127371

معوقات المهدی پرداخت شد/ مشکل ضمانت خارجی حل شد

دنیای معدن - در حالیکه گفته می شد پتانسیل حدود ۱۰ میلیارد یورویی ضمانت بیمه های خارجی به خاطر مشکلات قانونی واگذاری المهدی و بدهی به بیمه های جهانی از دسترس خارج شده است، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حل مشکل این پروژه خبر داد.

جعفر سرقینی، با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل پروژه المهدی را با مکانیزم خود حل کرد، گفت: برای پروژه المهدی هرمزگان مشکلات حقوقی مطرح شده بود که برای کل کشور وجهه خوبی نداشت که تلاش کردیم آن را برطرف کنیم که می توان گفت در حال حاضر بیمه های "هرمس" و "ساچه" مشکلی با این پروژه ندارند.

وی ادامه داد: تاکنون تمام معوقات این پروژه با مکانیزمی که تعیین شد پرداخت شده و امیدواریم مشکلاتی که به خاطر این پروژه به وجود آمده بود برطرف شده باشد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که پیش از این یک مقام آگاه اعلام کرده بود که دو بیمه بزرگ "هرمس" و "ساچه" برای ورود به حوزه معدن ایران اعلام تمایل و اظهار آمادگی کرده اند که هر دو به خاطر طلب هایی که پیش از این از ایران داشتند، برای ورود تعلل می کردند که بعد از تسویه بدهی با بیمه "هرمس"، این بیمه وارد فضای اقتصادی ایران شد اما کشور ایران همچنان حدود۲۵۰ میلیون یورو به بیمه "ساچه" بدهکار است که عملا باعث شده حدود ۱۰ میلیارد دلار تضمین که این بیمه می تواند برای فعالیت های اقتصادی ایران داشته باشد، از دسترس خارج شود.

بر اساس آنچه گفته شده بود، علت این بدهی، واگذاری بزرگترین واحد آلومینیوم ایران یعنی آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی است که بخشی از آن متعلق به سرمایه گذاری خارجی بود. عملا این واگذاری غیر عرف است، زیرا فروش آن بدون هماهنگی با سرمایه گذار خارجی بوده است که باعث شد چنین بدهی چندصد میلیون یورویی به بار آید و بیمه "ساچه" حاضر نشود تا زمان تسویه حساب، وارد فضای اقتصاد ایران شود.

مشکل بیمه های خارجی زمانی با اهمیت می شود که بسیاری از فعالان معدنی برای ورود به فضای اقتصادی ایران نگاهی تمام قد به موضوع ضمانت نامه ها و میزان امنیت سرمایه که شامل رفتار قانونی دولتی هم می شود، دارند.

دیدگاهتان را بنویسید