126954

نگرانی کارگران معدن انگوران از امنیت شغلی/کارگربومی تعدیل نمی شود

دنیای معدن -معدن انگوران هر از چندگاهی خبرساز می شود از سهمیه خاک واحدهای روی تا تعدیل نیروهای بومی همه مواردی هستند که در خصوص معدن انگوران مطرح می شود و این روزها تعدیل نیرو حاشیه ساز شده است.

معدن سرب و روی انگوران یکی از معادن ارزشمند و غنی ایران و خاورمیانه است که اقتصاد استان را تحت الشعاع خود قرار داده و هر گونه چالش در این مجموعه به نفع هیچ کس در استان نیست و البته می تواند بخش مهمی از اقتصاد استان را تحت تاثیر قرار دهد. از سهم خاک اختصاص یافته به واحدهای سرب و روی گرفته تا اشتغال و رعایت مولفه های زیست محیطی همه و همه تاکیدی بر لزوم حفظ آرامش در این واحد معدنی است.

عضو شورای روستایی قره جوق سادات که روستای همجوار این معدن است گفت: کارگران بومی معدن انگوران خواستار امنیت شغلی و پیگیر مطالبات خود هستند.

علی اکبر عزتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشکلات روستای قره جوق سیدلر مربوط به سالهای متمادی است و مربوط به مقطع زمانی خاصی نمی شود، افزود: با توجه به فعالیت معدن برخی مواقع شرکت در حق کارگران بومی خود کم لطفی می کند و کارگرانی غیربومی دارای امنیت شغلی هستند و امنیت شغلی برای کارگر بومی نیست و غیر بومی در شرکت کار می کند و بومی با پیمانکار کار می کنندانگوران دامداری و کشاورزی و باغداری با توجه به مسدودی آبراها و زمین های کشاورزی در این روستا کمرنگ شده و به عنوان نمونه در چهار سال گذشته تعداد دام این روستا از دو هزار راس به ۴۰۰ راس رسیده که علت آن نیز آلودگی های معدنی به حساب می آید.

وی با بیان اینکه اهالی درخواست امنیت شغلی از شرکت معدن انگوران دارند، ادامه داد: در برخی مواقع شرکت در حق کارگران بومی خود کم لطفی می کند و کارگرانی غیربومی دارای امنیت شغلی هستند. غیر بومی در شرکت کار می کند و بومی ها با پیمانکار کار می کنند.

این سخنان عضو شورای روستایی قره جوق سادات در حالی مطرح می شود که مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران نظر دیگری دارد و به خبرنگار مهر در این خصوص می گوید: تعدیل کارگران معدن انگوران به تیرماه پارسال و زمانی برمی گردد که معدن رو به عمیق شدن می رفت و در اصل به خاطر یک سری الزامات فنی و کاهش جبهه های کاری، باید از تعداد نیروهای انسانی کاسته می شد.

منصور شبانی افزود: در آن مقطع با وجود محدودیت های موجود از پیمانکار درخواست کردیم که نیروها را به طریقی حفظ کند تا بتوانند بعد از فعال شدن بخش زیرزمینی به کار گرفته شوند؛ در واقع مقرر بود که از ۶۳ نفر نیرو، ۲۲ نفر نیروی بومی حفظ شوند و با پیمانکار بعدی کار کنند.

هیچ کدام از کارگران بومی معدن انگوران تعدیل نشده اند

وی با بیان اینکه هیچ کدام از کارگران بومی معدن انگوران تعدیل نشده اند و تجمع اخیر سیاه نمایی بود، ادامه داد: عده ای با تحریک افراد و شانتاژ سعی در رسیدن به اهداف خود دارند و سال گذشته شرکت و بنده را تهدید به مسدود کردن جاده توسط خانواده های کارگران کرده بودند.

شبانی افزود: با وجود اینکه نیاز کمتری به نیروی انسانی احساس می شد، شرایط را مدیریت کردیم تا شاهد تعدیل نیروهای بومی نباشیم و با پیمانکار جدید صحبت کردیم که روند انتقال نیرو طی سه ماه انجام بگیرد.

