127019

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:

هماهنگی کارفرمایان صنعت سیمان به سود تولید و بازار مصرف است/ رقابت منفی برای حفظ بازار ومشتری

دنیای معدن -عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه هماهنگی کارفرمایان صنعت سیمان در بازار داخل و خارج کشور به سود تولید و بازار مصرف است، گفت : هرگونه رقابت منفی ضربه به کل صنعت محسوب می شود.

حسن رضایی گفت: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پایان سال گذشته افزایش نرخ 15 درصدی را برای سیمان مصوب کرد که به شکل اختیاری به مورد اجرا گذاشته شود.
سال گذشته نرخ هرتن سیمان فله یک میلیون و 350 هزار ریال (135 هزارتومان ) و سیمان پاکتی یک میلیون و 500 هزارریال(150 هزار تومان ) بود.
رقابت منفی در بازار سیمان داخلی
وی اضافه کرد : حدود 73 کارخانه سیمان در کشور فعالیت دارند که ظرفیت آنها بالغ بر 80 میلیون تن است و نیاز مصرف داخلی به این کالای ساختمانی 40 میلیون تن است که مابقی باید صادر شود.
رضایی با بیان اینکه کیفیت همه واحدهای تولید سیمان در کشور یکسان نیست و هزینه حمل ونقل هم عامل مهمی در تعیین قیمت است، خاطر نشان کرد: شرایط بازار داخلی وضعیتی را بوجود آورده که تولیدکنندگان این بخش با یکدیگر دست به رقابت منفی می زنند و برخی بدون تغییر 15 درصدی قیمت سیمان برای امسال، تولیدات خود را به بازار عرضه می کنند، شماری نیز برای پاسخگویی به هزینه ها ناگزیر از اجرای نرخ جدید هستند.
اشکال مختلف فروش برای تداوم تولید
عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یادآور شد: تولیدکنندگان سیمان در بازار داخل برای اینکه تولیدات خود را به دست مصرف کننده برسانند، اعمال تخفیف، فروش غیر نقدی و شیوه های دیگر را اتخاذ می کنند تا در این بازار سیمان راهی انبار نشود و به مصرف برسد .
رضایی گفت: بازار های صادراتی سیمان یا کلینکر که در اطراف کشورمان قرار دارد، همسویی صادرکننده ها را به دنبال داشته، اما در بازار داخلی شرایط مطلوبی نیست .
شیوه تعیین نرخ های داخلی و صادراتی
فعال صنعت سیمان افزود: تعیین نرخ سیمان برای بازار داخلی و خارجی توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان صورت می گیرد و در بازار های برون مرزی به شکل یکسان عمل می شود و در واقع نرخ معقولی است، اما چنانچه سیمان صادراتی به قاره آفریقا صادر شود، با توجه به بعد مسافت، کرایه حمل بیشتری لحاظ می شود.
رضایی افزود : امسال برخی از واحدهای تولید کننده سیمان اعلام کرده اند اعمال افزایش نرخ 15 درصدی، ممکن است موجب از دست رفتن مشتریان شود، بنابراین تغییر نرخ نداشتند.

منبع :ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید