127258

تحلیل صنعت سنگ آهن و اعادی حباب در یک سهم فرابورسی

دنیای معدن - یک کارشناس با بررسی صنعت سنگ آهن در سال جاری مدعی شد سهام یک شرکت مرتبط با این صنعت یعنی احیا سپاهان دارای حباب قیمتی بالایی بوده و توجیه کننده روند سود و آینده قیمتی محصولات نیست.

شرکت احیاء سپاهان که در بازار پایه ب فرابورس پذیرفته شده و ، اخیرا از عدم تغییر سود خبر داده و شایعه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها را رد کرده اما با این حال بهای هر سهم آن در سال جاری با 51 درصد رشد از 439 به 666 تومان دیروز رسیده تا برخی از کارشناسان مانند مسیح زرگر خرازی مدیرعامل شرکت آزمون احیا از حبابی بودن این سهم سخن بگویند.

وی در تحلیلی مدعی شده این سهم دارای حباب قیمتی بالایی بوده و توجیه کننده روند سود و آینده قیمتی محصولات آن نیست.

حباب در سهام واحیا

شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان یکی از تولید کنندگان سنگ آهن در ایران است. بخش اعظمی از درآمدهای این شرکت از محل فروش سنگ آهن و یا به صورت کنسانتره آن است. بنابراین قیمتهای جهانی سنگ آهن تأثیر مستقیم بر درآمدهای شرکت دارد.

قیمت های سنگ آهن صادراتی ایران طی ماه های اخیر با کاهش 40 درصدی از نقطه اوج خود روبرو شده و همچنین در مقیاس جهانی، طی دوماه اخیر قیمت این ماده معدنی از سطوح بالای 90 دلار در هر تن، به قیمت 70 دلار سقوط کرده است (و پیش بینی موسسات معتبر بین المللی نیز سطوح 56 دلار برای هر تن را برای سال جاری تخمین میزنند موید کاهش سنگین 20 درصدی است) که این سبب می شود چشم انداز درآمد های عملیاتی و سودآوری شرکت افزایشی نداشته باشد.

بنابراین قیمت های فعلی سهام دارای حباب قیمتی بالایی است که ضرر و زیان سهامدارانی که به این نکات توجه ندارند را سبب خواهد شد.

همچنین سود پرداختی به سهامداران این شرکت طی 5 سال گذشته از ثبات برخوردار بوده ، ولی دامنه سود پرداختی به هیچ وجه توجیه کننده قیمتهای فعلی سهام نمی باشد(سود پرداختی در سنوات خیر در دامنه 320 ریال ). لازم به ذکر است قیمت سهام شرکتهای تولید کننده سنگ آهن در دنیا بطور متوسط طی ماه گذشته 12 درصد کاهش و قیمت سنگ آهن طی یک ماه گذشته 21 درصد کاهش داشته اند . همچنین این روند در قیمت سهام شرکتهای تولید کننده سنگ آهن داخلی مانند گل گهر و چادر ملو نیز قابل مشاهده است که با افت قیمت سنگ آهن در جهان همخوانی داشته است .

عوامل موثر بر پیش بینی قیمت سنگ آهن در سال 2017 :

1-نمودار هزینه تولید معادن

2-دورنمای تولید فولاد در چین

3-امکان سنجی افزایش ظرفیت توسط معادن بزرگ

4-امکان تولید در بخش معادن

طبق پیش بینی موسسات UBS به دلیل رشد نا محسوس اقتصاد چین قیمت سنگ اهن به طور متوسط حدود 56 دلار در هر تن خواهد بود. همچنین گروه RBS معتقد است قیمت های فعلی سنگ آهن ثبات نداشته و انتظار کاهش آن به سطح 50 دلار برای هر تن در سه ماهه سوم سال 2017 می رود.

موسسه مکواری نیز بر این باور هست به دلیل افزایش عرضه شرکتهای BHP ، VALE و پروژه ROYHILL، بازارسنگ آهن بیشتر رکودی هست تا افزایشی. گروه مالی استرالیا و زلاندنو (ANZ )عنوان کرده قیمت بالای سنگ آهن باعث وسوسه تولید کنندگان این محصول در چین شده و سبب می گردد تولید کنندگان با عیار پائین و هزینه بالا هم وارد میدان عرضه شوند و این نیز فشاری بر قیمت در سطوح فعلی خواهد بود .

موجودی سنگ آهن در بنادر چین

موجودی ذخایر سنگ آهن در بنادر چین منعکس کننده تعادل در عرضه و تقاضای کالاهای اساسی است افزایش سطوح این موجودی ها ریسک تولید کنندگان فولاد، در بزرگترین کشور تولید کننده این محصول را کاهش داده و نشانه ای از قوی بودن عرضه سنگ آهن در برابر تقاضای آن است.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود این شاخص در بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر قرار دارد که نشان دهنده کاهش قیمت سنگ آهن در آینده خواهد بود. در حال حاضر نسبت موجودی سنگ آهن به تولید ماهانه فولاد در چین به عدد 78/1 واحد رسیده که بیشترین عدد از سال 2004 است.

سنگ آهن صادراتی توسط تولید کنندگان بزرگ

محموله های صادراتی سنگ آهن از بنادر اصلی استرالیا و برزیل از دیگر شاخصه های مهم در تعیین قیمت برای سنگ آهن هستند و همانطور که در شکل زیر مشخص است افزایش عرضه از 2 بندر فوفق نشان از قوی بودن عرضه کننده است.

تقاضای چین در بخش املاک و مستغلات

بخش دارایی و املاک و مستغلات چین تأثیر بسیار مهمی در تقاضای بخش سنگ آهن دارد . همانطور که از شاخص این بخش مشاهده می شود، بنظر نمی رسد تقاضای بالایی را در آینده بتوان از آن انتظار داشت .

با عنایت به عوامل فوق می توان با احتمال بالایی عنوان کرد سنگ آهن در سال 2017 در سطوح 50 تا 60 دلار دارای ثبات نسبی باشد.

با این اوصاف در حالی واحیا یکی از تولید کنندگان سنگ آهن ایران است که بخش اعظمی از درآمدهای این شرکت از محل فروش سنگ آهن و یا به صورت کنسانتره آن است. بنابراین قیمت های جهانی سنگ آهن تأثیر مستقیم بر درآمدهای شرکت دارد .

همچنین سود پرداختی به سهامداران این شرکت طی 5 سال گذشته هر چند از ثبات و رشد با شیب ملایم برخوردار بوده ، ولی دامنه سود پرداختی توجیه کننده قیمت های فعلی سهام نیست (سود پرداختی در سنوات خیر دردامنه 320 ریال).

قیمت سهام شرکتهای تولید کننده سنگ آهن در دنیا بطور متوسط طی ماه گذشته 12 درصد کاهش و قیمت سنگ آهن طی یک ماه گذشته 21 درصد کاهش داشته اند. همچنین این روند در قیمت سهام شرکتهای تولید کننده سنگ آهن داخلی مانند گل گهر و چادر ملو نیز قابل مشاهده است که با افت قیمت سنگ آهن در جهان همخوانی داشته است .

لذا به منظور افزایش اطلاعات سهامداران و شفافیت بیشتر به نظر می رسد سطوح فعلی قیمت سهام مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان به هیچ عنوان توجیه کننده روند سود پرداختی در مجمع و همچنین آینده قیمتی محصولات تولید شرکت نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید