است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر در تلاش برای ساماندهی به حادثه معدن هستیم اما وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیگیر تمام معوقه‌های این کارگران برای پرداخت به آنهاست. گفتنی است کمیته پیگیری حادثه معدن آزادشهر که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی تشکیل شده قرار است بیمه بیکاری کارگران به‌دلیل اینکه این معدن تا ۶ ماه تعطیل خواهد شد، همچنین بیمه مستمری، درمان و حقوق عقب‌مانده آنها پرداخت شود.


رسیدگی بیمه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن
ستاد رسیدگی به حادثه‌دیدگان معدن زمستان یورت در شعبه تامین اجتماعی آزادشهر تشکیل شده است. در جلسه‌ای که با حضور عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون حقوقی و امور مجلس، رضا امینی، مشاور مدیرعامل و مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و مدیران کل و درمان تامین اجتماعی گلستان تشکیل شد، مسائل بیمه‌ای حادثه‌دیدگان معدن زمستان یورت در دستور کار قرار گرفت. به گزارش صمت به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، تاج‌الدین در این جلسه اعلام کرد: برای تمامی کارگران جان‌باخته، مصدوم یا شاغل در معدن که دارای پیشینه بیمه‌ای هستند، در کوتاه‌ترین زمان مستمری بازماندگان و مقرری بیکاری در طول تعطیلی این معدن برقرار می‌شود.وی در ادامه تاکید کرد: کارگران مصدوم نیز به‌طور کامل و رایگان در مراکز درمانی این سازمان معالجه می‌شوند و تاکنون تعدادی نیز مرخص و تعدادی دیگر همچنان درحال درمان هستند و تعهدات درمانی نیز در تمامی مراکز درمانی رایگان است.تاج‌الدین خاطرنشان کرد: با وجود بدهی ۵میلیارد تومانی کارفرمای این معدن به تامین اجتماعی، این سازمان صرف‌نظر از این بدهی تمامی تعهدات بیمه‌ای و درمانی از جمله مستمری بازماندگان، مقرری بیکاری و نیز تعهدات درمانی خود را به‌طور کامل انجام می‌دهد و از این بابت کارگران شریف این معدن و خانواده‌های آنان هیچگونه نگرانی نداشته باشند. معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: کارگران معادن همگی مشمول کارهای سخت و زیان‌آور هستند و پیشینه کارگران این معدن نیز در زمان کوتاهی مورد بازبینی و رسیدگی برای برخورداری از این امتیاز قرار می‌گیرد. مدیرکل تامین اجتماعی گلستان نیز به تصمیم‌های اتخاذشده در این ستاد در نخستین نشست ویژه آن اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد مراکز درمانی تا عادی شدن وضعیت بحرانی در حالت آماده‌باش باشند.علی‌اصغر نیک‌نیا افزود: به منظور پرداخت تعهدات کوتاه و بلندمدت به حادثه‌دیدگان نیز یک واحد ویژه در شعبه تامین اجتماعی آزادشهر ایجاد و مقرر شد نسبت به صدور حکم مستمری واجدان شرایط در مدت دو روز کاری اقدام شود. وی عنوان کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد از ستاد استانداری اطلاعات کامل و روزآمد حادثه‌دیدگان گرفته شود و پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به واجدان شرایط حادثه‌دیده تسریع و تسهیل شود. نیک‌نیا یادآور شد: علاوه بر پرداخت مستمری برای بازماندگان، پرداخت هزینه کفن و دفن به آنها نیز با اخذ مدرک گواهی فوت انجام می‌شود.مدیرکل تامین اجتماعی استان گلستان تاکید کرد: با وجود بدهی کارفرمای معدن یورت آزادشهر به سازمان و ارسال ناقص اسامی کارگران و پرداخت نشدن کامل حق بیمه کارگران در مقاطعی و نیز ارسال نشدن فهرست به‌صورت منظم و مستمر، این سازمان خدمات و تعهدات کامل خود را روزآمد و در کمترین زمان ممکن در قبال این کارگران و خانواده‌های آنها به تعهدات خود عمل خواهد کرد.


معدن زمستان یورت زیرپوشش بیمه مسئولیت آسیا
معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر ۲۹۷ بیمه‌شده دارد. لازم به یادآوری است این معدن زیرنظر بیمه آسیا است. روابط عمومی بیمه آسیا به صمت، اعلام کرد: مدیران و کارشناسان بیمه‌های مسئولیت بیمه آسیا پس از وقوع حادثه در معدن زمستان یورت در محل حضور یافته و نسبت به برآورد خسارت اقدام کردند. بنابر اعلام معاونت فنی بیمه‌های اشخاص و مسئولیت بیمه آسیا، خسارت وارد شده به معدنکاران زمستان یورت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد. همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی درباره میزان خسارت جان‌باختگان معدن زمستان یورت اعلام کرده است، با توجه به پوشش بیمه مسئولیت معدن یورت گلستان به‌وسیله شرکت سهامی بیمه آسیا در حد ۲۱۰میلیون تومان برای هر نفر، این شرکت مبلغ خسارت را به بازماندگان جان‌باختگان حادثه در اسرع وقت پس از طی مراحل قانونی پرداخت خواهد کرد. همچنین همتی درباره بیمه شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو و اینکه آنها از دو نوع بیمه برخوردار بوده‌اند، تاکید کرد: فرآیند تعیین انحصار وراثت به نتیجه رسیده و امروز خسارت مربوط به بیمه عمر و حادثه آتش‌نشانان برای هر نفر ۲۲۳میلیون تومان به‌وسیله شرکت بیمه کارآفرین پرداخت شد و تا پایان هفته دیه مربوط به بیمه مسئولیت آنها نیز در حد ۱۹۰میلیون تومان برای هر نفر به بازماندگانشان پرداخت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید