127017

اجبار ایمنی برای نجات معدنی‌ها

دنیای معدن -ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست از مهم‌ترین موضوعاتی است که بخش معدن باید به آن توجه ویژه داشته باشد زیرا خطرات موجود در این بخش می‌تواند تهدید بزرگی برای کارگران بخش معدن به شمار رود.

در این‌باره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تلاش کرده‌است تا با برگزاری دوره‌های مهارت مدیران و کارشناسان ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) خطرات ناشی از معدنکاری را کاهش دهد.


طعم تلخ حادثه‌های معدنی
حوادث معدنی در طول تاریخ معدنکاری جهان و حتی ایران جان بسیاری از کارگران را گرفت و برخی دیگر را خانه‌نشین کرده در واقع بی‌توجهی به موضوع ایمنی توانسته گریبان خانواده‌های زیادی را بگیرد. بی‌احتیاطی یک نفر ممکن است دلیلی برای حوادث ناگوار معدنی به‌ویژه در معادن زیرزمینی باشد. شاید هنوز تلخی حادثه معدنی در ترکیه از یاد معدنکاران جهان نرفته باشد اما بی‌تردید آخرین حادثه در این بخش نخواهد بود. استفاده از ابزار و تجهیزات ایمنی در معادن و همچنین آموزش به کارگران می‌تواند در کاهش حوادث و تلفات جانی آن تاثیرگذار باشد.سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در شروع فعالیت‌های خود در دولت یازدهم موضوع ایمنی در معادن و صنایع معدنی را در اولویت‌های اصلی خود قرار داد تا بتواند سطح ایمنی را در این بخش با استفاده از برگزاری دوره‌های مختلف افزایش دهد.رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است، حوادث ناشی از کار در بخش ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست باید به صفر برسد.مهدی کرباسیان بارها اعلام کرده که در حوزه ایمنی نرمش جایز نیست زیرا این حوزه با جان افراد سروکار دارد. وی همچنین بیان می‌کند، در بخش ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست فقط یک سازمان یا دستگاه نباید مسئول باشد بلکه همه دستگاه‌ها با اولویت دادن به آموزش، به این باور برسند که این یک موضوع همگانی است، در نتیجه آموزش برای ارتقای ایمنی باید اجباری باشد.


رکود بی‌تاثیر نیست
البته نباید این موضوع فراموش شود که سال‌های تحریم توانست دسترسی بخش معدن به تجهیزات جدید ایمنی دنیا را سخت کند، اما اجرایی شدن برجام می‌تواند اتفاقی مهم در این حوزه تلقی شود، زیرا با ورود شرکت‌های مختلف معدنی در سطح بین‌الملل به بخش معدن ایران می‌توان شاهد ورود تجهیزات جدید در این حوزه بود. در واقع بهتر است سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در قراردادهای بین‌المللی خود با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به موضوع تجهیزات ایمنی در معادن توجه ویژه داشته باشد.اما بخش معدن در این میان با ناکامی دیگری مواجه شد. رکود در بخش معدن توانست فعالیت مدیران برخی معادن به‌ویژه معادن بخش خصوصی را برای مجهز کردن معدن به تجهیزات ایمنی محدود کند. با نبود درآمد مناسب از معادن در پی کاهش شدید نرخ مواد معدنی در بازار، توجه مدیران به موضوع ایمنی نیز به شدت کاهش یافت. شاید کاهش درآمدهای بخش معدن به‌دلیل این رکود دلیل دیگری بر این بی‌توجهی باشد. البته این روزها خبرهای خوبی از رونق و افزایش نرخ در بازار مواد معدنی به گوش می‌رسد. در نتیجه معادنی که به‌دلیل این رکود فعالیت خود را تعطیل کرده بودند بار دیگر به مدار تولید برگشته‌اند. همچنین دیگر معادن نیز سعی می‌کنند برای استفاده از فرصت پیش‌آمده برنامه‌های افزایش تولید را در دستور کار قرار دهند اما مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است، باید افزایش تولید به موازات ایجاد ایمنی در معادن در حرکت باشد. مجید پورمقدم می‌افزاید، در واقع اهمیت بهره‌برداری از ذخایر مواد معدنی برابر با اهمیت اجرای ایمنی در بخش معدن به‌ویژه معادن زیرزمینی است. یعنی نمی‌توان از موضوع ایمنی به دلیل افزایش بهره‌برداری چشمپوشی کرد در این صورت بدون شک هزینه‌های جانبی برای جبران حوادث رخ داده پیش روی معدنداران قرار خواهد گرفت.


دومین دوره در راه است....
با توجه به اهمیت این موضوع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای دومین بار طرح ارتقای دانش و مهارت مدیران و کارشناسان ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) واحدهای تابعه ایمیدرو را در بهمن سال گذشته برگزار کرد. به گفته مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست ایمیدرو در دوره یادشده حدود ۳۰ نفر از مدیران و کارشناسان HSE ایمیدرو حضور داشته و دوره را طی کرده‌اند.امیر ولدخانی افزود: هدف از برگزاری چنین دوره‌هایی، تربیت کارشناسان حوزه ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست و همچنین انرژی است که در ۳۳ عنوان اجرایی شده است.وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در دوره طرح ارتقای دانش و مهارت در پایان دوره، علاوه بر آزمون پروژه‌ای را در حوزه دوره مربوط ارائه کردند، ولدخانی گفت: با توجه به ضعف‌هایی که در گروه کارشناسی داشتیم، تصمیم به برگزاری ۲ دوره توانمندسازی مدیران HSE گرفته شده است.وی اظهار کرد: ایمیدرو اکنون در ۱۶ شرکت فعالیت‌های ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست را رصد می‌کند و علاوه بر این بر فعالیت‌های HSE واحدهای زرشوران، سنگان، الکترود گرافیتی و آلومینای ایران و همچنین مناطق ویژه و اقتصادی خلیج‌فارس، پارسیان و لامرد نظارت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید