127094

حوزه معدن در کشور به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است

دنیای معدن -رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: با وجود ارزش افزوده بالا در بخش معدن، این حوزه در کشور هنوز به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است.

نادعلی اسماعیلی صبح چهارشنبه در حاشیه همایش پهنه های اکتشافی و فرصت های سرمایه گذاری معدن در اردبیل به خبرنگار مهر گفت: معدن موتور اقتصادی کشور است و می تواند تأثیرات قابل توجه در توسعه کشور داشته باشد.

وی افزود: بر اساس آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی، با وجود رکود ۱۷.۱ درصدی بخش ساختمان، در ۹ ماهه نخست سال گذشته بخش معدن دو دهم درصد رشد داشته و بی شک با احصا آمارهای ۱۲ ماهه سال گذشته این رشد به مراتب بیشتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تأکید کرد: مطابق منویات رهبر معظم انقلاب بخش معدن از مزیت ها محسوب می شود و در صورتی که حمایت دولت از بخش معدنی افزایش یابد بخش معدن می تواند در حوزه تولید نقش کلیدی ایفا کند.

اسماعیلی متذکر شد: با وجود ظرفیت های موجود هنوز بخش معدن به جایگاه مطلوب نرسیده و به عنوان مثال از ۹ هزار معدن موجود در کشور نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ مورد فعال هستند.

وی با تأکید به ضرورت مطالعه پهنه های اکتشافی ادامه داد: در این راستا لازم است که بخش خصوصی پای کار بیاید.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: در خود استان اردبیل در چهار پهنه اکتشافاتی صورت گرفته و مطالعات اولیه رضایت بخش است که امید می رود بتوان به معادن بزرگ زیرزمینی، عمقی با عیار کم و ذخیره بالا کشف کرد.

اسماعیلی در خصوص وضعیت معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز ادامه داد: به دنبال فعال سازی این حوزه با هدف اشتغال زایی و ارزش افزوده بالا هستیم؛ چرا که این حوزه اکتشاف و فروش را از کیلو به گرم کاهش داده و ارزش افزوده بالایی دارد.

وی افزود: با توجه به وجود معدن عقیق در اردبیل لازم است از علاقه مندان این حوزه حمایت شود تا بتوان به اکتشاف مطلوب دست یافت.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران همچنین به ضرورت فعال سازی صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه معدن حوزه ای زمان بر و ریسک بر است، انتظار می رود سرمایه گذاران از سوی دولت حمایت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید