127154

رکود در تولید نداریم/مشکل صنعت زیاداست اما مربوط به این دولت نیست

دنیای معدن -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:در بخش صنعت و معدن از رشد نسبتا مناسبی برخوردار بودیم گرچه در بخش معدن آمار منفی ارائه شد اما این آمار اشکال داشت که به بانک مرکزی اعلام کردیم اصلاح کند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود به تشریح عملکرد این وزارتخانه طی فعالیت چهارساله پرداخت و گفت: گرچه در شطح بین الملل و منطقه شرایط پیچیده و سختی داشتیم خوشبختانه کشور ما در امنیت و رونق و ثبات داشتیم.

وی اظهار کرد: در بخش صنعت و معدن از رشد نسبتا مناسبی برخوردار بودیم گرچه در بخش معدن آمار منفی ارائه شد اما این آمار اشکال داشت که به بانک مرکزی اعلام کردیم اصلاح کند.

نعمت زاده ادامه داد: در بخش صنعت بر اساس آمار مرکز آمار در بخش ارزش افزوده ما ۵ درصد رشد داشتیم؛ در خودرو و فلرات اساسی و لوازم خانگی هم ما تکلیفی از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داشتیم؛ یکی حمایت از صنایع کوچک و متوسط بود که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بود. ما باید از ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط حمایت می کردیم که ۱۲ هزار مورد تسهیلات بانکی پرداخت کردیم که با اضافه شدن بخش کشاورزی به ۲۰ هزار مورد هم رسید.

این مقام مسئول گفت: در خصوص صادرات گرچه از لحاظ مبلغ ۳ درصد رشد داشتیم اما از لحاظ مقدار بیش از ۳۵ درصد رشد داشتیم. به دلیل رکود جهانی قیمت کالا کاهش پیدا کرد که در جمع مبلغ صادرات ما پایین بود.

نعمت زاده اظهار کد: در زمینه رفع موانع تولید پیرو تصویب قانون رفع موانع تولید، آیین نامه های مورد نیاز آماده شد که برخی از این آیین نامه ها زمان بر است و به مرور مشکلات حل می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه موضوعات مالیاتی به دو جمع بندی خوب با وزارت اقتصاد رسیدیم، افزود: نخست آنکه اظهارنامه مالیاتی بنگاههای کوچک هم مانند واحدهای بزرگ تنظیم و طی یکماه ارائه شود. توافق بعد هم در خصوص صادرات بود. ما در قانون داریم سازمان مالیات ظرف یکماه مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند اما دستورالعمل ها و بخشنامه ها مغایر بود که سازمان مالیاتی بازنگری کرد و این مشکل هم حل شد.

او ادامه داد: شبکه بانکی سال گذشته ۱۶۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کرد که ۳۲ درصد رشد داشته است. در بخش تجارت هم ۷۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت شد. البته این تسهیلات پول جدید نبود و ۵۰ تا ۶۰ درصد کل تسهیلات، برای استمهال بدهی های گذشته بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی کارخانجات ارج و داروگر گفت: بی انصافی است و خبر نادرست مطرح می شود. تعدادی از این کارخانه ها در طول تاریخ فرسوده و تخریب شده است.

رکود نداریم

نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص رکود حاکم بر بخش تولید گفت: ما در رکود نیستیم. البته صنعت مشکل زیاد دارد که این هم مربوط به این دولت یا دولت قبل نیست. برخی مشکلات از دولتهای قبل ایجاد شده که در حال رفع است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از صنایع ما در چند ماه اخیر تقاضای توسعه دارند و بزرگترین مشکل آنها زمین است. این به معنای افزایش امیدواری است. موضوع دیگر آنکه طی چندسال اخیر سرمایه به کندی به سمت صنعت می آید. اما طی ۸ سال گذشته انباشت سرمایه منفی بود. ما هنوز نتوانستیم این انباشت سرمایه را مثبت کنیم اما روند رو به تنزل آن را متوقف کردیم. ما واحدهای قبلی در حال توسعه را به واحدهای جدید ترجیح می دهیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی که یک روز مارا قبول نداشت الان هر روز زنگ می زند و از ما آمار می خواهد که کدام بانک در کدام استان چه میزان تسهیلات دادند.

وی در خصوص تفاهم نامه ها و ملاقاتها با هیآت های خارجی گفت: این رفت و آمدها طبیعی است. مذاکرات اولیه برای شناسایی مجدد وضعیت کشور بعد از تحریمها بود.

اگر خودم مذاکره می کردم، امتیاز می‌گرفتم

نعمت زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه تفاهم نامه و مذاکرات با شرکتهای خودرویی دنیا گفت تنها ۲ مورد داریم که بالای ۹۰ درصد اجرایی شده است. ما در این نوع قراردادها باید منافع کشور را در نظر داشته باشیم.

وی افزود: اگر من خودم مذاکره می کردم می دانستم چگونه امتیاز بگیرم اما دوستان خورروساز تا اینجا زحمات زیادی کشیدند. رنو بسیار پیگیر و جدی است در همکاری با ایران. علیرغم اینکه قیمت ارائه شده بن رو بسیار بالاست. ما حسابرسی مجدد کردیم و پیشنهاد دادیم. در اینگونه شرکتها جلسات هیئت مدیره هر یکی دوماه یکبار برگزار می شود. ما منتظریم بعد از جلسه مذکور، مذاکرات و قراردادها را نهایی کنیم.

با بنز مشغول گروکشی هستیم

وزیر صنعت در مورد مذاکره با کمپانی بنز هم گفت: در خصوص بنز هم باید بگویم داریم گروکشی می کنیم. آنها می خواهند قطعات کامل بیاورند اما ما اصرار داریم امکان تولید داخل داریم و باید قطعات را در داخل تولید کنیم. در خصوص سیتروئن هم مشارکت ۵۰ درصدی روی سایپا کاشان مذاکره کردیم. مخالفت سایپا هم مطرح نیست و ما در حال پیشبرد مذاکرات هستیم.

افزایش قیمت سیمان ناشی از طبیعت بازار است

نعمت زاده در پاسخ به سوالی مبتی بر دلیل گران شدن سیمان در فصل بهار گفت. علت این است که طبیعت اقتصاد عمل می کند. برمبنای مقتضیات عرضه و تقاضا قیمتها تغییر می کند. به طور مثال چین ناگهان وارد بازار می شود و نرخها را بصورت جهشی کاهش یا افزایش می دهد.

وی ادامه داد: من فکر می کنم این قیمت گذاری فروردین به فروردین را دولت باید متوقف کند. چون کارخانه ها منتظر می مانند تا ببینند دولت چه می کند. باید اقتصادی ها این مشکل را حل کنند. مثلا در برنامه ششم دیده شود که این روند قیمت گذاری و حقوق و دستمزد توسط دولت متوقف شود.

واحدهایی که تعطیل شدند، هدفشان گرفتن تسهیلات بود

نعمت زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی برخی واحدهای تولیدی گفت: در دولت قبل واحدهایی بودند که برای دریافت تسهیلات پروانه فعالیت گرفته اما حتی یک دستگاه ماشین الات نخریده بودند تا فعال شوند. این واحدها به لیست واحدهای غیرفعال ما می رود و ما آنها را از لیست فعال به تعطیل می بریم. برای مثال باید بگویم ۳۸۰۰ واحد تعطیل در داخل شهرکهای صنعتی با ۳۵ هزار و ۵۴۸ نفر وجود داشت.

نعمت زاده در تشریح تعطیلی برخی واحدهای تولیدی قدیمی کشور طی سال گذشته نیز گفت: تعطیل جلوه دادن کارخانه ها برنامه ای برای زیر سوال بردن عملکرد دولت است. مشکلات ۵۴۰۰ واحد تولیدی وصنعتی در سال ۹۵ رفع شد و اگر واحدهای تولیدی به سمت نوسازی و استفاده از تکنولوژی جدید نروند، نمی توانند در بازار رقابت کنند.

وی ادامه داد: کارخانه داروگر که ۷۰ سال پیشینه فعالیت دارد ، هم اکنون در حال فعالیت است. کارخانه روغن نباتی جهان هم فعال است. قند دزفول که نزدیک به ۱۰ سال است متوقف شده بود، با رایزنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با جهاد کشاورزی و قوه قضاییه در حال بازسازی است که تا دوماه آینده وارد چرخه تولید خواهد شد.

نعمت زاده گفت: نصف واحدهای راکد متعلق به دولت های قبل است و این واحدها یا بازسازی و نوسازی نشدند یا ورثه و سهامداران آن ها متمایل به ادامه کار نبودند.

او ادامه داد: بیش از هزار واحد تولیدی راکد در شهرک های صنعتی در یک سال گذشته راه اندازی شد و در شش ماهه اخیر نیز بیشتر واحدهای موجود در خواست توسعه واحدهای خود را داشتند که این موضوع از امید به پیشرفت و توسعه این واحدها حکایت دارد.

نعمت زاده در خصوص اهداف صادراتی سال جاری گفت : از ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی مشوق های صادراتی فقط ۵۰ میلیارد تومان دریاقت شد. امسال آقای جهانگیری به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کردند که رقم مشوق های صادراتی به طور کامل پر اخت شود.

وی همچنین به موضوع واردات اشاره کرد و گفت: در مورد فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص واردات کالاهایی که به تولید داخل صدمه می زند ما در مجلس و دولت پیشنهاداتی را ارائه دادیم. یک ماده در قانون دائمی برنامه توسعه ششم داریم که در احکام دائمی برنامه ششم آمده است در خصوص موانع کالاهای وارداتی.

وی تصریح کرد: مجلس بخش مربوط به «در موارد خاص دولت می تواند از ورود کالاهای وارداتی جلوگیری کند» را حذف کرده است که مجدد پیشنهاد دادیم مجلس این بخش را اضافه کند. مگر اینکه بگوییم فرمایش آقا فوق این است که در حد اظهار نظر من نیست.

دیدگاهتان را بنویسید