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران گفت: سیاه نمایی در حالی دامنه دار شد که نیروهای کارگری تا ششم فروردین امسال با پیمانکار قبلی قرارداد دارند و حتی ۸ نفر از آن ها روزهای آغازین امسال برای همکاری با پیمانکار زیرزمینی جذب شده اند؛ به عبارتی کارگران به جای اینکه روی وعده های ما حساب باز کنند و منتظر قرارداد با پیمانکار زیرزمینی باشند، به سیاه نمایی ها دامن می زنند و اجازه می دهند که عده ای از آب گل آلود ماهی بگیرند.

شبانی افزود: بخش زیرزمینی معدن انگوران بهمن ماه پارسال راه اندازی شد و تعدادی از نیروهای مذکور نیز مشغول به کار شدند. با این وجود در فاصله بین جابه جایی پیمانکاران و با وجود مذاکراتی که با کارگران انجام گرفته بود، تحریک نیروهای کارگری و سیاه نمایی آغاز شد.

وی در عین حال با اعلام اینکه تخریب معدن انگوران کذب است و متاسفانه برخی می خواهند که با شایعه پراکنی جلوی توسعه منطقه را بگیرند، گفت: در حال حاضر برداشت خاک از معدن انگوران همچنان ادامه دارد.

توسعه ماه نشان به فعالیت معدن انگوران وابسته است

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران با بیان اینکه توسعه منطقه ماه نشان کاملا به فعالیت معدن انگوران وابسته است، افزود: با توجه به توسعه کارپیمانکار در معدن انگوران طی روزهای آینده شاهد افزایش تعداد زیادی کارگر برای معدن انگوران خواهیم بود و هیچ گونه تعدیل نیروی در معدن صورت نمی گیرد.

شبانی با بیان اینکه برخی در منطقه برای رسیدن به منافع شخصی و گروهی خود اهالی را تحریک می کنند و آنها را در خصوص فعالیت شرکت می ترسانند، افزود: با این وجود در طول چند روز گذشته عده ای از نیروهای بومی با تجمع در مقابل معدن انگوران، مانع از بارگیری ۱۵۰ راننده شدند. البته خوشبختانه موضوع حل و فصل شد و هیچ کدام از نیروهای بومی بیکار نخواهند شد و نیروهای دیگری به مجموعه اضافه خواهند شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از رفع مشکل کارگران تعدیل شده معدن سرب و روی انگوران شهر دندی در استان زنجان خبرداد و گفت: با توجه به تغییر پیمانکار استخراج زیر زمینی، هنوز پیمانکار استخراج زیر زمینی جدید کار خود را شروع نکرده است.

با توجه به وجود نیروی مازاد موجود در معدن طبق توافق صورت گرفته با مدیران معدن انگوران نیروهای تعدیل شده از نیروهای مازاد غیربومی بوده و هیچ تعدیلی در نیروی های بومی معدن انگوران صورت نخواهد گرفتناصر فغفوری افزود: با توجه به وجود نیروی مازاد موجود در معدن طبق توافق صورت گرفته با مدیران معدن انگوران نیروهای تعدیل شده از نیروهای مازاد غیربومی بوده و هیچ تعدیلی در نیروی های بومی معدن انگوران صورت نخواهد گرفت و بخشی از نیروی هایی که در گذشته تعدیل شده بودند مجدد مشغول به کار شده و بخشی دیگر در اردیبهشت ماه به سرکار خود باز خواهند گشت.

وی با بیان اینکه پیمانکار جدید هنوز نیرو نداشته و به همین دلیل برخی از نیروهای بومی منطقه جذب نشده اند و در اردیبهشت ماه جذب خواهند شده اند، ادامه داد: به مسئولان معدن پیشنهاد دادیم این نیروها قبل از شروع کار جذب شوند تا حقوق شان برقرار شود و با توجه به توان مالی بخش خصوص، قرار شده است در ادیبهشت ماه این افراد جذب شوند.

فغفوری افزود: کل نیروهای تعدیل شده ۲۲ نفر بودند که بخشی از این افراد جذب شده اند و تنها ۱۴ نفر از این نیروها هنوز جذب نشده اند.

معدن سرب و روی انگوران و کارخانه تولید سرب و روی انگوران در دندی ( شهرستان ماهنشان استان زنجان) بزرگ ترین تولید کننده سرب و روی ایران و بزرگ ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است. مالک معدن سرب و روی انگوران، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و کارخانه تولید سرب و روی دندی شرکت کالسمین است. معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماهنشان و در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید