127302

استخراج نانو کره طلا از لجن آندی تولید شده در صنایع مس سرچشمه

دنیای معدن - محققی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انجام یک طرح صنعتی-آزمایشگاهی امکان استخراج نانوکره های توخالی طلا از لجن آندی تولید شده در مجتمع مس سرچشمه را مورد بررسی قرار داده است.

به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، لجن آندی که مواد نامحلول باقیمانده از تصفیه الکترولیتی مس است، حاوی عناصر با ارزشی مانند طلا، نقره و سلنیوم است.

این عناصر به عنوان محصولات ثانویه فرایند تولید شمش از لجن استخراج می شوند. میزان این فلزات در لجن کم است، اما با توجه به ارزش بالای این فلزات گران بها، استخراج همین مقدار ناچیز نیز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

شرکت صنایع مس ایران سالانه حدود ۳۴۰ تن لجن آندی مس تولید می کند که با توجه به ارزش بالای این نوع لجن از حیث عناصر باارزش موجود، استخراج طلا از لجن آندی مس همواره برای این شرکت یکی از اولویت ها بوده است.

زهرا لقمان نیا،مجری طرح گفت: به دلیل ارزش بالای نانوحفرات طلا نسبت به فلز طلا، تبدیل مستقیم لجن آندی مس به نانوساختاری از طلا، ارزشی چند برابر به این ماده می دهد.

وی ادامه داد: در طرح حاضر از حلال انتخابی تیواوره به جای حلال خطرناک و سمی سیانور استفاده شده است که از لحاظ زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است. همچنین از سرعت واکنش بالاتری نیز برخوردار است.

لقمان نیا در رابطه با کاربردهای نانوحفرات طلا افزود: نانوحفرات طلا بر روی سطح خود تخلخل و در داخل خود یک فضای حفره ای دارند. این نانوساختارها کاربردهایی در حیطه ی کاتالیستی، جابه جایی ژن و دارو، تولید و ذخیره ی هیدروژن، و باتری های قابل شارژ دارند.

به گفته وی، فضای وسیع داخل ذرات توخالی به صورت موفقیت آمیزی در رهاسازی کنترل شده موادی مثل داروها مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین، خالی بودن داخل نانوذرات کروی باعث افزایش سطح مؤثر کاتالیستی و بهبود تحمل وزن ذره در تغییر شکل های پی درپی بدون تغییر حجم می شود.

این محقق افزود: ابتدا تیواوره به عنوان یک حلال موجب جداسازی انتخابی طلا از لجن آندی می شود؛ سپس، با استفاده از یک ماده احیاکننده، بر سطح نانوذرات سیلیکا نشانده می شود و در نهایت با استفاده از مقادیر بهینه ای اسید هیدروفلوئوریک، هسته ی سیلیکا حذف شده و پوسته کروی یا همان نانوحفرات طلا سنتز می شود.

وی ادامه داد: آزمون های انجام شده حاکی از آن است که سطح ویژه نانوحفرات سنتز شده m۲/g ۱۹۰ است که در مقایسه با کاتالیستهای طلا عددی قابل توجه محسوب می شود. در فرایند پیشنهاد شده در این طرح از یک حلال بی خطر نسبت به سیانور استفاده شده است.

این طرح در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد زهرا لقمان نیا و با راهنمایی دکتر مالک نادری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است. این پایان نامه تحت عنوان پایان نامه مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه ی فناوری نانو نیز رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید